Σήμα κίνδυνου για τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία

03.03.2024

Η πολιτική της EE στις χρηματοδοτήσει της «πρασινης» μετάβασής … ενισχύει τα κινεζικά και όχι τη ναυπηγική βιομηχανία της EE

Μέσω Κίνας έρχεται στη Γηραιά Ήπειρο η «πράσινη» μετάβαση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ενώ η ναυπηγική βιομηχανία της EE κινδυνεύει να εξαφανιστεί τελείως. Η ένωση ναυπηγείων και ναυτιλιακού εξοπλισμού Sea Europe εκφράζει μέσω εκπροσώπων της τη δυσφορία της για την ακολουθούμενη πολιτική της EE στις χρηματοδοτήσεις της πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας και κρούει τον κώδωνα του κίνδυνου επισημαίνοντας ότι η πολιτική αυτή ενισχύει… τα κινεζικά και όχι τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Οι ευρωπαίοι ναυπηγοί απαιτούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις κυβερνήσεις να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στην τοπική ναυπηγική βιομηχανία πριν εξαφανιστεί εντελώς. Ο Vincent Guerre διευθυντής εμπορίου και ανταγωνιστικότητας της ένωσης ναυπηγείων και ναυτιλιακού εξοπλισμού Sea Europe, μιλώντας πρόσφατα στους Lloyds List σημείωσε ότι η Κομισιόν δείχνει χρόνια τώρα να μην κατανοεί τις ακριβώς συμβαίνει στη διεθνή ναυπηγική βιομηχανία μία κατάσταση που είναι ευλογία για την κινεζική.

ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ

Με δεδομένες τις ανταγωνιστικές τιμές των κινεζικών ναυπηγείων, τα ευρωπαϊκά έχουν χάσει το παιχνίδι σε πολλές κατηγορίες πλοίων όπως είναι πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα containerships και τα δεξαμενόπλοια. Η Ευρώπη όμως μπορεί να εξακολουθεί να είναι ισχυρή σε ορισμένες άλλες κατηγορίες όπως τα κρουαζιερόπλοια και τα ακτοπλοϊκά πλοία και η EE θα πρέπει να φροντίσει να διατηρηθεί αυτή η δυναμική. Χωρίς απαιτήσεις σχετικά με το πού παραγγέλνει ένας πλοιοκτήτης τα νεότευκτα πλοία του για να επωφεληθεί από τις πράσινες επιδοτήσεις, η κατάσταση παραμένει δώρο στην Κίνα. Εκτός από τη χρηματοδότηση της EE, οι εθνικές κυβερνήσεις πληρώνουν επίσης στους ευρωπαίους πλοιοκτήτες για την κατασκευή πράσινων πλοίων με συστήματα πρόωσης εναλλακτικών καυσίμων. Η βρετανική έκδοση αναφέρεται σε ένα παράδειγμα μιας παραγγελίας γερμανού πλοιοκτήτη για τη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων χημικών με μηχανές διπλού καυσίμου, τα οποία θα δρομολογηθούν σε ευρωπαϊκά ύδατα. Η επιχείρηση κέρδισε πράσινη επιδότηση ύψους 1,7 εκατ δολαρίων ανά πλοίο από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Μεταφορών, ωστόσο οι πιο ανταγωνιστικές προσφορές που έλαβε ήταν από κινεζικό ναυπηγείο. Με τη μέση τιμή των νεότευκτων πλοίων να είναι κατά 40% φθηνότερη στην Κίνα σε σύγκριση με την Ευρώπη, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ολόκληρη η παραγγελία κερδήθηκε από κινεζικό ναυπηγείο αναφέρεται. Ωστόσο από την άλλη πλευρά η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα πρέπει να παραμείνει ανταγωνιστική που σημαίνει ότι θα αναζητά εκ των πραγμάτων τις πιο συμφέρουσες τιμές ναυπήγησης. Έτσι το βάρος πέφτει στο πώς θα ενισχυθεί η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία να γίνει ελκυστική για την ευρωπαϊκή πλοιοκτησία. Πέραν όλων των άλλων παραγόντων κόστους, πολλοί κάνουν λόγο και για «κρυφές» κρατικές επιδοτήσεις στα κινεζικά ναυπηγεία. Όμως παρά τις κατηγορίες για αθέμιτο κινεζικό ανταγωνισμό και τις καταγγελίες στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, υπάρχουν ελάχιστα πειστήρια ότι τα ναυπηγεία της Κίνας λαμβάνουν άμεσες κρατικές επιδοτήσεις. Σε κάθε περίπτωση η EE θα πρέπει να βοηθήσει την ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία να εδραιώσει τη θέση της σε εκείνες τις κατηγορίες πλοίων στις οποίες η Κίνα δεν είναι ακόμη κυρίαρχη και να επικεντρωθούμε σε πλοία υψηλής αξίας ανέφερε ο Vincent Guerre.

ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΑ

Η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία παραμένει ανταγωνιστική για παράδειγμα στα κρουαζιερόπλοια, όπως πιστοποιεί η πρώτη μετά το 2019 μεγάλη παραγγελία που έλαβε από τις δυο μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο την Carnival Corporation και τη Royal Caribbean Group, για τη ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων αξίας άνω του 1 δισ δολ το κάθε συμβόλαιο. Τις παραγγελίες πήραν τα γερμανικά ναυπηγεία Meyer Werftτης Γερμανίας και τα γαλλικά Chantiers de l’Atlantique. Επίσης μπορεί να κερδίσει πάλι μερίδια στα επιβατηγά ακτοπλοϊκά πλοία. Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία μπορούν να επιτύχουν βελτιστοποίηση της παραγωγής. Με αρκετά μεγάλο αριθμό πλοίων του ίδιου σχεδιασμού μπορούμε να καλύψουμε το χάσμα δηλώνει στους Lloyds List ο Reinhard Lüken της γερμανικής ένωσης ναυπηγείων. Δεν θα κατασκευάζουμε υπερμεγέθη φορτηγά πλοία αλλά μπορούμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί για τα μικρά και μεσαία φορτηγά πλοία και φυσικά για τα ακτοπλοϊκά, πρόσθεσε.

πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!