Υπόμνημα Ε.Β.Ε.Π. στο ΥΠ.ΑΝ. με «7+7 σημεία» για εμπόριο και βιομηχανία

10.04.2024

Συνάντηση και συζήτηση, εφ´όλης της ύλης του Υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλη Κορκίδη, καθώς και με τα μέλη του Δ.Σ. του Ε.Β.Ε.Π., Δ. Μαθιό, Κ. Αχλαδίτη, Ν. Μαυρίκο και Κ. Κορωνάκη. Στο αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης υποβλήθηκε αναλυτικό υπόμνημα στο οποίο επισυνάπτονται 3 επιμελητηριακά θέματα που αφορούν στη λειτουργία του θεσμού, καθώς και «7+7 σημεία» που αφορούν στο εμπόριο και βιομηχανία. Οι εκλογές των Επιμελητηρίων, μετά από 7 χρόνια, η στελέχωση των Επιμελητηρίων μέσω Α.Σ.Ε.Π., καθώς και μια πάγια λύση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τελών ΓΕ.ΜΗ. ήταν τα πρώτα 3 θέματα της συζήτησης. Τα 7 σημεία αναφοράς για το εμπόριο και τις υπηρεσίες είναι, κατά σειρά, τα μέτρα κατά της ακρίβειας, εφοδιαστική αλυσίδα, υποστήριξη οφειλετών, οδηγός εξαγωγών, εκπτώσεις επί τιμολογίων, προβλήματα στην Κεντρική Αγορά Ρέντη και βελτιώσεις στο πρόγραμμα «Ερευνώ-Καινοτομώ». Για τη βιομηχανία, τα 7 σημεία αναφοράς στο υπόμνημα είναι οι αδειοδοτήσεις, οι άτυπες μεταποιητικές συγκεντρώσεις στην Αττική, θέματα Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ) και Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), εκκρεμότητες στο θεσμικό πλαίσιο τεχνικών επαγγελμάτων και, ιδίως, «χειριστών κλαρκ», καθώς και απελευθέρωσης των ενεργειακών επενδύσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του έτους, στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και Νήσων, καθώς και της Δ. Αττικής και Λαυρεωτικής, διατυπώθηκε από τους εκπροσώπους του Ε.Β.Ε.Π. μια συγκρατημένη αισιοδοξία στον επιχειρηματικό ορίζοντα της ελληνικής και ευρωπαϊκής αγοράς, σε σχέση με τα στοιχεία της εθνικής οικονομίας. Και τούτο γιατί οι οιωνοί μπορεί να είναι ελπιδοφόροι, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με το προηγούμενο διάστημα, ούτε σε όλους τους κλάδους της αγοράς. Το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, του εμπορίου, βιομηχανίας, ναυτιλίας και τουρισμού δείχνουν διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και αυξομειώσεις δυναμικής. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις προβλέψεις, η οικονομική ανάπτυξη, παρά τον αρχικό στόχο για 2,9%, αναμένεται να παραμείνει, σε γενικές γραμμές, σταθερή στο 2,3% την επόμενη διετία. Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να επεκταθεί και το 2024 με παρόμοιους προηγούμενους ετήσιους ρυθμούς, με αποτέλεσμα, η συμβολή της στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ να παραμείνει σε ποσοστό 68%. Επίσης, η ζήτηση στην αγορά εργασίας, σε συνδυασμό με την αύξηση του κατώτατου μισθού, αναμένεται να αντιμετωπίσει τις ανοδικές πιέσεις στις τιμές βασικών αγαθών.

Στην ιεράρχηση των επιχειρηματικών κλάδων που συμβάλλουν στη διαμόρφωση θετικού οικονομικού κλίματος θα διαπιστώσουμε ότι οι υπηρεσίες του ελληνικού τουρισμού έχουν «βάλει πλώρη» για νέο ρεκόρ το 2024, εν μέσω αντίξοων εξωτερικών συνθηκών. Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού διατηρείται και το 2024, με τις προβλέψεις να θέτουν τον πήχη των εσόδων άνω των 21 δισ. ευρώ. Οι επιχειρηματίες του τουρισμού εμφανίζονται αισιόδοξοι για το 2024, με τις προκρατήσεις να δείχνουν αύξηση 15%, ενώ οι επιβάτες κρουαζιέρας αναμένεται να φτάσουν και να ξεπεράσουν φέτος στη χώρα μας τα 8 εκατ. Οι προβλέψεις γίνονται με βάση τα στοιχεία των προκρατήσεων των κρουαζιερόπλοιων που αναμένονται σε 49 ελληνικούς προορισμούς και λιμάνια με αύξηση περίπου 10%. Ο Πειραιάς έχει ήδη 1042 προκρατήσεις, με αύξηση του αριθμού των εταιριών που θα χρησιμοποιήσουν το λιμάνι ως «home port». Η «μετάφραση» του τελευταίου όρου είναι σημαντική γιατί σημαίνει διαμονή στη χώρα μας πριν την επιβίβαση και μετά την αποβίβαση των επιβατών στο πλοίο, προκειμένου να συνεχίσουν τις διακοπές τους σε άλλους εγχώριους τουριστικούς προορισμούς.

