«Καπετάνιος» NEMO στην πυρηνική πρόωση

09.03.2024

Ερευνητική ΙΊΚΟ από την HSOE σε συνεργασία με ΙΙΊΟ-ΙΑΕΑ και συμμετοχή εταιρειών από επτά χώρες

Ένα ακόμα βήμα προς τα εμπρός κάνει η βιομηχανία πυρηνικής ενέργειας, προκειμένου να προσεγγίσει τη ναυτιλία. Τα προηγούμενα χρόνια εταιρείες όπως η TerraPowerτου Bill Gates αλλά και η Core Power είχαν προσεγγίσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία για την προώθηση της πυρηνικής ενέργειας στην πρόωση των πλοίων. Χωρίς όμως εντυπωσιακά αποτελέσματα. τουλάχιστον στην Ευρώπη. Τώρα η HD Hyundai Shipbuilding Offshore Engineering (HSOE) ανακοινώνει την ίδρυση μιας MKO, της Nuclear Energy Maritime Organization (NEMO) που επικεντρώνεται στην πρακτική εφαρμογή νέων πυρηνικών λύσεων που μπορούν να αναπτυχθούν στη ναυτιλία. Η NEMO, που έχει τα γραφεία της στο Λονδίνο θα συνεργαστεί με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και τον Διεθνή Οργανισμό Ατομικής Ενέργειας (IAEA) για τη θέσπιση παγκόσμιων προτύπων και κανονισμών για την ανάπτυξη τη λειτουργιά και τον παροπλισμό της πυρηνικής ενέργειας στο θαλάσσιο περιβάλλον και την προώθηση της εμπορικής αξιοποίησης της πυρηνικής ενέργειας στη θάλασσα. Στον νέο οργανισμό θα συμμετέχουν 11 εταιρείες από επτά χώρες, μεταξύ των οποίων η HD Hyundai, η TerraPower, μια κορυφαία αμερικανική εταιρεία κατασκευής πολυτμηματικών αντιδραστήρων μικρού μεγέθους (SMR) που ιδρύθηκε από τον Bill Gates n Westinghouse EC, η πιο προηγμένη εταιρεία πυρηνικών σταθμών στον κόσμο, ο Lloyd Résister του Ηνωμένου Βασιλείου και η Seaborg της Δανίας μια καινοτόμος εταιρεία στους αντιδραστήρες τήγματος άλατος. Η HD Hyundai εργάζεται σε SMRs με παγκόσμιους ηγέτες στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας από τον Φεβρουάριο και έχει ήδη επενδύσει 30 εκατομμύρια δολάρια στην TerraPower το 2022, ενώ παράλληλα εργάζεται πάνω στην επόμενη γενιά ενεργειακής τεχνολογίας. «Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι για την έναρξη λειτουργίας της NEMO, καθώς μπορεί να χρησιμεύσει ως ακρογωνιαίος λίθος για την προώθηση της εποχής της υπεράκτιας πυρηνικής ενέργειας», δήλωσε ο Mamdouh el-Shanawany πρώην επικεφαλής του τμήματος ασφάλειας του IAEA, ο οποίος θα είναι ο πρόεδρος της NEMO. «θα διευρύνουμε τη συμμετοχή παγκόσμιων οργανισμών που μοιράζονται το ίδιο όραμα και τις ίδιες αξίες με εμάς». «Η καθιέρωση παγκόσμιων προτύπων κατέχει το κλειδί για την εμπορική αξιοποίηση των SMR επόμενης γενιάς που ταιριάζουν καλά στο θαλάσσιο περιβάλλον», δήλωσε ο Park Sang-min επικεφαλής του ερευνητικού εργαστηρίου πράσινης ενέργειας στο HD KSOE, ο οποίος θα είναι μέλος της διευθύνουσας επιτροπής του NEMO. «Μέσω της δημιουργίας του NEMO θα ηγηθούμε παγκοσμίως στη ναυπηγική βιομηχανία και την πυρηνική ενέργεια».

Οι Αμερικανοί

Σημειώνεται ότι η ανάπτυξη πυρηνικών αντιδραστήρων για την πρόωση των πλοίων βρίσκεται τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο ενός πολυεπίπεδου project που προχωρά με τη στήριξη της αμερικανικής κυβέρνησης. Στο έργο συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, η αμερικανική ενεργειακή εταιρεία Southern Company, η βρετανική Core Power και η επίσης αμερικανική TerraPower. Στόχους τους είναι ο αντιδραστήρας να είναι έτοιμος το 2026. Μέσα στο 2023 το ναυπηγείο Samsung Heavy Industries (SHI) ένωσε τις δυνάμεις του με τη δανέζικη νεοφυή επιχείρηση Seaborg Technologies και την Korea Hydro Nuclear Power (KHNP) με στόχο την ανάπτυξη πλωτών πυρηνικών σταθμών παραγωγής ενέργειας. Επίσης, ο ναυπηγικός όμιλος Korea Shipbuilding Onshore Engineering (KSOE) παρουσίασε εντός του έτους ένα σχέδιο πλοίου με κινητήρα από μικρό αρθρωτό αντιδραστήρα (SMR) ενώ έχει επενδύσει και στην TerraPower.

Το κινεζικό project

Την ίδια στιγμή το κινεζικό ναυπηγείο Jiangnan Shipyard, τμήμα του κορυφαίου ναυπηγικού ομίλου China State Shipbuilding Corporation (CSSC), αποκάλυψε στις 5 Δεκεμβρίου το σχέδιο ανάπτυξης ενός «γιγαντιαίου» πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 24.000 TEUs το οποίο θα κινείται με πυρηνική πρόωση. Η CSSC έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα υψηλά πρότυπα ασφάλειας αυτού του τύπου αντιδραστήρα ο οποίος λειτουργεί σε υψηλές θερμοκρασίες και χαμηλή πίεση αποφεύγοντας την τήξη του πυρήνα, επισημαίνοντας ότι σε περίπτωση ατυχήματος ο πυρήνας στερεοποιείται σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Σύμφωνα με κινεζικά μέσα ενημέρωσης, η ασιατική χώρα έθεσε σε λειτουργιά τον πρώτο αντιδραστήρα κατά τη διάρκεια δοκιμών στην έρημο Γκόμπι. Όπως λένε πηγές της ναυτιλιακής βιομηχανίας, εάν προχωρήσει η κατασκευή του πλοίου θα είναι το πρώτο που θα αξιοποιεί την τεχνολογία MSR, η οποία είναι διαφορετική από τη συμβατική τεχνολογία αντιδραστήρων νερού υπό πίεση (PWR) που χρησιμοποιείται στα πλοία μέχρι σήμερα. Ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV έδωσε αρχική έγκριση AiP στο σχέδιο.

πηγή:Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!