Το ελληνικό νηολόγιο κατατάσσεται στην 9η θέση στην παγκόσμια κατάταξη
Παρά το γεγονός ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η ηγέτιδα του κλάδου και ο στόλος ελληνικών συμφερόντων ξεπερνά τα 5.000 πλοία, το ελληνικό νηολόγιο καταλαμβάνει στην παγκόσμια κατάταξη την ένατη θέση και σε ευρωπαϊκό επίπεδο τη δεύτερη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι άλλες δύο δυνάμεις της ναυτιλίας που δεν είναι άλλες από την Κίνα και την Ιαπωνία, τα νηολόγιο τους καταλαμβάνουν αντίστοιχα την έκτη και την δέκατη θεση. Επισημαίνεται ότι στην Ευρώπη τη πρώτη θέση κατέχει το νηολόγιο της Μάλτας και της Κύπρου βρίσκεται στη δωδέκατη θέση.
Σύμφωνα με στελέχη του Λιμενικού Σώματος, το ελληνικό νηολόγιο δεν μπορεί να ενισχυθεί, καθώς δεν αρκούν οι Έλληνες αξιωματικοί γέφυρας και μηχανής, δεδομένου ότι σε κάθε υπό ελληνική σημαία εμπορικό πλοίο πρέπει να υπάρχουν έως έξι Έλληνες, σύμφωνα με την οργανική σύνθεση. Αναμφισβήτητα, όπως αναφέρεται είναι απαραίτητη η προσέλκυση νέων στην θάλασσα και στο ναυτικό επάγγελμα, με το υπουργείο να εστιάζει ιδιαίτερα στη Ναυτική Εκπαίδευση.
Ειδικότερα, σε σχετική συζήτηση τα στελέχη του Λ.Σ. αναφέρθηκαν τα παρακάτω: “Μέχρι έξι Έλληνες ναυτικούς έχουν υποχρέωση τα υπό ελληνική σημαία πλοία να έχουν πάνω. Οι Έλληνες ναυτικοί που έχουμε σήμερα δεν φτάνουν για να επανδρώσουν τα ελληνικών συμφερόντων πλοία. Αν έρθουν σήμερα να εγγραφούν στο ελληνικό νηολόγιο 100 πλοία δεν θα βρεθούν 600 Έλληνες αξιωματικοί, όπως προβλέπεται από την οργανική σύνθεση πληρώματος”.
Σχετικά με το γεγονός ότι στο ελληνικό νηολόγιο είναι εγγεγραμμένα μόλις 806 πλοία πως αυτό πόσο επηρεάζει τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, τα στελέχη σχολίασαν: “Το σημαντικό είναι ότι το ελληνόκτητο πλοίο το διαχειρίζεται μία εταιρεία που έχει έδρα στην Ελλάδα, άρα το διαχειρίζεται από την Ελλάδα όπως κάνει η ίδια εταιρεία για πλοίο της υπό ελληνική σημαία. Τα διαχειρίζεται και τα δύο με τους ίδιους υπαλλήλους και πληρώνει το ελληνόκτητο πλοίο τους ίδιους φόρους με το υπό ελληνική σημαία (tax tonnage). Αρα η σύνδεση με την Ελλάδα του ελληνόκτητου πλοίου δεν χάνεται. Η σύνδεση με την ελληνική οικονομία υπάρχει πάντα είτε είναι υπό ελληνική σημαία το πλοίο είτε όχι”.
Τέλος, για τη σύγκριση της κατάστασης που βρίσκεται το ελληνικό νηολόγιο σήμερα σε σχέση με το παρελθόν υπογράμμισαν ότι “Όταν στο ελληνικό νηολόγιο ήταν το 40% του ελληνικών συμφερόντων στόλου, ήταν διαμορφωμένες άλλες καταστάσεις, αφού δεν υπήρχαν ανοικτά νηολόγια όπως αυτά της Λιβερίας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά κ.ά. Τότε ήταν σχεδόν αυτονόητη η επιλογή. Ούτε υπήρχε η επιλογή να ναυτολογήσουν πληρώματα από μεγάλη δεξαμενή αλλοδαπών ναυτικών, όπως οι Φιλιππινέζοι, οι οποίοι μπήκαν κατά χιλιάδες”.