Μόνο ένα στα εννέα ελληνόκτητα πλοία ταξιδεύει με ελληνική σημαία
Τα νηολόγια της Μάλτας, της Κύπρου και της Πορτογαλίας αντιπροσωπεύουν ως προς τον αριθμό των πλοίων το 21,6% του στόλου ελληνικών συμφερόντων
Ο ελληνόκτητος στόλος γιγαντώνεται και στον αντίποδα τα πλοία με ελληνική σημαία συρρικνώνονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στα εννέα πλοία που κατέχουν οι Ελληνες εφοπλιστές μόνο ένα από αυτά είναι εγγεγραμμένο στο εθνικό νηολόγιο! Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία έχει ελαφρώς μειωθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων, εξακολουθώντας να αποτελείται από 480 πλοία. Επίσης, στις 3 Μαρτίου 2025 τα ελληνικά συμφέροντα είχαν σημειώσει ρεκόρ 4.221 πλοίων διάφορων κατηγοριών, 354.092.466 συνολικών dwt και 208.010.850 συνολικών GT. Σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στοιχεία του προηγούμενου έτους, δείχνουν ότι κατά τη διάρκεια του έτους, έως τον Μάρτιο του 2025, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος αυξήθηκε ως προς τον αριθμό των πλοίων και μειώθηκε ελαφρά ως προς τα dwt και GT. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, παρατηρείται αύξηση εν νέα πλοίων και μείωση 1.117.034 σε dwt και 241.738 σε GT. Τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν 456 πλοία διάφορων κατηγοριών κατόπιν παραγγελίας από ναυπηγεία, συνολικά 43.186.564 σε dwt και 27.035.837 σε GT. Είναι ενδιαφέρον ότι τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών αντιπροσωπεύουν αύξηση 23%, γεγονός που υποδηλώνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για πλοία νέας τεχνολογίας από Ελληνες πλοιοκτήτες. Ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία έχει ελαφρώς μειωθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων, εξακολουθώντας να αποτελείται από 480 πλοία. Αυτό αντανακλά την ανάγκη η ελληνική σημαία να είναι λιγότερο λιγότερο γραφειοκρατική γραφειοκρατική και πιο ευέλικτη, σημειώνουν οι αναλυτές της ετήσιας έκθεσης. Επίσης, σημειώθηκε μικρή μείωση σε dwt και GT και ανέρχονται πλέον σε 29.551.538 GT και 48.717.807 dwt, σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου προηγούμενου έτους – 30.759.394 30.759.394 GTκαι 51.694.269 dwt.
Οσον αφορά το βιβλίο παραγγελιών ως προς τον τύπο του πλοίου, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 157 δεξαμενόπλοια κατά παραγγελία για λογαριασμό Ελλήνων πλοιοκτητών, 66 δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων, 54 δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγραερίου, 132 πλοία μεταλλευμάτων και χύδην, 23 πλοία εμπορευματοκιβωτίων και 10 φορτηγά πλοία. Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων από τα επίσημα επίσημα στοιχεία που παρείχε η S&P Global Market Intelligence,στην Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου Λονδίνου,, προκύπτει ότι ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε περίπου 29 σημαίες και ότι τα πλοία ελληνικών συμφερόντων αύξησαν τον στόλο της Πορτογαλίας κατά 62 πλοία, της Μάλτας κατά 51 πλοία και της Κύπρου κατά 19 πλοία. Αυτό έχει ως συνέπεια τα τρία νηολόγια, Μάλτας, Κύπρου και Πορτογαλίας – Μαδέρα, να αντιπροσωπεύουν ως προς τον αριθμό των πλοίων το 21,6% του ελληνόκτητου στόλου, όταν ο υπό ελληνική σημαία στόλος αντιπροσωπεύει μόνο το 11,4% του ελληνόκτητου στόλου. Η Μάλτα είναι πρώτη στην προτίμηση των ελληνόκτητων πλοίων με 