Οι ανησυχητικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά πετρελαίου

05.05.2024

Οι συνεχιζόμενες εντάσεις που απορρέουν από τη σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν και οι ανησυχίες για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνουν το υλικοτεχνικό κόστος για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολής

Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου αντιμετωπίζει μια συρροή παραγόντων που θα μπορούσαν να εμποδίσουν την αύξηση της προσφοράς και να ωθήσουν τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα. Οι αυξανόμενοι φόβοι για μια νέα σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφορά από τον ΟΠΕΚ+ και τις μέτ τριες προοπτικές ζήτησης σε βασικούς καταναλωτές όπως η Κίνα, απειλούν να αντισταθμίσουν τυχόν αυξήσεις της παραγωγής από παραγωγούς εκτός ΟΠΕΚ. «Ρίχνοντας λάδι στη φωτιά, το Ιράν απείλησε να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, ένα κρίσιμο σημείο αποχέτευσης για την παγκόσμια μεταφορά πετρελαίου. Αυτό το ζωτικής σημασίας πέρασμα διακινεί περίπου 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως αργού πετρελαί ου και διυλισμένων καυσίμων» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers: «Η ίδια η Μέση Ανατολή αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% των παγκόσμιων εξαγωγών πετρελαίου, υπογραμμίζοντας τον πιθανό αντίκτυπο μιας αναταραχής στην περιοχή. Ενώ τα Ασιατικά διυλιστήρια διερευνούν εναλλακτικές πηγές σε περίπτωση κλιμάκωσης, τα  ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας εξακολουθούν να εξαρτώνται από το ιρανικό αργό, ένα από τα προτιμώμενα υλικά τροφοδοσίας τους». Εντωμεταξύ, οι συνεχιζόμενες εντάσεις που απορρέουν από τη σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν και οι ανησυχίες για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνουν το υλικοτεχνικό κόστος για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή. «Τα ασφάλιστρα και τα έξοδα που σχετίζονται με την ασφάλεια έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, αυξάνοντας σημαντικά το συνολικό κόστος παράδοσης. Τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν εκτοξευθεί μεταξύ 0,5% και 1,0% της αξίας του κύτους και των μηχανημάτων ενός πλοίου, ανάλογα με το μέγεθος και την ηλικία. Αυτό, αποτελεί έντονη αντίθεση με τα αμελητέα ασφάλιστρα που παρατηρούνται σήμερα στον Περσικό Κόλπο, όπου το κόστος αναμένεται επίσης να αυξηθεί» εξηγούν οι αναλυτές: « Η τάση αυτή επηρεάζει ήδη τις αγοραστικές αποφάσεις. Η Νότια Κορέα, ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στην Ασία, μείωσε τις εισαγωγές σαουδαραβικού αργού υπέρ αμερικανικών φορτίων για δεύτερο συνεχή μήνα. Η μετατόπιση αυτή οφείλεται στα πιο ελκυστικά οικονομικά στοιχεία για τα αμερικανικά βαρέλια λόγω της αύξησης του κόστους ασφάλισης που συνδέεται με τη μεταφορά πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο. Τα στοιχεία της Korea National Oil Corp. δείχνουν ότι η Νότια Κορέα εισήγαγε 28,06 εκατομμύρια βαρέλια από τη Σαουδική Αραβία τον Μάρτιο, σημειώνοντας μείωση 12,3% σε ετήσια βάση. Αντίθετα, οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ, κυρίως ελαφρών γλυκών ποιοτήτων όπως το WTI Midland, σημείωσαν άλμα 17,6% σε ετήσια βάση στα 12,26 εκατομμύρια βαρέλια. Το συνδυασμένο αποτέλεσμα αυτών των παραγόντων διαμορφώνει μια εικόνα αβεβαιότητας για την αγορά πετρελαίου. Το ενδεχόμενο διαταραχών του εφοδιασμού στη Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με την περιορισμένη αύξηση της παραγωγής αλλού και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, θα μπορούσε να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στις τιμές του πετρελαίου».