Στη βιομηχανία, μπορεί να είχαμε πέντε «βιομηχανικά λουκέτα» εργοστασίων πολυεθνικών μέσα σε δώδεκα μήνες, αλλά είχαμε στο ΓΕ.ΜΗ. και πολλαπλάσιες ενάρξεις παραγωγικών μονάδων. Γενικότερα, για την βιομηχανία, το θέμα του ενεργειακού κόστους παραμένει πρόβλημα για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα των παραγόμενων ελληνικών προϊόντων, γεγονός που επηρεάζει και τις εξαγωγές. Η κατάσταση που δημιουργείται, σίγουρα επιβάλλει άμεσες ενέργειες από τα συναρμόδια υπουργεία, ώστε να αποτραπούν και άλλες αποχωρήσεις πολυεθνικών. Μια σημαντική πρόταση θα ήταν η απελευθέρωση άδειας παραγωγής ενέργειας που χρησιμοποιούν τις υπάρχουσες νόμιμες και αδειοδοτημένες στέγες τους, που σημαίνει πως οι εταιρείες είναι ενεργές και χρειάζονται πραγματικά οικονομική ενέργεια η οποία τις βοηθά να παραμείνουν βιώσιμες και παραγωγικές. Όπως εξήγησε ο Υπουργός Ανάπτυξης, η εφαρμογή για ταυτόχρονη αυτοπαραγωγή και αυτοκατανάλωση, είναι πλέον εφικτή από το 2023 και για τις μη ενεργοβόρες βιομηχανικές μονάδες, με μια αίτηση για «Zero Injection» στη ΔΕΔΔΗΕ. Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι, ακόμα και όταν η αυτοπαραγωγή ενέργειας μέσω ΑΠΕ δεν επιδοτείται, τουλάχιστον να αδειοδοτείται, σύμφωνα με τους διαθέσιμους χώρους της κάθε βιομηχανίας. Το ισχυρό χαρτί της μεταποίησης είναι η αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας η οποία επέστρεψε δυναμικά με την επιτυχημένη επανεκκίνηση του Νεωρίου, της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά. Πλέον, η Ελλάδα, επανατοποθετήθηκε ανταγωνιστικά στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, μέσω των ναυπηγείων της, με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία μας.

Αναφορικά με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, τα πρώτα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για το 2024, «ψαλίδισαν» τις εκτιμήσεις για συνέχιση της δυναμικής προόδου, καθώς ο γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό, παρουσίασε μείωση 2,3%. Αντίστοιχα, ο γενικός Δείκτης Όγκου, δηλαδή του κύκλου εργασιών σε σταθερές τιμές, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό, παρουσίασε μείωση 8,9%. Μιλώντας για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, επεσήμανε πως ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, μετά τη σημαντική ενίσχυση που κατέγραψε στις 69,5 μονάδες και την ήπια υποχώρηση στις 66,7 μονάδες, υποχώρησε σημαντικά στις 63,9 μονάδες. Το στοιχείο αυτό υποδηλώνει ότι η κατάσταση των επιχειρήσεων, μετά την άνοδο και σταθεροποίηση που παρουσίασε το προηγούμενο διάστημα, τείνει προς υποχώρηση, μάλλον λόγω των αβεβαιοτήτων που συνεχίζουν να υφίστανται και οι οποίες τροφοδοτούνται, τόσο από το ρευστό οικονομικό περιβάλλον, όσο και από συνθήκες που εντείνουν την ανασφάλεια. Αυτό αποτυπώνεται και στον δείκτη προσδοκιών των ΜμΕ που επίσης υποχωρεί, αφού το 50% των επιχειρήσεων είναι λιγότερο αισιόδοξες για το μέλλον, λόγω των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν. Τέλος, επισημάνθηκε πως το 30% των επιχειρήσεων βρίσκονται με καθυστερημένες-ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, ενώ οι επιπτώσεις από το πληθωριστικό κύμα των τελευταίων τριών ετών είναι εμφανείς στη μεσοσταθμική αύξηση κατά 35% του λειτουργικού κόστους όλων των επιχειρήσεων.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

