Σε ανοδική τροχιά οι ναύλοι στα containers
Οι τιμές εκτός Κίνας θα συνεχίσουν να αυξάνονται την ερχόμενη εβδομάδα εν μέσω μιας «τεράστιας αύξησης της ζήτησης και περιορισμένης χωρητικότητας
Mε νέα αυξητική τάση στο κόστος μεταφοράς των containers στις θαλάσσιες γραμμές από Κίνα προς Ευρώπη και ΗΠΑ έρχεται και πάλι αντιμέτωπο το εμπόριο. Οι ναύλοι των containers στην αγορά spot ακολούθησαν μια πτωτική ρότα από τις αρχές του τρέχοντος έτους μέχρι και τα τέλη Απριλίου, ωστόσο τις πρώτες ημέρες του Μαΐου η τάση είναι αυξητική και όπως σημειώνει ο οίκος αναλύσεων Drewry οι τιμές των ναύλων εκτός Κίνας θα συνεχίσουν να αυξάνονται την ερχόμενη εβδομάδα εν μέσω μιας «τεράστιας αύξησης της ζήτησης και περιορισμένης χωρητικότητας. Ο εβδομαδιαίος σύνθετος παγκόσμιος δείκτης (World Container Index – WCI) του Drewry που δημοσιεύθηκε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας αυξήθηκε κατά 16%, στα 3.159 δολάρια ανά feu (container 40 ποδών) . Παράλληλα κινήθηκε ανοδικά κατά 81% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι . Στις αρχές Μαΐου ο δείκτης ήταν στα 2.725 δολάρια ανά feu, όταν στις 25 Ιανουαρίου βρισκόταν στο υψηλότερο σημείο του τρέχοντος έτους, στα 3.964 δολάρια ανά feu. Η μέση τιμή του WCI από την αρχή του έτους ανέρχεται σε 3.227 δολάρια ανά feu, δηλαδή 512 δολάρια υψηλότερα από τον μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας, που υπολογίζεται στα 2.714 δολάρια. Θα πρέπει να σημειωθεί όμως ότι διογκώθηκε από την περίοδο της πανδημίας (2020-2022). Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ ξεχώρισαν περισσότερο, σημειώνοντας αύξηση 20% ή 606 δολάρια, στα 3.709 δολάρια ανά feu. Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Λος Αντζελες αυξήθηκαν κατά 18% ή 617 δολάρια, στα 3.988 δολάρια ανά feu. Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου containers πραγματοποιείται μέσω μακροχρόνιων ναυλώσεων, ωστόσο η άνοδος στην αγορά spot επηρεάζει τις διαπραγματεύσεις για μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Η χωρητικότητα
Παρά το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα «έπεσαν» στο νερό πολλά νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εν τούτοις παρατηρείται έλλειψη μεταφορικής ικανότητας, καθώς το θαλάσσιο εμπόριο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γίνεται μέσω Αφρικής, λόγω της έκρυθμης κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα. Η παράκαμψη της Ερυθράς απαιτεί περισσότερη χωρητικότητα για να καλυφθούν τα δρομολόγια. Λόγω της ανακατεύθυνσης των πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας μετά τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, απαιτείται περίπου 10% περισσότερη χωρητικότητα για τη διαχείριση των παγκόσμιων συναλλαγών εμπορευματοκιβωτίων. Σε αυτό το 10% θα πρέπει να προστεθεί και η απαιτούμενη χωρητικότητα για τη διαχείριση οποιασδήποτε ανάπτυξης της αγοράς, αναφέρει σε ανάλυσή της η ναυτιλιακή οργάνωση BIMCO. Στην ανάλυσή της η BIMCO επισημαίνει ότι οι παραδόσεις νεότευκτων έχουν αυξηθεί σημαντικά το 2023 και το πρώτο τετράμηνο του 2024, χωρίς όμως να καλύψουντην αυξημένη ζήτηση. Το 2023 παραδόθηκαν 2,3 εκατομμύρια TEU χωρητικότητας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ξεπερνώντας το προηγούμενο ιστορικό υψηλό κατά 37%. Επίσης από την αρχή του 2024 μέχρι σήμερα έχει σημειωθεί ένα ακόμα ρεκόρ, καθώς έχουν ήδη παραδοθεί περισσότερα από 1 εκατομμύριο TEU, μια αύξηση σχεδόν 80% σε σύγκριση με το προηγούμενο ρεκόρ, λέει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Επέκταση
Καθώς στα διαλυτήρια έχουν σταλεί φέτος μόλις 19 μικρότερα πλοία, ο στόλος έχει επεκταθεί κατά σχεδόν 1 εκατομμύριο TEU, δηλαδή κατά 3,5% σε σύγκριση με την αρχή του έτους. Αυτό προστίθεται στην περσινή αύξηση του στόλου κατά 8,2%, σημειώνει η BIMCO. Η εξέλιξη αυτή έχει σαν αποτέλεσμα να μειωθεί το βιβλίο παραγγελιών κατά 1 εκατομμύριο TEU και τώρα ανέρχεται σε 6,1 εκατομμύρια TEU, το 21% του σημερινού μεγέθους του στόλου. Για το 2024 αναμένεται να παραδοθούν νεότευκτα συνολικής μεταφορικής ικανότητας 2 εκατομμυρίων TEU, ενώ το 2025 οι παραδόσεις θα πρέπει να κλείσουν λίγο κάτω από τα 2 εκατομμύρια TEU, το τρίτο υψηλότερο επίπεδο παραδόσεων σε ένα έτος, που ξεπερνιέται μόνο το 2023 και το 2024. Οταν τα πλοία αρχίσουν να αυξάνουν τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, σημειώνει η BIMCO, πιθανότατα θα δούμε σημαντική υπερπροσφορά χωρητικότητας, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πιέσεις για τη μείωση των ναύλων.
πηγή:TA NEA