Οι Έλληνες που πολεμούν τους πειρατές των πλοίων

21.01.2024

Η «ΒτΚ» συνάντησε τους επιτελείς της εταιρίας θαλάσσιας ασφάλειας See Guardian

Είναι οι φύλακες-άγγελοι των εμπορικών πλοίων και των πληρωμάτων τους. Διασφαλίζουν την ασφαλή διέλευση των πλοίων που μεταφέρουν πολύτιμα εμπορεύματα δισεκατομμυρίων δολαρίων. Και πέρα από την ασφάλεια που παρέχουν στα πληρώματα, διασφαλίζουν -ρισκάροντας τη ζωή τους- την ομαλή εμπορική δραστηριότητα, που αποτρέπει αναταραχές στις αγορές. λόγος για τις ολιγομελείς ομάδες ασφαλείας των εμπορικών πλοίων, οι οποίες αποτελούνται από πρώην στρατιωτικούς των Ειδικών Δυνάμεων. Στην Ελλάδα οι εταιρίες αυτές είναι ελάχιστες, αφού απαιτούνται βαθιά τεχνογνωσία, παγκόσμια διασύνδεση, και άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό, χωρίς «ρωγμές» στο βιογραφικό. Τον περασμένο Δεκέμβριο σημειώθηκε πρώτη από το 2017 πειρατεία εμπορικού πλοίου ανοιχτά της Σομαλίας από Σομαλούς πειρατές, κάτι που προκάλεσε αναταραχή στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, οποία βλέπει με ανησυχία να επιστρέφει το φαινόμενο που κόστισε πολλά δισεκατομμύρια στην παγκόσμια αγορά τα τελευταία 20 χρόνια. Η κατάληψη του «St. Nicolas» ήταν πολεμική επιχείρηση. Ευτυχώς, ο’Ελληνας δόκιμος πλοίαρχος απελευθερώθηκε. Να σημειωθεί ότι για το 2023, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο σημειώθηκαν 120 περιστατικά ναυτικής πειρατείας και ένοπλης ληστείας κατά πλοίων, έναντι 115 το 2022. Ύστερα από μερικά χρόνια ύφεσης το φαινόμενο δείχνει να επανακάμπτει, κάτι που προκαλεί αναταραχή στις αγορές, αφού τα ναύλα αυξάνουν με γεωμετρική πρόοδο και συμπαρασύρουν τις τελικές τιμές των προϊόντων.

Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα, «ΒτΚ» συνάντησε τους επιτελείς μίας εκ των ελάχιστων εταιριών θαλάσσιας ασφάλειας στην Ελλάδα, της See Guardian, οποία δραστηριοποιείται από το 2012, και παρέχει υπηρεσίες ασφάλειας προκειμένου τα εμπορικά πλοία να διέρχονται ασφαλώς από τα επικίνδυνα περάσματα του Σουέζ, της Ερυθρός Θάλασσας, των Στενών του Άντεν, του Κόλπου της Γουινέας, και του Γκάλε στη Σρι Λάνκα. Έως τώρα έκανε 6.000 ασφαλή «περάσματα» από αυτές τις περιοχές. Επικεφαλής της εταιρίας είναι πρώην αρχηγός Στόλου αντιναύαρχος ε.α. Γιάννης Παυλόπουλος, με πολλά χρόνια εμπειρίας στα ΟΥΚ, και στην Ευρώπη, και επιτελείς του δύο πρώην στελέχη των ΟΥΚ, οι απόστρατοι του Π.Ν. Μαν. Παπαγρηγοράκης και Μαν. Γκατζόλας. Όπως εξηγεί κ. Παυλόπουλος, από τότε που τα πλοία απέκτησαν ένοπλη συνοδεία, σταμάτησαν οι πειρατείες των Σομαλών, ενώ πλέον το πρόβλημα είναι οι επιθέσεις των Χούθι στην Υεμένη. πρώην ΟΥΚάς και επικεφαλής ομάδας σε πολλές αποστολές Γ.Τ. διηγείται στη «ΒτΚ» την εμπειρία του ανοιχτά τη Σομαλίας, όταν δύο σκάφη επιτέθηκαν στο πλοίο που φύλασσε ομάδα του αναγκάζοντας το πλήρωμα του πλοίου να κρυφτεί σε κατάσταση αλλοφροσύνης. Στο κατάστρωμα έμειναν μόνο οι 4 φρουροί. επίθεση απέτυχε επειδή ομάδα αντέδρασε ακαριαία εφαρμόζοντας το πρωτόκολλο «κανόνων χρήσης βίας», το οποίο προβλέπει ανάλογη και ισόποση αυτοάμυνα». Για την ακρίβεια, ύστερα από προειδοποιητικές βολές χτύπησαν το σκάφος, το οποίο και ακινητοποίησαν, γιατί, όπως λένε οι ίδιοι, «δεν ρίχνουμε ποτέ σε άνθρωπο εάν δεν μας απειλεί ανάλογα». Όταν ερεύνησαν το σκάφος βρήκαν πολλά όπλα και ένα δορυφορικό τηλέφωνο με το οποίο δέχονταν εντολές οι πειρατές. εντολέας ήταν στην Ολλανδία! Περιστατικά κατά τα οποία υπήρξε συμπλοκή με Σομαλούς πειρατές -οι οποίοι είναι εξοπλισμένοι και με RPG7- υπάρχουν άφθονα. Αρχικά εφαρμόζεται αποτροπή. Οι φρουροί επιδεικνύουν τον οπλισμό τους επιχειρώντας να αποθαρρύνουν τους πειρατές. Πολλές φορές, συμβαίνει. Όταν όμως οι Σομαλοί είναι αποφασισμένοι και πάνοπλοι, τα πράγματα αλλάζουν. Όμως και πάλι, πρέπει οι πειρατές να ρίξουν την πρώτη βολή, οποία θα «λύσει τα χέρια» της ομάδας ασφάλειας. Σπανίως όμως, συμβαίνει αυτό, επειδή οι πειρατές έχουν κατανοήσει ότι με τα σκάφη τους πολύ δύσκολα να καταλάβουν ένα εμπορικό πλοίο το οποίο συνοδεύεται από ένοπλη ασφάλεια. Να σημειωθεί ότι ένας εκ των αρχηγών των πειρατών την περίοδο 2010-15 σήμερα είναι μεγιστάνας στη Σιγκαπούρη, όπου επένδυσε τα κέρδη από τα λύτρα σε ακίνητα στη ΝΑ Ασία. Πηγή: ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!