Sea Europe : Να στηριχθεί η ευρωπαϊκή ναυπηγοεπισκευή εναντίον των ασιατών ανταγωνιστών
Η Κομισιόν χρειάζεται να διαμορφώσει μια ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική, που θα βοηθήσει τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να αντιμετωπίσουν τον άνισο ανταγωνισμό από τα αντίστοιχα ναυπηγεία της Ασίας με στόχο να κατασκευασθούν στις ευρωπαϊκές «γιάρδες», έως το 2035, 10 χιλιάδες βιώσιμα και ψηφιοποιημένα πλοία σε στρατηγικούς τομείς της ευρωπαϊκής γαλάζιας οικονομίας.
Η Sea Europe, ο φορέας που εκπροσωπεί ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού της Γηραιάς Ηπείρου, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου να συνεχισθεί η φυγή των ευρωπαίων πλοιοκτητών προς τα ασιατικά ναυπηγεία τα οποία συνδυάζουν χαμηλότερες τιμές από 30% έως και 40% και ευνοϊκά οικονομικά κίνητρα , κυρίως μέσω των κινεζικών τραπεζών.
Αποτέλεσμα, αυτής της εξέλιξης είναι τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να καταγράφουν σημαντική μείωση των παραγγελιών. Αυτή η τάση δεν αποτελεί μόνο σημαντικό οικονομικό κίνδυνο, αλλά υπονομεύει επίσης τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης, ιδίως εν μέσω των σημερινών γεωπολιτικών εντάσεων, υπογραμμίζει η Sea Europe.
Ο κλάδος της ναυτιλιακής τεχνολογίας είναι κομβικής σημασίας για τη στρατηγική ανεξαρτησία της Ευρώπης. Κατασκευάζει, εξοπλίζει και συντηρεί πλοία και πλατφόρμες ζωτικής σημασίας για τη μεταφορά αγαθών, ανθρώπων και ενέργειας, συνδέοντας θαλάσσιες περιοχές και την ενίσχυση της γαλάζιας οικονομίας. Επιπλέον, παρέχει ναυτικές ικανότητες απαραίτητες για την άμυνα και την ασφάλεια της Ευρώπης.
Παρά τον στρατηγικό της ρόλο, η ευρωπαϊκή βιομηχανία θαλάσσιας τεχνολογίας έχει αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, ιδίως λόγω των μακροχρόνιων στρεβλώσεων του ανταγωνισμού από την Ασία.
Κίνδυνοι από τη μείωση της ευρωπαϊκής ναυπηγικής δραστηριότητας
Οι ειδικοί της Sea Europe σημειώνουν ότι η μείωση της ναυπηγικής δραστηριότητας δεν έθεσε σε κίνδυνο μόνο τη βιομηχανική ικανότητα των ευρωπαϊκών ναυπηγείων, αλλά και υπονόμευσε ολόκληρο το οικοσύστημα της εφοδιαστικής αλυσίδας που περιλαμβάνει εξοπλισμό, συστήματα και τεχνολογίες, και έβλαψε τις ναυπηγικές ικανότητες, συμπληρώνει η ευρωπαϊκή ένωση των ναυπηγείων.
«Είναι επιτακτική ανάγκη να ανακτηθεί η ναυπηγική ικανότητα της Ευρώπης με την εξασφάλιση παραγγελιών από τους πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαίων πλοιοκτητών» υποστηρίζεται.
Η πράσινη μετάβαση, η ψηφιοποίηση και η γαλάζια οικονομία είναι μια πολλά υποσχόμενη ευκαιρία για την Ευρώπη να ξεπεράσει τους παγκόσμιους ανταγωνιστές στην ποιότητα, την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια.
Σε αυτό λοιπόν, το πλαίσιο η Ελλάδα προσπαθεί να επανεμφανισθεί, σε πρώτη φάση, σαν ένα αξιόπιστο cluster για την επισκευή και τη μετατροπή σκαφών. Με μελλοντική προοπτική και την κατασκευή πλοίων.
