ΝΕΕ: Η ναυτιλία συνέχισε να ανταπεξέρχεται με συνέπεια παρά τις έντονες πιέσεις

04.01.2024

Το 2023 σημειώθηκαν σημαντικές γεωπολιτικές ανακατατάξεις, συγκρούσεις και προκλήσεις για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, διαταράσσοντας σημαντικά και τις ροές του δια θαλάσσης παγκόσμιου εμπορίου.

Παρά τις έντονες πιέσεις που δέχτηκαν κεντρικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου -ως απόρροια συγκρούσεων στη Μαύρη Θάλασσα, στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά και κυρώσεων με παγκόσμιο αντίκτυπο στις ροές καυσίμων-, η ναυτιλία συνέχισε να ανταπεξέρχεται με συνέπεια, αξιοπιστία και ευελιξία στην μεταφορά κρίσιμων αγαθών αλλά και στη διασύνδεση 8 δισεκατομμυρίων ανθρώπων.

Ακολουθεί μια σύντομη καταγραφή -εν είδει ανασκόπησης- των σημαντικότερων γεωπολιτικών γεγονότων της χρονιάς που επηρέασαν την παγκόσμια ναυτιλία:

1. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιούργησε σημαντικές αλλαγές στον κόσμο, διαταράσσοντας -μεταξύ άλλων- και το διεθνές εμπόριο. Ήδη από την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία Black Sea Grain Initiative (BSGI), το δια θαλάσσης εμπόριο ουκρανικών σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα πλήττεται σημαντικά, επιβαρύνοντας κυρίως τις αναπτυσσόμενες χώρες της Αφρικής [1].

2. Απρόβλεπτες επιθέσεις κατά ποντοπόρων πλοίων σε Ερυθρά Θάλασσα και Κόλπο του Άντεν εξαπολύουν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης, στον απόηχο του πολέμου Ισραήλ – Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας. Η κρίση στην ευρύτερη περιοχή οδηγεί τα πλοία σε χρήση εναλλακτικών θαλάσσιων διαδρομών, όπως γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Ν. Αφρική, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος των μεταφορών, το οποίο μετακυλίεται στον τελικό καταναλωτή [2]. Υπό εξέλιξη βρίσκεται στρατιωτική επιχείρηση υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, με τη συμμετοχή της Ελλάδας, για τη διασφάλιση της ασφάλειας του εμπορίου στην περιοχή.

3. Σε κλιμάκωση βρίσκονται οι σχέσεις Κίνας – Φιλιππίνων στη διαφιλονικούμενη Νότια Σινική Θάλασσα. Η Νότια Σινική Θάλασσα είναι μία θαλάσσια οδός κρίσιμη για το παγκόσμιο εμπόριο, ενώ έχει αναχθεί σε επίκεντρο της αντιπαράθεσης μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ. Τους τελευταίους μήνες, οι Φιλιππίνες κατηγορούν την Κίνα για αδιάκοπες προκλητικές ενέργειες και επιθέσεις που διαταράσσουν τη ναυσιπλοΐα στην περιοχή [3].

4. Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού της Κίνας, φαίνεται να ατονεί έπειτα από μια δεκαετία. Η Ιταλία, η μόνη χώρα της G7 που συμμετείχε στη φιλόδοξη πρωτοβουλία της Κίνας, ανακοίνωσε προσφάτως πως θα αποχωρήσει τον Μάρτιο 2024, όταν και λήγει συμφωνία της [4].

 
[1] 
[2]  
[3][4]

Στο βίντεο: Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποφεύγουν τον διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας (Πηγή: MarineTraffic)

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!