S&P Global : Τα προβλήματα σε Ερυθρά Θάλασσα και Παναμά, «αδειάζουν» τις τσέπες των καταναλωτών, διεθνώς

13.02.2024

Σημαντικές αυξήσεις στους ναύλους των πλοίων, καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης και κατ’ επέκταση αυξήσεις των τιμών για τους καταναλωτές έχει επιφέρει η διπλή κρίση που πλήττει τη ναυτιλία στην Ερυθρά θάλασσα και στη Διώρυγα του Παναμά, σύμφωνα με  έρευνα του οίκου S&P Global.

Οι αναλυτές του Οίκου εστιάζουν περισσότερο στο πρόβλημα με την Διώρυγα του Παναμά  και τις επιπτώσεις στο θαλάσσιο εμπόριο. Σημειώνουν, δε, ότι η άνευ προηγουμένου μείωση των βροχοπτώσεων , είχε σαν αποτέλεσμα  η αρμόδια Αρχή διαχείρισης της Διώρυγας του Παναμά να  προχωρήσει  στη μείωση των ημερήσιων διελεύσεων των πλοίων πολύ πιο κάτω από τις 38- 40 που πραγματοποιούνταν κάθε ημέρα υπό κανονικές συνθήκες.

Το αποτέλεσμα αυτής της απόφασης  ήταν να καταγραφεί σημαντική συμφόρηση στο Κανάλι και τα πλοία να επαναδρομολογούνται σε άλλες, μεγαλύτερες και ακριβότερες διαδρομές.

Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Αναφέρεται από ναυλομεσιτικούς κύκλους ότι για τα  πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων « ένα ταξίδι από την Κίνα έως την Ακτή Ατλαντικού των ΗΠΑ μέσω του Παναμά διαρκεί 34 ημέρες χωρίς καθυστερήσεις, ενώ το σύστημα κρατήσεων της αρχής της Διώρυγας καταδεικνύει  αναμονή 11,7 ημερών σε διελεύσεις για ταξίδια με νότια κατεύθυνση».

Ωστόσο,  οι ερευνητές του Οίκου  S&P Global, στην έρευνά τους,  επικαλούνται operators πλοίων οι οποίοι αναφέρουν ότι « έχουν στοιχεία που δείχνουν ότι χρειάζεται ένα πλοίο να περιμένει έως και 49 ημέρες». Να σημειωθεί  ότι οι εναλλακτικές διαδρομές μέσω της Διώρυγας του Σουέζ   (με τους τωρινούς κινδύνους σε ισχύ) ή  δια του Ακρωτηρίου  της Καλής Ελπίδας ανεβάζουν τη διάρκεια του ταξιδιού σε 40 και 47 ημέρες ,αντιστοίχως.

Τα πλοία χύδην φορτίου

Αναφορικά με τα  πλοία χύδην φορτίου, σύμφωνα με τους ίδιους ναυλομεσιτικούς κύκλους,  ένα ταξίδι από τον Κόλπο των ΗΠΑ έως το Qingdao της Κίνας, μέσω του Παναμά, διαρκεί 32 ημέρες.
Επισήμως, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά  κάνει αναφορά  για αναμονή της τάξης των 11,8 ημερών για ταξίδια με νότια κατεύθυνση, ωστόσο  operators που μίλησαν στους ερευνητές του Οίκου S&P Global  ανέβασαν τις ημέρες αναμονής  σε 27 με 29 ημέρες.

Η εναλλακτική διαδρομή μέσω της Διώρυγας  του Σουέζ ή  δια του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αναφέρουν οι πληροφορίες,  προσθέτει  13 και 17 ημέρες αντιστοίχως στη συνολική διάρκεια του ταξιδιού.

Δεξαμενόπλοια – πλοία LNG

Για ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, το ταξίδι Ακτής Κόλπου των ΗΠΑ – Χιλής διαρκεί 14 ημέρες μέσω της Διώρυγας του Παναμά. Εδώ η εναλλακτική είναι το Στενό του Μαγγελάνου, η διέλευση από το οποίο αυξάνει στις 27 ημέρες το ταξίδι.

Σημειώνεται ότι η αρχή της Διώρυγας του Παναμά αναφέρει αναμονή 11,8 ημερών για τη νότια κατεύθυνση, αλλά οι ερευνητές του Οίκου S&P σημειώνουν ότι «οι operators ανεβάζουν αυτό το νούμερο σε 27-29 ημέρες».

Παρόμοια είναι τα δεδομένα και για ένα  πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου(LNG) , το οποίο ακολουθεί τη διαδρομή Ακτής Κόλπου των ΗΠΑ – Νότιας Κορέας, μέσω του Καναλιού.
Καύσιμα

Όσες ναυτιλιακές αποφεύγουν την Διώρυγα του  Παναμά, αλλά και την αντίστοιχη του  Σουέζ και εκτρέπουν τα πλοία σε εναλλακτικές μακρινές διαδρομές, καλούνται να καταβάλουν διογκωμένα ποσά για τον ανεφοδιασμό με καύσιμα.

Ενδεικτικά, οι ερευνητές του Οίκου S&P σημειώνει ότι «για ένα MR tanker που μεταφέρει προϊόντα πετρελαίου, η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται κατά 86%, όταν στη διαδρομή Ακτής Κόλπου ΗΠΑ – Χιλής επιλέγει να πλεύσει από το Στενό του Μαγγελάνου, αποφεύγοντας τη Διώρυγα του Παναμά».

Οι ναύλοι

Στην έρευνα σημειώνεται ότι οι αναταραχές στα logistics επιφέρουν και αυξήσεις στο μεταφορικό κόστος.

Αναφορικά με τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων , οι αναλυτές του Οίκου  S&P αναφέρουν «πως οι μεταφορές ήταν σχετικά προφυλαγμένες από τον άμεσο αντίκτυπο στο τέλος του 2023, διότι οι liners είχαν προτεραιότητα στις κρατήσεις για διέλευση. Ωστόσο, οι τελευταίες εισήγαγαν «Γενικές Αυξήσεις Ναύλων» στις αρχές του 2024.

Την πιο «δραματική αντίδραση» στα ναύλα, λόγω των «σφιχτών» συνθηκών στον Παναμά, είδαν τα MR tankers μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου. Το Νοέμβριο, το κόστος στη διαδρομή (Ακτή Κόλπου ΗΠΑ – Χιλή) σημείωσε άλμα, στο υψηλότερο επίπεδο ιστορικά. Ανοδικές μετατοπίσεις παρατηρήθηκαν κατά περιόδους και σε bulk carriers και LNG carriers».

Τέλος στην ίδια έρευνα σημειώνεται ότι «παρά το γεγονός  ότι τα ναύλα έχουν μειωθεί από το αρχικό ανοδικό ξέσπασμα στο τέλος του 2023, η ζήτηση ανά τόνο-μίλια αναμένεται να αυξηθεί το 2024 και μετέπειτα. Όσο περισσότερα φορτωμένα πλοία πραγματοποιούν δρομολόγια σε μεγαλύτερες αποστάσεις, τόσο λιγότερα είναι διαθέσιμα να παραλάβουν σε μια δεδομένη χρονική στιγμή» καταλήγουν οι αναλυτές.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!