Η πράσινη ευκαιρία των ελληνικών ναυπηγείων

17.03.2024

Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου νια τη μείωση των εκπομπών ρύπων θα απαιτήσει επενδύσεις πάνω από 3 δις. ευρώ

«Προίκα» για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, που έπειτα από δεκαετίες επιχειρεί τα πρώτα βήματα ανάκαμψής της,  αποτελούν τα ευρωπαϊκά και εθνικά κονδύλια που κινητοποιούν η κυβέρνηση και ιδιωτικές επιχειρήσει προκειμένου να περιοριστούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του ακτοπλοϊκού στόλου και να προχωρήσει η ανανέωση του. Το 2030, έτος κατά το οποίο η Ελλάδα έχει δεσμευτεί για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% εντός του πλαισίου Fit for 55 της Ευρωπαϊκής  Ένωσης, η μέση ηλικία των πλοίων θα είναι 36 χρόνια, ενώ θα υπάρχουν και 15 πλοία άνω των 50 ετών. «Η ανανέωση του στόλου τα ελληνικής ακτοπλοΐας εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις της τάξης των 2,5-3 δισ ευρώ στην περίπτωση ανανέωσα των υπαρχόντων πλοίων ηλικίαε άνω των 25 ετών», εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της  Attica Group, Διονύσης Θεοδωράτος. «Αντιστοίχως, απαραίτητες κρίνονται οι επενδύσει για την τεχνολογική αναβάθμιση των μικρότερα ηλικίας πλοίων, κάτω των 20 ετών, με μία αρχική εκτίμηση του κόστους αυτών των επενδύσεων να ξεπερνάει τα 150 εκατ.», συμπληρώνει.

Κοινοτικά κονδύλια

Η κυβέρνηση και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, επιχειρούν να εξασφαλίσουν τις μέγιστες δυνατές χρηματοδοτήσεις, όπως κάνουν άλλωστε και άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χρησιμοποιώντας εθνικούς πόρους, το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας καθώς και άλλα εργαλεία, όπως το Ταμείο Πράσινης Μετάβασης. Ο υπουργός και πρώην επίτροπος της Ε.Ε. έχει ήδη συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και τα συναρμόδια υπουργεία όπως το Μεταφορών, για κονδύλια ύψους 580 εκατ. ευρώ περίπου από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψε και Ανθεκτικότητας για τη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων αλλά και τη βελτίωση στοχευμένων λιμενικών υποδομών, σε νησιωτικούς κυρίως προορισμούς. Παράλληλα συνεχίζει τη διαβούλευση με τις Βρυξέλλες προκειμένου να βρει τους επιπλέον πόρους οι οποίοι ενδέχεται να περιλαμβάνουν και αμιγείς επιδοτήσει. Υπολογίζεται ότι εφόσον στεφθούν με επιτυχία οι σχετικές προσπάθειες, το συνολικό διαθέσιμο ποσό (επιδοτήσεις, άτοκα δάνεια, ίδια κεφάλαια των επιλέξιμων επιχειρήσεων κ.λπ) θα μπορούσε να φτάσει και να ξεπεράσει το 1,5 δις. ευρώ. «Η προσπάθεια για εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων θα είναι διαρκής τα επόμενα χρόνια και τα σημερινά κονδύλια θα αυξηθούν έτι περαιτέρω καθώς γίνεται αντιληπτό πια στις Βρυξέλλες ότι απαιτείται ρεαλιστική προσέγγιση για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί». επεσήμανε αυτή την εβδομάδα ο Χρήστος Στυλιανίδης.

Μακροπρόθεσμες συμβάσεις

Επιλέξιμες θα είναι εκείνες οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν και θα κερδίσουν μία σειρά διαγωνισμών για την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων που θα διενεργήσει το υπουργείο. Οι συγκεκριμένες συμβάσεις θα είναι μακροπρόθεσμες, θα έχουν δηλαδή δεκαετή διάρκεια και θα μπορέσουν έτσι να προικίσουν με προβλεψιμότητα  τις ταμειακές ροές που θα παράγει η λειτουργία των συγκεκριμένων πράσινων πλοίων, διευκολύνοντας με αυτόν τον τρόπο την πρόσβασή τους σε τραπεζικό δανεισμό ή και στην εγχώρια ομολογιακή αγορά. Ωστόσο πολλοί εγείρουν το ερώτημα κατά πόσον οι επενδύσει αυτές θα πρέπει κατά προτίμηση να κατευθυνθούν σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και να μη χρηματοδοτήσουν μόνο ναυπηγήσει μεγάλων πλοίων στην Ασία.

Στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξέλιξη η πιο μεγάλη και πλέον αξιόπιστη προσπάθεια «ανάστασης» της  ναυπηγικής βιομηχανίας εδώ και πολλές δεκαετίες. Η είσοδος ιδιωτών επενδυτών μετά μια μακρά περίοδο αναδιάρθρωσης διά του πτωχευτικού δικαίου στα ναυπηγεία Σύρου, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, έχει προσδώσει νέα δυναμική στον κλάδο. «Κάθε ευρώ πάνω στον ενεργειακό εκσυγχρονισμό που δεν θα κατορθώσουμε να το κρατήσουμε στην Ελλάδα ή την Ευρώπη, υποθηκεύει το μέλλον των επόμενων γενιών και τη βιωσιμότητα των ίδιων των οικονομιών των κρατών». σημειώνει μιλώντας στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ( και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΝΕΧ που ελέγχει τα ναυπηγεία της Ελευσίνας και της Σύρου, Πάνος Ξενοκώστας. Δεν αρνείται όμως το γεγονός πως η Ελλάδα δεν είναι ακόμα έτοιμη να φτιάξει καράβια 200 και πλέον μέτρων μήκους όπως αυτά που απαιτούνται για τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής. Γι αυτόν τον λόγο και τα ελληνικά ναυπηγεία στοχεύουν σε υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας όπου διαθέτουν, λόγω τεχνογνωσίας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα,  ο εκ των υστέρων εξοπλιστώ των πλοίων (retrofit) με συσκευές δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα. Η δέσμευση των αερίων του θερμοκηπίου, όπως άλλωστε γίνεται ήδη και με τη δέσμευση των εκπομπών θείου μέσω πλυντηρίων που εγκαθίστανται σε ελληνικά ναυπηγεία στα νεότερα από τα πλοία της ακτοπλοΐας, μπορεί να καταστήσει «μάχιμο» για τις επόμενες δεκαετίες το νεότερο τμήμα του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου και παράλληλα να παράγει κύκλο εργασιών για μεγάλες αλλά και τις μικρότερες ελληνικές ναυπηγικές επιχειρήσεις, εκτιμούν οι ειδικοί. Επιπλέον, άλλα συστήματα μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων και επομένως εκπομπών άνθρακα, όπως κατάλληλες προσαρμογές στο κύτος των πλοίων που μειώνουν την τριβή και επομένος την κατανάλωση, αποτελούν επίσης μέρος των εργασιών στις οποίες στοχεύουν τα ελληνικά ναυπηγεία. Παράλληλα, τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να ναυπηγήσουν μικρότερα πλοία έως και 100 μέτρων με προδιαγραφές ικανές  να ανταποκριθούν στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, χρησιμοποιώντας δηλαδή συστήματα πρόωσης διπλού καυσίμου, όπως υγροποιημένου φυσικού αερίου και μεθανόλης. Μία τέτοια πρώτη παραγγελία για χτίσιμο νεότευκτου ακτοπλοϊκού στην Ελλάδα συζητείται αυτή την περίοδο μεταξύ των Ναυπηγείων Ελευσίνας του ομίλου ΟΝΕΧ και της Attica Group, ο στόλος της οποίας (που λειτουργεί με τα σήματα Blue Star Ferries, Super Fast Ferries, Hellenic Seaways, ANEK) αριθμεί 45 πλοία. Οι δύο επιχειρήσει πριν από λίγους μήνες μάλιστα υπέγραφαν μνημόνιο συνεργασίας που προβλέπει μεταξύ άλλων και την εκτέλεση στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, των εργασιών μετασκευής και περιβαλλοντικής αναβάθμισης υφιστάμενων πλοίων της Attica, καθώς και τη δυνατότητα ναυπήγησα νέων σύγχρονων πλοίων, υπό την προϋπόθεση «εξασφάλισης ικανού και διαθέσιμου χώρου στις εγκαταστάσεις της ΟΝΕΧ για την αποτελεσματική υψηλού επιπέδου εκτέλεση των κάθε φορά ανατιθέμενων εργασιών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα». Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, εμφανώς ικανοποιημένος από την προσπάθεια που καταβάλλει η κυβέρνηση για να βρει τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, εκφράζει «μεγάλη ικανοποίηση για τις πρωτοβουλίες της Ε.Ε., αλλά και τις συντονισμένες ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης και εσωτερικά μεταξύ των υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσα από τις οποίες κονδύλια πράσινης μετάβασης μπόρεσαν να αξιοποιηθούν για εγχώριες υποδομές συστήματα και λύσεις που αφορούν τα ίδια τα πλοία.

πηγή:Καθημερινή

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!