Συμφωνία με Ε.Ε. στο φορολογικό καθεστώς
Κλείνουν τα μέτωπα το ένα μετά το άλλο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για το καθεστώς φορολόγησης της ελληνικής ναυτιλίας που είχε θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Ελλάδα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Κομισιόν, η Ελλάδα αποδέχτηκε τα μέτρα που της είχαν προταθεί λίγες ημέρες πριν και για τον λόγο αυτόν βάζει τέλος στη διαδικασία συνεργασίας. Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώνει την αποδοχή από την Ελλάδα των κατάλληλων μέτρων που προτάθηκαν για την ευθυγράμμιση του υφιστάμενου ελληνικού καθεστώτος φορολογίας χωρητικότητας και των σχετικών μέτρων με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις. Παράλληλα αναγνωρίζει τη σημασία διατήρησης της ανταγωνιστικότητας στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών της Ευρώπης, δίνοντας στα κράτη-μέλη τη δυνατότητα να φορολογούν τις ναυτιλιακές εταιρείες με βάση τη χωρητικότητα (δηλαδή, με βάση το μέγεθος του στόλου τους).
Το χρονικό
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με πρότασή της στις 6 Νοεμβρίου 2024 αποφάσισε να τροποποιήσει εν μέρει την πρόταση του Δεκεμβρίου 2015 όσον αφορά ορισμένα φορολογικά πλεονεκτήματα που αφορούν μερίσματα και κεφαλαιακά κέρδη ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς και την εκμετάλλευση διαφόρων ειδών πλοίων, εμμένοντας όμως, όπως τονίζει , στην εκτίμησή της ότι τα μέτρα αυτά είναι ασυμβίβαστα με την εσωτερική αγορά. Επιπλέον, η Επιτροπή δεν έκρινε πλέον σκόπιμο να προτείνει κατάλληλα μέτρα σε σχέση με την απαλλαγή από τον φόρο κληρονομιάς. Η Ε.Ε. σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις θεσπίζει κοινούς και νόνες σε ότι αφορά τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη-μέλη μπορούν να στηρίζουν τους παρόχους θαλάσσιων μεταφορών, χωρίς να στρεβλώνουν αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά. Σημειώνεται ότι τον Δεκέμβριο του 2015 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αποστείλει δέσμη προτάσεων στην Ελλάδα για να διασφαλίσει ότι η κρατική στήριξη στον τομέα της ναυτιλίας στη χώρα συμμορφώνεται με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές. Η Επιτροπή εξέφρασε την ανησυχία ότι το ελληνικό καθεστώς φορολογίας χωρητικότητας και τα σχετικά μέτρα δεν ήταν κατάλληλα στοχευμένα όσον αφορά το πεδίο εφαρμογής και τους δικαιούχους. Δεδομένου, όπως τονίζει η Επιτροπή, ότι τα μέτρα αυτά εφαρμόζονται ήδη από το 1975, πριν δηλαδή από την ένταξη της Ελλάδας στην Ε.Ε., αποτελούν «υφιστάμενη ενίσχυση» και υπόκεινται σε ειδική διαδικασία συνεργασίας.
Οι ρυθμίσεις το 2023
Επισημαίνει ότι η χώρα μας από το 2023 έχει προχωρήσει σε ρυθμίσεις σχετικά με τη φορολόγηση μερισμάτων ναυτιλιακών εταιρειών. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 50 του νέου νόμου 5036/2023, τα μερίσματα που λαμβάνουν οι μέτοχοι εταίροι ναυτιλιακών και ναυλομεσιτικών εταιρειών θα φορολογούνται με συντελεστή φόρου μερισμάτων 5%. Τα μερίσματα που έχουν καταβληθεί ή πιστωθεί πριν από το έτος 2023 θα υπάγονται σε φόρο με φορολογικό συντελεστή ύψους 10% . Σημειώνουμε πως η μείωση του φορολογικού συντελεστή μερισμάτων από 10% σε 5% δεν ισχύει στην περίπτωση ναυτιλιακών εταιρειών που, σύμφωνα με την άδεια εγκατάστασής τους, ασχολούνται με τη διαχείριση πλοίων (ανεξαρτήτως σημαίας) και απαλλάσσονται του φόρου μερισμάτων. Η παρούσα φορολογική ρύθμιση εφαρμόζεται και στις έκτακτες αμοιβές και ποσοστά (bonus) που διανέμουν οι επιχειρήσεις της περα , επιπλέον των μισθών, σε μέλη του Δ.Σ. ή σε διευθυντές και στελέχη αυτών, καθώς και στις έκτακτες αμοιβές και ποσοστά (bonus) , επιπλέον των μισθών, που διανέμονται από το έτος 2019 και μετά και σε υπαλλήλους αυτών. Επίσης, εφαρμόζεται και στις έκτακτες αμοιβές και ποσοστά (bonus) που διανέμουν, επιπλέον των μισθών, σε μέλη του Δ.Σ. ή σε διευθυντές, στελέχη και υπαλλήλους αυτών από το έτος 2019 και μετά οι επιχειρήσεις της περ. β’, καθώς και οι διαχειρίστριες εταιρείες ή επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 27/1975.
πηγή: Ναυτεμπορική