Σπύρος Ζολώτας : Η βιώσιμη μετάβαση για την απανθρακοποίηση πρέπει να γίνει σταδιακά
Από την ευρύτερη γεωπολιτική κατάσταση απορρέει μια ανασφάλεια ενώ υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για το πως θα κυλήσει η χρονιά που διανύουμε, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά μιλώντας στο Maritimes TV, ο κ. Σπύρος Ζολώτας, Ανώτερος Διευθυντής Νοτίου Ευρώπης, Μέσης Ανατολής & Αφρικής RINA. Η ναυτιλία ωστόσο σημείωσε ότι πάντα καταφέρνει να στηρίζει την κοινωνία, δεδομένου ότι είναι η ραχοκοκαλιά της ανάπτυξης.
Όσον αφορά στον RINA, ο ίδιος αναφέρθηκε στην είσοδο στον οργανισμό ενός από τα μεγαλύτερα fund την προηγούμενη χρονιά, κάτι που θα οδηγήσει όπως τόνισε, σε περαιτέρω ανάπτυξη και διπλασιασμό των εσόδων.
Ειδικά για το γραφείο της Ελλάδας, ο κ. Ζολώτας διευκρίνισε ότι τα τελευταία χρόνια έχει σταθερή ανοδική πορεία, καθώς η ελληνική ναυτιλία έχει συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη του, με αποτέλεσμα το γραφείο του Πειραιά να έχει γίνει το κέντρο για τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Στη συνέχεια ο κ. Ζολώτας αναφέρθηκε και στο ζήτημα των εναλλακτικών καυσίμων και των νεότευκτων πλοίων. Ο ίδιος τόνισε ότι υπάρχουν πολλά ερωτηματικά και ο οργανισμός πιστεύει ότι πρέπει να γίνει μια σταδιακή μετάβαση με διαθέσιμα καύσιμα. Μίλησε για επιτροπή απανθρακοποίησης του RINA και για τις λύσεις βελτιστοποίησης υπαρχόντων πλοίων.
Αναφερόμενος στον κανονισμό EU-ETS (πληρωμή για ρύπους) που έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή, αλλά και για αυτόν που έρχεται FUEL -EU Maritime (πληρωμή για την ποσότητα του άνθρακα στο καύσιμο), ο ίδιος ανάφερε ότι σύμφωνα με μελέτες του οργανισμού, αυτοί μπορεί να σημαίνουν αύξηση του ετήσιου κόστους κατά 30%. Την ίδια ώρα, ο κ. Ζολώτας υπογράμμισε ότι ο οργανισμός προσφέρει σχετικά ψηφιακά εργαλεία καταμέτρησης των απαραίτητων στοιχείων.
Σχετικά με τα ESG κριτήρια, ο Ανώτερος Διευθυντής του RINA, σημείωσε ότι η ναυτιλία τα εφαρμόζει λίγο ή πολύ εδώ και πάρα πολλά χρόνια, λόγω των κανονισμών που έχει (πχ. ασφαλή διαχείριση). Άλλωστε στο μέλλον όπως συμπλήρωσε, η χρηματοδότηση θα γίνεται σε συνάρτηση αυτών των κριτηρίων. Ενώ, διευκρίνισε ότι ο RINA συμβουλευτικά στηρίζει και οργανώνει τις εταιρείες, προτείνοντας λύσεις μεθόδευσης και παρουσίασης σε τρίτους.
Για το ΕΛ.Ι.Ν.Τ (Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας), που ο ίδιος είναι Αντιπρόεδρος, υπογράμμισε ότι έχει κάνει πολύ σημαντική δουλειά τα τελευταία 50 χρόνια, φέρνοντας κοντά τους ανθρώπους.
Τέλος, ο ίδιος ευχήθηκε η ελληνική ναυτιλία να συνεχίζει να πρωτοστατεί και τις επόμενες δεκαετίες, καθώς υπάρχουν τόσο τα συστατικά, όσο και οι άνθρωποι.
Συνέντευξη: Μάρκος Κάντζιος
camera: studio Panos Halkidis