οa1υπαίνεται η θάλασσα από τα επικίνδυνα χρώματα που χρησιμοποιούνται για την βαφή των πλοίων.

13.04.2014

Εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ετησίως κοστίζουν στις ναυτιλιακές εταιρείες οι…

οι ζωικοί και φυτικοί οργανισμοί της θάλασσας που κολλούν στο σώμα των πλοίων. Μάλιστα, ειδικά στις περιπτώσεις μεγάλων εμπορικών πλοίων, το κόστος ανεβαίνει επικινδύνως καθώς : επιβραδύνεται ο πλους και αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου. Όπως αναφέρθηκε στο maritimes.gr «για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ιδιοκτήτες μεγάλων θαλαμηγών καλύπτουν το σώμα των πλοίων με δηλητηριώδη βιοκτόνα (antifouling paints)». Δηλαδή, πρόκειται για επικίνδυνα για το περιβάλλον χημικά, τα οποία εξουδετερώνουν τους θαλάσσιους οργανισμούς που έρχονται σε επαφή με το πλοίο και βαθμιαία, με το πέρασμα του χρόνου, καταλήγουν στο νερό και επικάθονται στο θαλάσσιο ίζημα προκαλώντας σημαντική ρύπανση στη θάλασσα.


Το θέμα αυτό, απασχολεί την ΕΕ ωστόσο προς το παρόν δεν φαίνεται να μπορεί να λάβει μέτρα αντιμετώπισή του καθώς δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Έτσι, η χρήση των επικίνδυνων αυτών ουσιών θα συνεχιστεί τουλάχιστον για δέκα ακόμη χρόνια, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέτεινε μέχρι τις 31.12.2024 την προθεσμία για την ολοκλήρωση του ελέγχου των σχετικών προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά


Προβλήματα – θέσεις εμπλεκομένων


«Όσο δεν υπάρχει εναλλακτική επιλογή, τα προϊόντα δεν θα απαγορευθούν», δήλωσε ο Ουλφ Γιάκομπ από το Γερμανικό Ίδρυμα για το Περιβάλλον (DBU).


«Οι οργανοκασσιτερικές ενώσεις που κυριαρχούν σήμερα στη συγκεκριμένη αγορά αποτελούν «αγκάθι» για τις περιβαλλοντικές οργανώσεις», λέει ο Κρίστοφ Στράκελγιαν, τεχνικός διευθυντής στην Nauticare εταιρείας που εισάγει και πουλά βερνίκια για πλοία και συμπληρώνει : «ωστόσο, οι πελάτες τις επιλέγουν». Κατά τον ίδιο , «αν αυτές οι ενώσεις απαγορευθούν, θα πρέπει να αποσυρθούν από την αγορά τα πιο επιτυχημένα (από εμπορική σκοπιά) προϊόντα, μία ενέργεια με την οποία δεν θα συστρατεύονταν οι επιχειρήσεις».


Η έκθεση Θαλάσσιου Τουρισμού στο Ντίσελντορφ


Εναλλακτικές και φιλικές προς το περιβάλλον χρωματικές επιστρωματώσεις για την προστασία των πλοίων παρουσιάστηκαν στη φετινή διεθνή έκθεση Θαλάσσιου Τουρισμού στο Ντίσελντορφ (Boot 2014). Ωστόσο, τα προϊόντα που παρουσιάστηκαν είναι ακριβότερα από αυτά που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά, με ειδικούς του κλάδου να εκτιμούν ότι για όσο διάστημα εξακολουθούν να κυκλοφορούν τα φθηνά βιοκτόνα χρώματα, είναι δύσκολο να λανσαριστούν νέα προϊόντα. Γεγονός είναι πάντως ότι ακόμη δεν υπάρχει το «τέλειο προϊόν» για την προστασία των πλοίων, κάτι που οφείλεται ενδεχομένως στο συντηρητισμό της ναυπηγικής βιομηχανίας.


Να σημειωθεί ότι πολλοί ειδικοί επί του θέματος πιστεύουν ότι για την παραγωγή προστατευτικών χρωμάτων για τα πλοία με οικολογικές προδιαγραφές, απαιτείται αυστηρότερη νομοθεσία.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!