 Προς τον

ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

κ. Κ. Σκρέκα

ΘΕΜΑΤΑ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Εκλογές Επιμελητηρίων

  • Άμεση Διενέργεια των Επιμελητηριακών Εκλογών
  • Διεξαγωγή Επιμελητηριακών Εκλογών με παράλληλη δυνατότητα Ηλεκτρονικής, καθώς και Επιστολικής Ψηφοφορίας

 * Το Ε.Β.Ε.Π. έχει ήδη αποστείλει σχετικά έγγραφα στο Υπουργείο Ανάπτυξης για την αναγκαιότητα προαιρετικής εφαρμογής της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, καθώς και της χρήσης επιστολικής ψήφου κατά τις επερχόμενες επιμελητηριακές εκλογές, τα οποία προωθήθηκαν και στην Κ.Ε.Ε.Ε. 

  • Μη αποδοχή κατάταξης των επιχειρήσεων στα Αμιγή Επιμελητήρια, βάσει Κύριου ΚΑΔ και αποσύνδεση του θέματος από πιθανή αναβολή των επικείμενων επιμελητηριακών αρχαιρεσιών

* Επισυνάπτονται σχετικές θέσεις του Ε.Β.Ε.Π. που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της εξέτασης του θέματος επιμελητηριακής κατάταξης στην συσταθείσα, από την Κ.Ε.Ε.Ε., επιτροπή. 

Επιμελητηριακή Στελέχωση 

  • Αγκυλώσεις διαδικασιών προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π.

*  Καθίσταται αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός του Οργανισμού των Υπηρεσιών του Ε.Β.Ε.Π., προκειμένου να ανταποκρίνεται στο εύρος και την πολυσχιδή εμβέλεια των δραστηριοτήτων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, γεγονός που συνδέεται άρρηκτα με την επαρκή και ικανή στελέχωσή του σε ανθρώπινο δυναμικό. 

Ενδεικτικά αναφέρουμε την, έως σήμερα, αδυναμία κάλυψης των προκηρυχθεισών θέσεων για το Επιμελητήριο από το έτος 2020 (επαναλαμβανόμενα αιτήματα αναπλήρωσης), λόγω σημαντικών καθυστερήσεων που συνδέονται με τις παθογένειες του Συστήματος Πρόσληψης μέσω Α.Σ.Ε.Π. 

Στο πλαίσιο αυτό σημειώνεται επίσης η αδυναμία επίλυσης του θέματος ενσωμάτωσης στον οργανισμό του, ολιγάριθμου προσωπικού που απασχολεί, επί 10ετία, το Ε.Β.Ε.Π., με σχέση αορίστου χρόνου. 

Βεβαίωση ληξιπρόθεσμων τελών ΓΕΜΗ έτους 2019 και επόμενων (2020-2021-2022-2023) 

Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση της ΚΕΕΕ, η βεβαίωση των ληξιπρόθεσμων τελών ΓΕΜΗ θα πραγματοποιηθεί ως εξής:

  • τα ληξιπρόθεσμα τέλη Γ.Ε.ΜΗ. των ετών 2019 και 2020 θα αποσταλούν για βεβαίωση εντός Απριλίου και Μαΐου αντίστοιχα. 
  • ο χρόνος αποστολής των ληξιπρόθεσμων τελών ΓΕΜΗ των ετών 2021,2022,2023, θα προσδιοριστεί στην προσεχή Γενική Συνέλευση της Κ.Ε.Ε.Ε. τον Μάιο.

 ΤΟΜΕΑΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

 Απόδοση εφαρμογής νέων μέτρων αντιμετώπισης ακρίβειας στην Αγορά

* Οι δύο βασικές αιτίες που τροφοδοτούν τον πυρήνα του πληθωρισμού είναι οι υπηρεσίες και τα τρόφιμα. Αναλυτικά, η επιτάχυνση του πληθωρισμού στις υπηρεσίες αυξήθηκε στο 3,9% τον Μάρτιο από 3,5% τον Φεβρουάριο, ενώ στα τρόφιμα επιβραδύνθηκε ο ρυθμός στο 4,8% από 5,8%, αλλά παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα. Αυτά τα στοιχεία ενδεχομένως να δείχνουν πως, ως προς τα τρόφιμα, τα κυβερνητικά μέτρα ανέκοψαν κατά (1) μια ποσοστιαία εβδομάδα τις ανατιμήσεις στο καλάθι του νοικοκυριού.

