Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι κίνδυνοι για την οικονομία

17.03.2024

Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές διαδρομές για την παγκόσμια οικονομία αφού από τη Διώρυγα του Σουέζ περνά περίπου το 12% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου

Γράφει ο Γ. Χατζηθεοδοσίου,

πρόεδρος του ΕΕΑ και επίτιμος διδάκτορας του ΠΑ.ΠΕΙ

Εδώ και αρκετούς μήνες, οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων δημιουργούν τεράστια προβλήματα στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, διαταράσσοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού, αυξάνοντας τους χρόνους των παραδόσεων και το κόστος της μεταφοράς. Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές διαδρομές για την παγκόσμια οικονομία, αφού από τη Διώρυγα του Σουέζ περνά περίπου το 12% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου. Το 2022 το 23% των ευρωπαϊκών εισαγωγών προήλθε από την Ασία, με το μεγαλύτερο μέρος τους να μεταφέρεται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Σήμερα, προκειμένου να αποφύγουν την επίμαχη περιοχή του κόλπου του Άντεν και της Νότιας Ερυθράς Θάλασσας, σχεδόν όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν ανακατευθυνθεί από τη διώρυγα του Σουέζ προς τη διαδρομή που περνά γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη νότιο Αφρική. Υπολογίζεται ότι από τον Οκτώβριο που ξεκίνησαν οι επιθέσεις μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου, οι όγκοι των προϊόντων που μεταφέρονται μέσω της Ερυθράς θάλασσας υποχώρησαν κατά 70%, ενώ αυξήθηκαν κατά 30% οι όγκοι των προϊόντων που κάνουν τον διάπλου της Αφρικής. Ο χρόνος του δρομολογίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης έχει αυξηθεί μέχρι και δύο εβδομάδες ενώ τα ναύλα φαίνεται να έχουν εκτοξευθεί.  Στην Ελλάδα ειδικότερα, εκτιμάται ότι τα ναύλα εισαγωγής έχουν αυξηθεί ως και κατά 300%, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η αύξηση στα ναύλα εξαγωγής ανάλογα με την διαδρομή. Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην παραγωγή, καθώς οι πρώτες ύλες καθυστερούν να φτάσουν στην αγορά.

Επιπτώσεις υπάρχουν και για τους εξαγωγείς ελληνικών προϊόντων, οι οποίοι πλήττονται τόσο από το αυξημένο κόστος των πρώτων υλών όσο και από τον χρόνο μεταφοράς των προϊόντων οτις ασιατικές αγορές. Εάν η κρίση στην περιοχή συνεχιστεί, είναι ορατό το ενδεχόμενο να υπάρξουν νέες πληθωριστικές πιέσεις μείωσης των ελληνικών εξαγωγών καθώς και μείωση της εμπορικής κίνησης στο λιμάνι του Πειραιά. Η Ευρώπη βρίσκεται μπροστά στη δημιουργία ενός νέου πληθωριστικού κύματος που θα καθηλώσει την ανάπτυξη και θα εντείνει τις συνθήκες ασφυξίας νια τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Είναι απαραίτητο να δοθεί στις χώρες μέλη η δυνατότητα να στηρίξουν την πραγματική οικονομία ενάντια στη νέα αυτή κρίση. Θα απαιτηθούν στοχευμένα μέτρα στήριξης προς τις πληττόμενες επιχειρήσεις, ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στα αυξημένα κόστη και να διατηρήσουν τις τιμές και την ανταγωνιστικότητα τους. Ελπίδα όλων είναι η κρίση αυτή να αποκλιμακωθεί σύντομα. Ωστόσο, θα πρέπει να απασχολήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη διεθνή κοινότητα το γεγονός ότι αρκετές από τις πιο κρίσιμες διόδους για το παγκόσμιο εμπόριο βρίσκονται υπό τον έλεγχο καθεστώτων που χρησιμοποιούν το γεγονός αυτό ως μοχλό πίεσης -ή και εκβιασμού- για την εξυπηρέτηση των γεωπολιτικών τους συμφερόντων. Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ο ομαλός εφοδιασμός των αγορών, μέσω της αναζήτησης ασφαλών διαδρομών και εφοδιαστικών αλυσίδων. Σε μια περίοδο όπου η γεωπολιτική αβεβαιότητα αναδεικνύεται σε ζωτική απειλή για την ανάπτυξη και την ευημερία των λαών της, η Ευρωπαϊκή ‘Ένωση δεν μπορεί παραμένει σε ρόλο θεατή.

πηγή:ΑΞΙΑ

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!