Εκτιμάται ότι περίπου 1,5 δισ. ευρώ είναι ο κύκλος εργασιών των επισκευών πλοίων στην Ελλάδα καθώς κατά την διάρκεια του 2023 επισκευάστηκαν στην Ελλάδα συνολικά 651 πλοία, αυξημένα κατά 9,8% σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο έτος.
Θεωρείται δε σίγουρο ότι όταν τα ναυπηγεία αρχίσουν να κατασκευάζουν και ακτοπλοϊκά πλοία και μεγάλες θαλαμηγούς σε πρώτη φάση, ο τζίρος θα εκτοξευθεί στα ύψη!
Σε θετική «ρότα» οι επισκευές σε Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2023 ο μεγαλύτερος αριθμός πλοίων που επισκευάστηκαν πραγματοποιήθηκε εκτός δεξαμενών. Ειδικότερα, το 62,8% των πλοίων που επισκευάσθηκαν , δηλαδή 409 πλοία ολικής χωρητικότητας 5.680.000 Κόρων Ολικής Χωρητικότητας επισκευάστηκαν εκτός δεξαμενών και το υπόλοιπο 37,2% των επισκευασθέντων πλοίων , δηλαδή 242 πλοία, ολικής χωρητικότητας 3.749.000 Κόρων Ολικής Χωρητικότητας , εντός δεξαμενών.
Η δυναμική που αναπτύσσεται στον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής στην Ελλάδα δημιουργεί τεράστιες προσδοκίες για τους επενδυτές στον χώρο των ναυπηγείων. Ταυτόχρονα, όμως, δεκάδες εταιρίες που υπάρχουν και λειτουργούν υποστηρικτικά στα ναυπηγεία και τα πλοία ελπίζουν και φιλοδοξούν να αναπτυχθούν και αυτές κατά τη διαδικασία της ανάταξης των ναυπηγείων.
Η αποκατάσταση όλων των δεξαμενών που υπάρχουν και λειτουργούν στις ναυπηγικές μονάδες στην Ελλάδα ενισχύουν σημαντικά τις δυνατότητές τους και πλέον, όπως εκτιμούν έγκυροι ναυτιλιακοί παράγοντες της Ακτής Μιαούλη, θα μπορούν να καταπλέουν στις ελληνικές γιάρδες τουλάχιστον τρία πλοία την ημέρα.
Οι επενδύσεις του πλοικτήτη Γιώργου Προκοπίου, της εταιρείας ΟΝΕΧ του Πάνου Ξενοκώστα, των Ναυπηγείων Χαλκίδας, των Κινέζων της Cosco στον ΟΛΠ, αλλά και των άλλων ναυπηγείων των Σπανόπουλου και του Κόρου στο Πέραμα και στη Σαλαμίνα,αντιστοίχως, έχουν δώσει τεράστια ώθηση στη «Ναυπηγική Τρίαινα», όπως την ονόμασε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης.
Αλλά εκτός από τα ναυπηγεία υπάρχουν και δεκάδες άλλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο Βιομηχανικό Πάρκο του Πειραιά, και έχουν εξελιχθεί σημαντικά και στον τομέα του εξοπλισμού των πλοίων.
Άλλωστε, ο στόχος της ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευής περιλαμβάνει όλες τις υπάρχουσες εταιρείες όλων των μεγεθών, με αντικείμενο τις ναυπηγοεπισκευές, τις κατασκευές και τις επιδιορθώσεις ανταλλακτικών για πλοία όλων των τύπων, αλλά και εφοδιασμού αναλωσίμων.
Οι ειδικοί σημειώνουν ότι ο ναυπηγικός τομέας αντιπροσωπεύει σήμερα το 1% του ΑΕΠ της χώρας και έχει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο ο τζίρος των ναυπηγείων ανέρχεται σε 43 δισ. ευρώ και οι ελληνικές ναυπηγικές μονάδες θέλουν να αποσπάσουν ένα μεγάλο μερίδιο από αυτό τον τζίρο.
Θεωρείται σίγουρο ότι ανάληψη πρωτοβουλιών για την προσέλκυση πλοίων θα αυξήσει και τον ανταγωνισμό. Ηδη, υπάρχουν εφοπλιστές που ενισχύουν τις προσπάθειες για την ανάταξή του.