Eκπροσώπηση του Ε.Β.Ε.Π. στο Νέο Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Logistics (λόγω λήξης θητεία του παλαιού), τουλάχιστον ως παρατηρητής με δικαίωμα λόγου. 

* η πρακτική του παρατηρητή χρησιμοποιείται και από άλλους οργανισμούς χωρίς καμία τροποποίηση νόμου. 

 Υποστήριξη Οφειλετών μέσω του Μηχανισμού Έγκαιρης Προειδοποίησης

* η Κοινή Υπουργική Απόφαση αριθ. 4027/12.01.2022, όπως και το σχετικό έγγραφο της Γεν. Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους αριθ. 35954/07.03.2024 αναφέρει ρητά ως «Φορείς Υποστήριξης Οφειλετών» Επαγγελματικούς φορείς, ήτοι τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια, επαγγελματικούς φορείς και ινστιτούτα θεσμικών φορέων, γεγονός που εξαιρεί τα λοιπά Επιμελητήρια, μη παρέχοντας θεσμικά, αλλά και ουσιαστικά, την καθ’ ύλην αρμοδιότητα υποστήριξης της εν λόγω πρωτοβουλίας.

Προσθήκες κεφαλαίων στο Εγχειρίδιο – Οδηγό της ΑΑΔΕ για εξαγωγές

* επιστολή Ε.Β.Ε.Π. προς Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. για συμπλήρωση με την προσθήκη 2 κεφαλαίων που άπτονται των εφοδιασμών ναυπηγείων και κρουαζιεροπλοίων στο, ως άνω, εξαιρετικής σημασίας για τον επιχειρηματικό κόσμο, εγχειρίδιο, με στόχο την επίλυση χρόνιων προβλημάτων τους.  

 Ρύθμιση υποχρέωσης χορήγησης των προκαθορισμένων εκπτώσεων επί των τιμολογίων πώλησης αλκοολούχων ποτών

* οι πολυεθνικές εισαγωγικές εταιρίες αλκοολούχων ποτών να χορηγούν τις εκπτώσεις επί των τιμολογίων αγοράς και όχι εκ των υστέρων με πιστωτικά τιμολόγια.

Έλεγχος των, εκτός Κεντρικής Αγοράς Αθηνών, επιχειρήσεων χονδρικής εμπορίας οπωροκηπευτικών προϊόντων και φρούτων

* λειτουργία των ως άνω επιχειρήσεων χωρίς άδεια ίδρυσης και λειτουργίας καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος.

 Πρόγραμμα «ΕΡΕΥΝΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ»

* περιορισμός στη λήψη χρηματοδότησης για την επιχορήγηση επιλέξιμων δαπανών μίας Μμε

 ΤΟΜΕΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ

Μελέτη Υπ. Ανάπτυξης για το Νόμο 3325/2005 περί αδειοδοτήσεων στην Αττική

 * σύσταση κοινής επιτροπής από τον ΟΟΣΑ – εξέλιξη της συνεργασίας – δυνατότητα συμμετοχής σε σχετική ομάδα εργασίας.

 Θέμα άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων

* διακήρυξη Μελέτης περί πρότασης δημιουργίας πάρκων εξυγίανσης σε τρεις περιοχές στην Αττική (π.χ. Οινόφυτα).

 Εξέλιξη θέματος ΟΠΣ ΑΑΔΕ

* αντικατάσταση του notify business (προσδιορισμός χρόνου έναρξης λειτουργίας)

 Εξέλιξη διαδικασίας διαβούλευσης επί του θέματος των Πρότυπων Περιβαλλοντικών δεσμεύσεων (ΠΠΔ)

* μεταβίβαση θέματος στο Υπουργείο Περιβάλλοντος – δεν γνωρίζουμε την εξέλιξη

 Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το πάρκο ΒΙΠΑΝΟΤ Ασπροπύργου

* εκκρεμότητα διαβούλευσης επί του θέματος μετά την απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας

Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου για τα τεχνικά επαγγέλματα

 * αναγκαία η επίσπευση έκδοσης της σχετικής Υπουργικής Απόφασης ρύθμισης αδειών άσκησης τεχνικών επαγγελμάτων, όπως χειρισμός κλαρκ κ.α.

(απλοποίηση διαδικασιών κατάρτισης – πιστοποίησης, εξεταστέα ύλη, προϋπηρεσία, ενοποίηση παραβόλων κλπ.)

 Ενεργειακές Επενδύσεις

* απελευθέρωση αδειοδοτήσεων ενεργειακών επενδύσεων στη βιομηχανία

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!