Northern Sea Route: Μειώνει το ταξίδι Ευρώπη –Ανατολική Ασία κατά 18 ημέρες!
Αυξημένος κατά… 755% εμφανίστηκε ο όγκος εμπορευμάτων που πέρασαν από το Βόρειο Αρκτικό θαλάσσιο Πέρασμα (Northern Sea Route, NSR) στο διάστημα μεταξύ του 2014 και του 2022 , σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία.
Και τούτο, διότι το ταξίδι μεταξύ Ευρώπης και Ανατολικής Ασίας μειώνεται κατά 18 ημέρες σε σχέση με την διαδρομή που ακολουθούν τα πλοία μέσω της διώρυγας του Σουέζ , που χρειάζονται 30 ημέρες. Η Βόρεια Θαλάσσια Οδός η οποία κινείται κατά μήκος των ρωσικών συνόρων μειώνει κατά 9.000 χιλιόμετρα το ταξίδι μεταξύ Ανατολικής Ασίας και Ευρώπης, κάτι που «μεταφράζεται» για τις ναυτιλιακές εταιρείες σε εξοικονόμηση καυσίμων αλλά και την διεθνή κοινότητα σε μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις του ταξιδιού.
Η «αποκάλυψη» της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού, κατέστη εφικτή χάρη στην αύξηση της θερμοκρασίας τα τελευταία έτη δημιουργώντας, πρακτικά, νέα οικονομικά δεδομένα στην μεταφορά προϊόντων δια θαλάσσης.
Κινεζική πρωτιά
Το 2023, η κινεζική εταιρεία «NewNew Shipping Line», μεταξύ των μηνών Ιουλίου και Δεκεμβρίου, πραγματοποίησε την πρώτη τακτική μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω της NSR με τέσσερα πλοία τα οποία σύνδεσαν το λιμάνι Qingdao στην Κίνα με το λιμάνι της Αγίας Πετρούπολης στη Ρωσία. Το 2023 η εταιρεία πραγματοποίησε συνολικά επτά ταξίδια, μέσω της συγκεκριμένης διαδρομής και το 2024 τα αύξησε στα δώδεκα.
Μάλιστα, τον Οκτώβριο του 2024 ανακοινώθηκε η δημιουργία κοινοπραξίας με τη Ρωσία για την κατασκευή πέντε πλοίων κατηγορίας Arc7.
Τα πλοία θα αναπτυχθούν στη διαδρομή Arctic Express που θα συνδέει τα κινεζικά λιμάνια της Σαγκάης και του Νίνγκμπο με την Αγία Πετρούπολη και το Αρχαγγέλσκ, με στόχο να ταξιδεύουν καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.
Ρωσικές επενδύσεις εκατομμυρίων δολαρίων
Η Ρωσία, σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις, σχεδιάζει να επενδύσει, εντός των επόμενων ετών εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη του Βόρειου Περάσματος.
Οι επενδύσεις, όπως αναφέρουν ρωσικές πηγές, θα αφορούν στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών στο Βόρειο Πέρασμα, καθώς και στη ναυπήγηση παγοθραυστικών, τα οποία θα καταναλώνουν πυρηνική ενέργεια, προκειμένου να ενισχυθούν οι εμπορικές ροές της συγκεκριμένης θαλάσσιας διαδρομής.
Επίσης, κατά τις ίδιες πληροφορίες, η Ρωσία έχει ξεκινήσει ,στην Ρωσική Αρκτική Ζώνη , την κατασκευή δέκα σύγχρονων Κέντρων Έρευνας και Διάσωσης τα οποία θα ενταχθούν στο διεθνές σύστημα Έρευνας και Διάσωσης στην Αρκτική ενισχύοντας σημαντικά το απαιτούμενο επίπεδο τεχνικής ικανότητας επιχειρήσεων ασφάλειας πλου στην Αρκτική ζώνη που βρίσκεται στα όρια της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Τέλος, αναφέρθηκε, ότι ήδη στην περιοχή της Αρκτικής που βρίσκεται στα όρια της Ρωσίας λειτουργούν τρία Κέντρα στις πόλεις Ναργιάν – Μάρ, Αρχάνγκελσκ και Ντουλίνκα.
Επίσης λειτουργούν και τέσσερα Περιφερειακά Κέντρα Έρευνας και Διάσωσης τα οποία είναι εξοπλισμένα με εξειδικευμένο προσωπικό, σύγχρονα τεχνικά και τεχνολογικά μέσα, ικανά να λειτουργούν αποτελεσματικά στις πολύ δύσκολες Αρκτικές συνθήκες τόσο στον αέρα και στην θάλασσα, όσο και υποθαλάσσια καθώς και στην ξηρά.
Μάλιστα στην πόλη Μουρμάνσκ έχει συσταθεί και λειτουργεί το Αρκτικό Κέντρο Επισκευών – Διάσωσης «Αγία Πετρούπολη» στο οποίο εργάζονται περισσότερα από 95 άτομα τα οποία έχουν ειδικευθεί να δρουν σε συνθήκες Αρκτικής.