Το ελληνικό yachting αφυπνίζεται

21.02.2014

Μια θέση στις «θάλασσες» της παγκόσμιας αγοράς yachting ψάχνουν -έστω και καθυστερημένα- οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου.

Διεκδικώντας μερίδια από την έκρηξη της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα, επιθυμούν να βάλουν στην άκρη τα ναυλομεσιτικά γραφεία (yacht brokers) και στρέφονται προς την προώθηση των πακέτων τους μέσω γραφείων ταξιδιών και tour operators.


 

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, που εκπροσωπεί τα μεγαλύτερα ονόματα του τομέα όπως τη «Βερνίκος Κότερα» του Γιώργου Βερνίκου και την εταιρεία «Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι» του Σταύρου Κυριακούλη, και ο Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ), σχεδιάζουν όπως ανακοίνωσαν την από κοινού προώθηση του ελληνικού τουρισμού μέσω του yachting.



Οι αγορές- στόχοι είναι πολλές: Ινδία, Κίνα, Ρωσία, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Μαρόκο, Ρουμανία, Τουρκία, Ισραήλ, Αίγυπτος, ΗΠΑ αλλά και η Ιαπωνία μπαίνουν στο στόχαστρο της αναζήτησης, ενώ στην κορυφή της προσέλκυσης πελατών βρίσκονται κυρίως οι τουρίστες υψηλού εισοδήματος, οι οποίοι φέρνουν και τις περισσότερες εισπράξεις. Μύκονος, Σαντορίνη και τα νησιά του Ιονίου αποτελούν τα βασικά «όπλα» για την πώληση των πακέτων, για πρώτη φορά μέσα από ταξιδιωτικά πρακτορεία.



Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι καθόλου εύκολα για το ελληνικό yachting, την ώρα που οι ανταγωνίστριες Τουρκία και Κροατία έχουν καταφέρει να αποσπάσουν με τις υποδομές τους τον μεγαλύτερο όγκο πακέτων και εσόδων. Η Ελλάδα, με μόλις 20 οργανωμένους τουριστικούς λιμένες, με υποδομές μη συγκρίσιμες με άλλες χώρες της Μεσογείου, με 13.000 θέσεις ελλιμενισμού με βασικές παροχές (όταν η Γαλλία μετρά 226.000 και η 130.500 θέσεις) και τα υψηλά τέλη, δεν έχει καταφέρει ακόμη να εκμεταλλευτεί τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των ακτών της.



Οι ελληνικοί λιμένες χαρακτηρίζονται «δύσβατοι» και για την προσέλκυση ιδιωτικών σκαφών. Για ένα ιδιωτικό σκάφος το ενοίκιο επιβαρύνεται με 23\% ΦΠΑ, όταν η Τουρκία έχει μηδενικό φόρο. Αλλά και το νέο τέλος πλεύσης και παραμονής, κάνουν τις μαρίνες απαγορευτικές.



Την έλλειψη στρατηγικής για την ανάπτυξη του κλάδου και την προβολή του ελληνικού yachting στα πακέτα του εξωτερικού καταδεικνύει εκτός των άλλων η ανυπαρξία επίσημων στοιχείων για το μέγεθος της αγοράς. Η δικαιολογία είναι πως επειδή κάθε επιχείρηση έχει διαφορετική πολιτική μίσθωσης, αλλά και επειδή υπάρχουν πολλά μικρά σκάφη που εξυπηρετούν τουρίστες, είναι αδύνατο να γίνει επίσημη ή έστω κατά προσέγγιση καταμέτρηση του τζίρου. Κανένας όμως δεν αποκλείει και φαινόμενα φοροδιαφυγής, όπως υποστηρίζουν στελέχη του χώρου, κυρίως από μικρούς ιδιοκτήτες. Στοιχεία υπάρχουν μόνο για τον τζίρο των μαρίνων, ο οποίος σε ετήσια βάση υπολογίζεται στα 60 εκατ. ευρώ.



Τα έσοδα πάντως από την ανάπτυξη του κλάδου δεν είναι καθόλου αμελητέα. Είναι χαρακτηριστικό πως οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα και το yachting στις τοπικές οικονομίες της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τα δυνητικά έσοδα από τον τομέα του yachting, σύμφωνα με μια μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων, κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μία μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον 450 ευρώ στην τοπική οικονομία.



Προς την κατεύθυνση πάντως της προβολής του ελληνικού yachting , η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού και ο ΗΑΤΤΑ συνδιοργανώνουν το 13ο East Med Yacht Show στον Πόρο (2-7 Μαΐου).Πέραν της παρουσίασης των επαγγελματικών σκαφών θα δοθεί ευκαιρία στα τουριστικά γραφεία να ενημερωθούν για τον τρόπο λειτουργίας, ναύλωσης και προώθησης πωλήσεων.

 

πηγή:www.capital.gr

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!