Η Ελλάδα στην πρώτη τριάδα σε παγκόσμιο επίπεδο σε αξία στόλου
Την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Ελλάδα σε παγκόσμιο επίπεδο, με βάση την συνολική αξία του εμπορικού στόλου της, η οποία ανέρχεται σε 169 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τη νέα ανάλυση της VesselsValue, που πραγματοποίησε η Rebecca Galanopoulos-Joones, Senior Content Analyst, της Veson Nautical.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλατφόρμα δεδομένων που προσδιορίζει τις αποτιμήσεις των πλοίων, παρουσιάζει τις 10 κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες του 2024, εξετάζοντας τις συνολικές αξίες περιουσιακών στοιχείων για τα πλοία ανά χώρα δικαιούχου.Από την πρωτιά της Ιαπωνίας με αξία στόλου 206.3 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι την εμφάνιση του Χονγκ Κονγκ στην 10η θέση με αξία στόλου 44.7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων και οι στρατηγικές ιδιοκτησίας έχουν αλλάξει σημαντικά τους τελευταίους 12 μήνες.
Αναλυτικότερα, η Ελλάδα έχει διατηρήσει τη τρίτη θέση στην κατάταξη, τόσο με βάση τον συνολικό αριθμό των πλοίων του στόλου της όσο και με βάση τη συνολική αξία του. Ενώ η Κίνα κατέχει περισσότερα tankers, τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια έχουν υψηλότερη αξία στα 69.5 δισεκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας την Κίνα κατά 22.1 δισεκατομμύρια δολάρια. Εκτός των άλλων, τα τελευταία δύο χρόνια, οι συνεχιζόμενες ρωσικές κυρώσεις και η επακόλουθη άνοδος της ζήτησης τονομιλίων συνέχισαν να ενισχύουν τα κέρδη των tankers. Επιπρόσθετα, η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Ερυθρά Θάλασσα στηρίζει περαιτέρω τα κέρδη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.Αυτές οι εξελίξεις συνέβαλαν στην διατήρηση των αξιών των δεξαμενόπλοιων κοντά στα υψηλότερα επίπεδα από το 2010, για τους περισσότερους τομείς. Για παράδειγμα, αναφέρει η ανάλυση, οι τιμές για στα Suezmaxes 15ετίας και χωρητικότητας 160.000 dwt, είναι επί του παρόντος αυξημένες κατά 20.62% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, από 38.37 εκατομμύρια δολάρια σε 46.28 εκατομμύρια δολάρια. Παράλληλα, η Ελλάδα είναι ιδιοκτήτρια του δεύτερου μεγαλύτερου στόλου LNG, με 143 πλοία και αξία στόλου 31.1 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι αξίες σε αυτόν τον τομέα παραμένουν σταθερές σε υψηλά επίπεδα από το 2022, λόγω της αύξησης της ζήτησης.
Η Ιαπωνία συνεχίζει να ηγείται, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση και κατέχοντας τον στόλο με την υψηλότερη αξία, συνολικά περίπου 206.3 δισεκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για αύξηση περίπου κατά 5% από την τελευταία έκθεση τον Νοέμβριο του 2022.Σημαντικές επενδύσεις έχουν πραγματοποιηθεί στον τομέα των δεξαμενόπλοιων με σχεδόν 100 πλοία να προστίθενται στο στόλο, αυξάνοντας τη συνολική αξία κατά περίπου 15.5%.Επιπλέον, οι τιμές για τον τομέα αυτό συνέχισαν να ενισχύονται σε όλους σχεδόν τους επιμέρους τομείς και τις ηλικιακές κατηγορίες κατά το τελευταίο έτος. Για παράδειγμα, τα ηλικίας 10 ετών Suezmaxes χωρητικότητας 160.000 dwt αυξήθηκαν κατά περίπου 19.8% σε ετήσια βάση από 53.43 εκατομμύρια δολάρια σε 64.01 εκατομμύρια δολάρια.Από τις κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες, η Ιαπωνία κατέχει τους υψηλότερους σε αξία στόλους πλοίων LNG και LPG, τόσο σε αξία με 37.8 δισεκατομμύρια δολάρια και 13.4 δισεκατομμύρια δολάρια αντίστοιχα, όσο και σε όγκο με 202 πλοία LNG και 344 LPG. Εκτός των άλλων, η Ιαπωνία κατέχει τον μεγαλύτερο και τον πολυτιμότερο στόλο vehicle carriers με 334 πλοία, συνολικής αξίας 22.9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση σε επίπεδο ιδιοκτησίας πλοίων, διαθέτοντας συνολικά 6.084 πλοία και μια τρέχουσα αξία στόλου που ανέρχεται σε 204 δισεκατομμύρια δολάρια. Ειδικότερα, αυτή κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο Bulker, τόσο από πλευράς πλοίων όσο και από πλευράς αξίας. Ως αποτέλεσμα των βελτιωμένων θεμελιωδών μεγεθών της αγοράς, τα κέρδη για των Bulkers ήταν σταθερά, ιδίως στα Capesizes. Αυτό είχε θετικό αντίκτυπο στις αξίες, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 30.36% περίπου σε ετήσια βάση για τα νεότευκτα πλοία χωρητικότητας 180.000 dwt, τα οποία αυξήθηκαν από 54.75 εκατομμύρια δολάρια σε 71.37 εκατομμύρια δολάρια, τα υψηλότερα επίπεδα από τον Μάρτιο του 2010. Επίσης, η Κίνα κατέχει τον μεγαλύτερο αριθμό tankers και containerships. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αποτελείται από 1.576 πλοία συνολικής αξίας 47.4 δισεκατομμυρίων δολαρίων και ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαθέτει 1.011 πλοία, αξίας 42.6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.Παρόλο που ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί από την τελευταία φορά που συντάχθηκε αυτή η έκθεση, η αξία του στόλου έχει μειωθεί κατά περίπου 23.8%. Αυτό συμβαίνει καθώς η αγορά έχει επιβραδυνθεί σημαντικά από τα υψηλά επίπεδα του 2022 και αυτό είχε αντίκτυπο στις αξίες που έχουν μειωθεί σε πολλούς τομείς.Για παράδειγμα, οι αξίες για τα πλοία 20 ετών Handy Container, μεταφορικής ικανότητας 1.750 teu, έχουν μειωθεί κατά περίπου 20.1% σε ετήσια βάση από 8.55 εκατομμύρια δολάρια σε 6.76 εκατομμύρια δολάρια.
Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 4η θέση με συνολική αξίας στόλου 99.9 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένη κατά πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια από την τελευταία μας έκθεση.Από τη συνολική αξία του ενεργητικού, τα 49 δισεκατομμύρια δολάρια αντιπροσωπεύουν τα κρουαζιερόπλοια, εδραιώνοντας τη θέση των ΗΠΑ ως του μεγαλύτερου ιδιοκτήτη κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο. Αυτό είναι αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι δύο κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας, η Carnival και η Royal Caribbean, έχουν την έδρα τους στις ΗΠΑ.Παρά τη μείωση της αξίας του στόλου κατά συνολικά 4.7 δισεκατομμύρια δολάρια από την τελευταία έκθεση, οι ΗΠΑ διατηρούν την κυριαρχία τους στον κλάδο της κρουαζιέρας.Οι ΗΠΑ είναι επίσης ένας εξέχων ιδιοκτήτης στον τομέα των RoRo, με τον μεγαλύτερο στόλο από πλευράς αξίας, αξίας 2.5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, με 40 πλοία, οι ΗΠΑ βρίσκονται πίσω από την Ιαπωνία, η οποία κατέχει 84 πλοία.
Η Σιγκαπούρη παρέμεινε και εφέτος στην 5η θέση, με αξία στόλου περίπου 85.7 δισεκατομμύρια δολάρια και στην 4η θέση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που διαθέτει. Ο στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Σιγκαπούρης είναι ο τρίτος πιο πολύτιμος παγκοσμίως, αξίας 22.1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο της αξίας ολόκληρου του στόλου.Οι βελτιώσεις στον τομέα των LPG και οι ισχυρότερες αξίες έχουν προκαλέσει αύξηση της δραστηριότητας πώλησης και αγοράς για τη Σιγκαπούρη. Η τρέχουσα αποτίμηση του στόλου υγραερίου ανέρχεται σε 9.3 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 57% από την τελευταία έκθεση. Η αύξηση αυτή ανεβάζει τη Σιγκαπούρη στη δεύτερη θέση όσον αφορά την αξία των πλοίων της στον τομέα LPG.
Η Νότια Κορέα διατήρησε την 6η θέση εφέτος και η αξία του στόλου της ανέρχεται πλέον σε 67 εκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση λίγο πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια από την τελευταία έκθεση.Ωστόσο, η χώρα απομακρύνθηκε από την πρώτη 10άδα όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που κατέχει, καθώς την προσπέρασαν νεοεισερχόμενες χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ρωσία και οι Κάτω Χώρες.Οι επενδύσεις της Νότιας Κορέας στον τομέα του LNG συνεχίζουν να αποδίδουν, με τις αξίες σε αυτόν τον τομέα αυτό να παραμένουν σταθερές και σε υψηλά επίπεδα. Η Νότια Κορέα διατήρησε τον κομβικό της ρόλο ως παγκόσμιος εξαγωγέας αυτοκινήτων και υπήρξαν σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των νεότευκτων πλοίων. Η HMM έδωσε παραγγελία έξι πλοίων LCTC και με option για άλλα τέσσερα πλοία που θα κατασκευαστούν στο Guangzhou CSSC και θα παραδοθούν μεταξύ 2026-2028.
