«Ούριος άνεμος» για τα δεξαμενόπλοια

31.12.2023

Το 2024 φέρνει καλά νέα για τα δεξαμενόπλοια, όχι όμως και για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα containerships. Το συμπέρασμα αυτό, προκύπτει από την ανάλυση της ναυτιλιακής οργάνωσης Bimco, που αναφέρεται στις προοπτικές των τριών μεγαλύτερων ναυτιλιακών κλάδων για το 2024. Οι προοπτικές των ναυτιλιακών κλάδων αποτυπώνουν τόσο την πορεία της διεθνούς Οικονομίας, από την οποία καθορίζεται και η ζήτηση ναυτιλιακών υπηρεσιών, όσο και την προσφορά χωρητικότητας από πλευράς της πλοιοκτησίας. Όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που μεταφέρουν δηλαδή σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα σιτηρά, κ.λπ., Bimco επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι συνολικά αναμένει οριακή βελτίωση του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης πλοίων, μέχρι το τέλος του 2024. προσφορά αναμένεται να αυξηθεί κατά 1%-2% το 2023 και το 2024, ενώ αύξηση της ζήτησης προβλέπεται σε 1,5%- 2,5% το 2023 και 1%-2% το 2024. Ωστόσο, σύμφωνα με το σενάριο για χαμηλή ζήτηση, το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης θα μπορούσε να αποδυναμωθεί, ιδίως το 2024. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η Bimco επισημαίνει ότι όγκος του εμπορίου μειώθηκε κατά 4,9% σε ετήσια βάση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023. Για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους προβλέπει, ωστόσο, άνοδο του όγκου των φορτίων κατά 6,1% σε ετήσια βάση, ενώ για το σύνολο του έτους άνοδος θα είναι αναιμική, από 0%-1%. Για το 2024 οι συνθήκες είναι πιο ευνοϊκές και προβλέπεται άνοδος του εμπορίου μεταξύ 3,5% και 4,5%. Από την άλλη πλευρά, προσφορά πλοίων είναι συνολικά τα δύο χρόνια, πολύ μεγαλύτερη καθώς φτάνει το 10,9% το 2023 και το 2,8% το 2024. Οι χαμηλότερες ταχύτητες πλεύσης θα μειώσουν την αύξηση της προσφοράς σε σύγκριση με την αύξηση του στόλου και τα δύο έτη. Ωστόσο, η χαμηλότερη συμφόρηση στα λιμάνια σε σχέση με το 2022 προσθέτει στην αύξηση της προσφοράς το 2023. Η Bimco σημειώνει ότι παρόλο που προβλέπεται ότι η ζήτηση θα αυξηθεί ταχύτερα από την προσφορά το 2024, οι αγορές θα εξακολουθήσουν να δέχονται πιέσεις από τη σημαντική πλεονάζουσα χωρητικότητα, που θα. συνεχίσει να ταλαιπωρεί την αγορά. Στα δεξαμενόπλοια τέλος, μπορεί οι ναύλοι στην spot αγορά να έχουν υποχωρήσει κατά 28% από την αρχή του έτους, ωστόσο παραμένουν υψηλότεροι από το μέσο όρο δεκαετίας. Οι ναύλοι στις χρονοναυλώσεις έχουν μειωθεί από τα υψηλά επίπεδα που επιτεύχθηκαν στα τέλη του 2022, αλλά παραμένουν σημαντικά υψηλότερες από ό,τι τους πρώτους επτά μήνες του 2022. Στα δεξαμενόπλοια αύξηση της προσφοράς αναμένεται να είναι περιορισμένη το 2024, ενώ οι όγκοι φορτίου και τα τονοχιλιόμετρα προβλέπεται να συνεχίσουν να αυξάνονται. Συνεπώς, τονίζει η Bimco, συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι οι συνθήκες της αγοράς θα βελτιωθούν, αν και οι περικοπές της παραγωγής περιόρισαν την ανάκαμψη κατά το 2023.

«Κοστίζει» στα πλοία Πράσινη μετάβαση
Αυξημένο λειτουργικό κόστος θα αντιμετωπίσουν από τις αρχές του 2024 τα πλοία που καταπλέουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια, εν όψει της πλήρους εφαρμογής του αναθεωρημένου Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων (ETS) για πλοία ολικής χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω. Σύμφωνα με τον κανονισμό, τα πλοία που θα εισέρχονται και θα εξέρχονται από τα λιμάνια της Ε.Ε. θα πρέπει να πληρώνουν για τη ρύπανσή τους από τον άνθρακα. κάθε πλοιοκτήτρια εταιρία θα είναι υποχρεωμένη να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καταναλώνει σε ένα πλοίο της, 3 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης προβλέπει σταδιακή ένταξη των πλοίων των εταιριών με το 40% των εκπομπών τους από το 2024, με 70% το 2026 και με 100% από το 2027 και μετά. Σύμφωνα με διεθνή μέσα ενημέρωσης που επικαλούνται εκτίμηση της εταιρίας ναυτιλιακών συμβουλευτικών και ερευνητικών υπηρεσιών Drewry Shipping Consultants Ltd, τα πλοία που θα πλέουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια αντιμετωπίζουν τον επόμενο χρόνο ένα συνολικό λογαριασμό για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ύψους 3,6 δισ. δολαρίων, καθώς Ευρώπη εντείνει τις προσπάθειες για την καταπολέμηση της Κλιματικής Αλλαγής. γενικός γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA) Σωτήρης Ράπτης, μιλώντας πρόσφατα στο Συνέδριο του «Economist» με θέμα την αειφορία στη ΝΑ Ευρώπη και τη Μεσόγειο, είπε ότι «στην Ευρώπη πρέπει να κάνουμε μία ισχυρή βιομηχανία χρηματοδότησης της ναυτιλίας, προκειμένου κλάδος να μπορέσει να προχωρήσει με γρηγορότερους ρυθμούς προς την Πράσινη μετάβαση».

Ακτοπλοϊα
Αυξημένο λειτουργικό κόστος από την εφαρμογή του Συστήματος Δικαιωμάτων Ρύπων θα αντιμετωπίσουν και τα πλοία της ακτοπλοΐας στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής. διαφορά στο επιπλέον κόστος ισούται αυτή τη στιγμή με ένα 10% με 15%, με την τιμή του ύψους των δικαιωμάτων που ισχύει σήμερα. Για τη χώρα μας, ύστερα από απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της Ε.Ε., έχει δοθεί εξαίρεση από τον κανονισμό έως 31 Δεκεμβρίου 2029 για τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους. Στέλεχος ακτοπλοϊκής εταιρίας ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι για ένα επιβατηγό πλοίο στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο, που καταναλώνει περίπου 40 τόνους καύσιμο το δρομολόγιο, αν υπολογίσεις τις 365 ημέρες το χρόνο, εταιρία μόνο για το πλοίο αυτό το 2024 θα πληρώσει 1.700.000 ευρώ.
Πηγή: ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!