13,9%, ακολουθεί η Κύπρος με 6% και η Πορτογαλία – Μαδέρα με το 1,7% του ελληνόκτητου στόλου. Στον αντίποδα, είχαμε μείωση σε άλλες σημαίες, όπως των Νήσων Μάρσαλ κατά 60 πλοία, του Παναμά κατά 27 πλοία, των Μπαχάμες κατά 12 πλοία της Λιβερίας κατά 10 πλοία και των Isle of Man κατά ένα πλοίο. Υπενθυμίζεται ότι ο αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένος στο εθνικό μητρώο μειώθηκε κατά 16 πλοία και κατέγραψε μείωση 2.976.462 dwt και 1.207.856 GT. Οι σημαίες της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου με 1.149 και 1.036 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγιά τους. Οσον αφορά χωρητικότητα σε dwt, η Λιβερία διαθέτει 103.121.400, που αντιπροσωπεύουν το 29,1%, οι Νήσοι Μάρσαλ 81.845.098, που αντιπροσωπεύουν το 23,1 %, και η Μάλτα με 587 πλοία 53.575.910 σε dwt, που αντιπροσωπεύουν το 15,1% του ελληνικού στόλου σε dwt. Η ελληνική σημαία έχει 480 πλοία των 48.717.807 dwt. Η ελληνική σημαία παραμένει στην τέταρτη θέση παγκοσμίως σε dwt, καθώς αντιπροσωπεύει το 13,8% του συνόλου dwt του ελληνόκτη του στόλου.
Σε επίπεδο dwt, ακολουθούν ο Παναμάς με 300 πλοία και 20.054.910 dwt, η Κύπρος με 253 πλοία και 18.561.879 dwt και οι Μπαχάμες με 190 πλοία και 15.904.923 dwt. Επιπλέον, πρέπει να επισημανθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαία της Ευρωπαϊκής Ενωσης ανέρχεται σε 1.414, που αποτελούν το 33,5% του ελληνικού στόλου. Το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος των 1.278 πλοίων, που αντιπροσώπευαν το 30,3% του ελληνικού στόλου.
Για 38η συνεχή χρονιά ο συλλογικός φορέας των Ελλήνων εφοπλιστών που διαμένουν στο Λονδίνο – GSCC παρουσιάζει στατιστικά στοιχεία, με τη μορφή πινάκων, για ελληνικά ελεγχόμενα πλοία άνω των 1.000 GT νηολογημένα με ελληνική και άλλη σημαία. Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες αντιπροσωπεύουν το 22,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 15,8% του παγκόσμιου στόλου Ore and Bulk και το 9,4% του στόλου Liquified Gas. Ο ελληνόκτητος στόλος αντιστοιχεί στο 6,5% του παγκόσμιου στόλου ως προς τον αριθμό των πλοίων, στο 12,3% σε GT και στο 14,5% σε dwt. Ο ελληνικός νηολογημένος στόλος ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, GT και dwt είναι 0,7%, 1,8% και 2%, αντίστοιχα, όμως για τα δεξαμενόπλοια τα ποσοστά είναι 5,1 %, 5,6% και 5,7%, αντίστοιχα. Επισημαίνεται ακόμα ότι σημειώθηκε μικρή μείωση στον ελληνόκτητο στόλο ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, σε σχέση με τον αντίστοιχο τύπο παγκόσμιου στόλου για το έτος 2024. Επίσης, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού ελεγχόμενου στόλου σε πλοία αυξήθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά, ωστόσο, εξακολουθεί να εί ναι 4,3 χρόνια κάτω από τον μέσο όρο ηλικίας του παγκόσμιου στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνικών συμφερόντων στόλου σε πλοία ανέρχεται πλέον στα 14,2 έτη, έναντι 18,5 ετών για τον παγκόσμιο στόλο. Οσον αφορά GT και dwt είναι 12,6 και 12,5 έτη, αντίστοιχα, έναντι 13,5 και 13,3 του παγκόσμιου στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας του υπάρχοντος στόλου ελληνικής σημαίας κατέγραψε μικρή αύξηση ως προς τον αριθμό των πλοίων, φθάνοντας πλέον τα 16,3, έναντι 15,5 το 2024. Μικρή αύξηση σημειώθηκε επίσης σε GT και dwt, με τιμές 10,7 και 10,3, αντίστοιχα, έναντι 290,29 ετών και 10,23 ετών.
πηγή:dealnews.gr