Τα προπολεμικά επίπεδα πλησιάζουν οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία

Οι εξαγωγές σιτηρών δείχνουν ότι επανέρχονται στα προπολεμικά επίπεδα. Ο πόλεμος έχει μπλοκάρει τις ουκρανικές εξαγωγές σιτηρών από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Mykolaiv και της Kherson, προκαλώντας αυξημένες εξαγωγές μέσω των τριών λιμανιών της Μαύρης Θάλασσα Θάλασσας -Odesa, Choromorsk και Yuzhnyi- καθώς και μέσω του ποταμού Danube. Από τον Ιούλιο του 2023 έκλεισε ο διάδρομος στήριξης τον οποίο ήλεγχε η Ρωσία. Από την Ουκρανία εξάγει σιτηρά χρησιμοποιώντας τον δικό της διάδρομο, ο οποίος περνάει κοντά από τις ακτές της χώρας και διέρχεται από τα χωρικά ύδατα της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας. Σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, η συνολική χωρητικότητα όλων των ξένων πλοίων μεταφοράς σιτηρών που έφτασαν στην Ουκρανία συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Μαύρης Θάλασσας και του Δούναβη, το2024 ήταν 25,1 εκατ. dwt, μια αύξηση 78% από την ίδια περίοδο το 2023, όταν ήταν σε ισχύ ο διάδρομος που υποστηριζόταν από τη Ρωσία. Η χωρητικότητα των εισερχόμενων πλοίων μεταφοράς σιτηρών μειώθηκε μόνο κατά 4,7% σε σύγκριση με πριν από την εισβολή της Ρωσίας. Υπήρξαν 1.312 αφίξεις πλοίων μεταφοράς σιτηρών το 1ο τρίμηνο του 2024, αυξημένες κατά 31% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι και κατά 33% από το 2021, πριν από την εισβολή, σύμφωνα με την Lloyd’s List Intelligence. Τα πλοία σιτηρών που κατέπλευσαν στην Ουκρανία είχαν μέση ηλικία 21,5 ετών το α’ τρίμηνο του 2021. Το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 31,7 έτη το α ‘ τρίμηνο. του 2023 και στη συνέχεια μειώθηκε ελαφρά στα 27,5 έτη το τελευταίο τρίμηνο, σύμφωνα με την Lloyd’s List Intelligence. Η ηλικία των πλοίων αυξήθηκε κατά τη διάρκεια μιας περιόδου κατά την οποία οι φορείς εκμετάλλευσης ανησυχούσαν περισσότερο για τον πολεμικό κίνδυνο των πλοίων και για το πλήρωμα. Η μείωση της ηλικίας υποδηλώνει ότι οι μεταφορές γίνονται λίγο πιο άνετα με το νέο ουκρανικό διάδρομο, αν και όχι στον βαθμό που ήταν πριν από την πόλεμο. Η Ουκρανία διατήρησε σε μεγάλο βαθμό τις εξαγωγές της σε καλαμπόκι και σιτάρι , και η Ρωσία αύξησε σημαντικά τις δικές της εξαγωγές σιταριού. «Υπήρξε πανικός όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, αλλά ποτέ δεν επρόκειτο να επιβληθούν κυρώσεις στα ρωσικά σιτηρά» επισημαίνουν αναλυτές: «Υπήρχε επίσης ο φόβος ότι αν οι Ρώσοι δεν υποστήριζαν τον διάδρομο σιτηρών, θα έκλεινε το εμπόριο. Αλλά αυτό δεν συνέβη. Οι Ουκρανοί ανέπτυξαν το δικό τους διάδρομο πιο κοντά στην ακτογραμμή. Προς έκπληξη όλων, το εμπόριο επέστρεψε εκεί που ήταν πριν τον πόλεμο. Υπάρχουν αρκετοί πλοιοκτήτες πρόθυμοι να πάνε εκεί και αυτό ικανοποιεί την ανάγκη». Το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ αναμένει ότι η Ουκρανία θα εξάγει 24,5 εκατ. τόνους καλαμποκιού την περίοδο 2023-2024, μειωμένη κατά 10% σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο αλλά κατά 3% υψηλότερα σε σχέση με το 2021-2022. Οι προβλέψεις είναι ότι οι ουκρανικές εξαγωγές σιταριού θα ανέλθουν σε 17,5 εκατ. τόνους το 2023-24, αυξημένες κατά 2% σε σχέση με το 2022-23 και αυξημένες κατά 4% σε σχέση με το 2023-24. 2021-2022. Η μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη της ναυτιλίας σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα είναι τα φορτία σιταριού από τη Ρωσία. Οι Αμερικάνοι αναμένουν ότι οι ρωσικές εξαγωγές σιταριού θα ανέλθουν συνολικά 52 εκατ. τόνους την περίοδο 2023-2024, αυξημένες κατά 9% σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο εμπορίας και κατά 33% υψηλότερα σε σχέση με την περίοδο 2021- 2022.

πηγή:AXIA

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!