Η Νορβηγία ανέβηκε στην 7η θέση, ξεπερνώντας τη Γερμανία, με συνολική αξία στόλου 59.3 δισεκατομμύρια δολάρια.Αυτό οφείλεται κυρίως στις επενδύσεις στους τομείς του φυσικού αερίου και στην αξία του νορβηγικού στόλου LNG που αυξήθηκε κατά 16,7% περίπου από την τελευταία έκθεση, από 12.2 δισεκατομμύρια δολάρια σε 14.2 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αξία του στόλου LPG αυξήθηκε κατά 55% περίπου από 2.9 δισεκατομμύρια δολάρια σε 4.5 δισεκατομμύρια δολάρια, λόγω της αύξησης των πωλήσεων μεταχειρισμένων και των παραγγελιών νέων πλοίων. Κατά τη διάρκεια του 2023, η Νορβηγία πρόσθεσε 10 πλοία LPG στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, συμπεριλαμβανομένης μιας en bloc συμφωνίας από την Solvgang ASA, η οποία παρήγγειλε πέντε πλοία VLGC LPG χωρητικότητας 88.000 cbm από την Hyundai Heavy Industries και τα οποία προγραμματίζεται να παραδοθούν το 2026-2027 και η αξία τους κυμαίνεται από 107.41 εκατομμύρια δολάρια έως 106.65 εκατομμύρια δολάρια. Η Νορβηγία είναι επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης μεταφορέων οχημάτων, αξίας 9.2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Μετά από μια σύντομη περίοδο στην 9η θέση, το Ηνωμένο Βασίλειο ανέβηκε και πάλι στην 8η θέση με αξία στόλου 53.8 δισεκατομμύρια δολάρια.Ο τομέας της κρουαζιέρας είναι ο πιο πολύτιμος για τη χώρα, καταλαμβάνοντας ποσοστό περίπου 25% και ακολουθεί ο τομέας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με ποσοστό περίπου 15%, το μερίδιο αυτό έχει μειωθεί σημαντικά, λόγω της ψυχρότητας του κλίματος της αγοράς και, συνεπώς, των αξιών. Λόγω των ισχυρών κερδών στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η αξία του βρετανικού στόλου δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά 36.5% περίπου από την τελευταία μας έκθεση, από τα 5.2 δισεκατομμύρια δολάρια τον Νοέμβριο του 2022, σε 7.2 δισεκατομμύρια δολάρια.Υπήρξαν επίσης αξιοσημείωτες επενδύσεις στον τομέα του LPG και η αξία αυτού του στόλου έχει αυξηθεί από 2,9 δισ. δολ. πέρυσι, σε 5 δισ. δολάρια σήμερα, παρουσιάζοντας αύξηση κατά περίπου 30%.
Η Γερμανία σημείωσε πτώση στην παγκόσμια κατάταξη, υποχωρώντας φέτος από την 7η στην 9η θέση. Σημαντικό μέρος του στόλου της αποτελείται παραδοσιακά από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου η Γερμανία κατέχει σήμερα τη δεύτερη θέση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων. Καθώς τα κέρδη συνεχίζουν να υφίστανται διόρθωση μετά την έκρηξη που σημείωσαν στις αρχές της δεκαετίας του 2020, οι αξίες σε αυτόν τον τομέα έχουν επίσης μειωθεί.Κατά συνέπεια, η αξία του στόλου της Γερμανίας έχει μειωθεί από 32.1 δισεκατομμύρια δολάρια στην προηγούμενη ανάλυση, σε 17.8 δισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που αντιπροσωπεύει μείωση περίπου 45%. Εφέτος, η αξία των επενδύσεων της Γερμανίας στον στόλο LNG αυξήθηκε κατά 625 εκατομμύρια δολάρια και διαμορφώθηκε σε 1 δισεκατομμύριο δολάρια.
Το Χονγκ Κονγκ είναι νεοεισερχόμενο στη λίστα, με συνολική αξία στόλου 44.7 δισεκατομμύρια δολάρια.Ειδικότερα, οι σημαντικές επενδύσεις του στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου, ανέβασαν το Χονγκ Κονγκ στην 5η θέση της πρώτης δεκάδας. Μόνο αυτός ο τομέας συνεισφέρει πάνω από το ένα τέταρτο της συνολικής αξίας του στόλου της, περίπου το 29%, που ανέρχεται σε 13 δισεκατομμύρια δολάρια.Σε αυτό συνέβαλαν οι ισχυρές αξίες των bulkers, οι οποίες έχουν αυξηθεί σε όλους τους επιμέρους τομείς των σύγχρονων πλοίων. Για παράδειγμα τα ηλικίας 5 ετών Capesizes χωρητικότητας 180.000 dwt, έχουν αυξηθεί κατά 32.14% σε ετήσια βάση από 42.53 εκατομμύρια δολάρια σε 56.2 εκατομμύρια δολάρια.