Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης: Εμείς θέλουμε να προχωρήσουν οι Έλληνες ναυτικοί με περισσότερα προσόντα
Παρέμβαση στη Βουλή αναφορικά με την ανεργία των Ελλήνων ναυτικών πραγματοποίησε σήμεραοΥπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μετά από σχετική επίκαιρη επερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ.
Στην αρχή της ομιλίας του οκ. Βαρβιτσιώτης, υπογραμμίζοντας τηνκρισιμότητα του ζητήματος, ανέφερε: «Ουσιαστικά συζητάμε για την καρδιά, την κινητήριο δύναμη και βέβαια την προοπτική της Ελληνικής Ναυτιλίας. Γιατί αυτό που κανένας, ούτε από τους προκατόχους μου, ούτε εγώ βεβαίως, δεν παραγνωρίζουμε και δεν σταματάμε να επισημαίνουμε σε κάθε ευκαιρία, είναι ότι αν θέλουμε η Ελληνική Ναυτιλία να παραμείνει ισχυρή, δυνατή και να ανανεώνεται και να προχωρά, θα πρέπει να συνεχίσει να δίνει ευκαιρίες απασχόλησης σε Έλληνες.»
Στη συνέχεια, επισημαίνοντας τις σύγχρονες απαιτήσεις, σημείωσε ότι η Ναυτιλία μετατρέπεται σιγά-σιγά από ένας χώρος στον οποίο η ικανότητα ήταν κυρίαρχη, σε μια αγορά εντάσεως κεφαλαίου. «Τα πλοία μεγαλώνουν, είναι πιο ασφαλή, πολύ ακριβότερα, γι’ αυτό και βλέπουμε ότι ενώ μειώνεται ο αριθμός των πλοίων υπό ελληνική σημαία, διατηρείται σχεδόν ανέπαφο το τονάζ. Αυτό τι μας δείχνει; Μας δείχνει ότι με τα μεγαλύτερα πλοία αυτό συνεπάγεται αναγκαστικά και ουσιαστικά λιγότερες θέσεις προσφερόμενης απασχόλησης. Και δε νομίζω ότι κανένας εδώ πέρα θέλει να γυρίσουμε στην προτέρα κατάσταση ή να πούμε ότι η Ελλάδα δεν θα βάζει πλοία τα οποία είναι τεχνολογικής εξέλιξης, μεγαλύτερα, που χρειάζονται λιγότερο προσωπικό για να κινηθούνε ασφαλώς. Δεν το άκουσα και είμαι βέβαιος ότι δεν το εννοείτε», ανέφερε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Εμείς θέλουμε να προχωρήσουν οι Έλληνες ναυτικοί με περισσότερα προσόντα, να κατακτήσουν περισσότερες θέσεις, τις οποίες σήμερα, δυστυχώς, δεν καταλαμβάνουν μέσα στα πληρώματα των πλοίων, ακριβώς λόγω προβλημάτων –που πολύ σωστά επισημάνθηκαν- στη Ναυτική Εκπαίδευση, στον τρόπο λειτουργίας, στις προσφερόμενες υπηρεσίες, στη δυνατότητα κατάρτισης, αλλά και στο άνοιγμα της ναυτικής εργασίας σε αποφοίτους άλλων σχολών και όχι μόνο ναυτικών σχολών».
Οκ. Βαρβιτσιώτης, κάνοντας μια απαρίθμηση των μέχρι τώρα ενεργειών του για την τόνωση της απασχόλησης του Έλληνα ναυτικού επεσήμανε τη σημασία που αποδίδει στη σύμπλευση και τη συνεννόηση με τους εκπροσώπους του κλάδου για τα μέτρα τα οποία λαμβάνονται: «Γι’ αυτό και προχωρήσαμε, σε συνεργασία με τις ναυτεργατικές ενώσεις, στο άνοιγμα των «πηγών» μέσα από τις οποίες μπορεί να γίνει κάποιος ναυτικός και σε αποφοίτους του Πολυτεχνείου, των ΤΕΙ. Προκειμένου να καταλάβουν θέσεις που σήμερα δεν καταλαμβάνουν, όπως θέσεις ηλεκτρολόγων και ηλεκτρονικών, οι οποίες συνήθως καταλαμβάνονται από αλλοδαπά πληρώματα στα υπό ελληνική σημαία πλοία», είπε και, στη συνέχεια, συμπλήρωσε: «Προχωρήσαμε επίσης στην αναγνώριση της θαλάσσιας υπηρεσίας στους Έλληνες ναυτικούς, όχι μόνο στα πλοία υπό ελληνική σημαία αλλά και στα ελληνόκτητα πλοία υπό ξένη σημαία, αναγνωρίζοντας ακριβώς αυτό το μεγάλο πρόβλημα, ότι δηλαδή περίπου το 1/3 του ελληνόκτητου στόλου φέρει την ελληνική σημαία και τα άλλα 2/3 είναι εκτός ελληνικής σημαίας».
Παράλληλα, επεσήμανε την πρωτοβουλία που έλαβε για εξομοίωση των εισφορών στους νέους που πραγματοποιούν το εκπαιδευτικό τους μπάρκο, ανεξαρτήτως του τι σημαία φέρει το πλοίο, «δίνοντας ουσιαστικά τη δυνατότητα στον έλληνα ναυτικό να μπορεί να εργάζεται με τις ίδιες συνθήκες στο πλοίο υπό ελληνική σημαία ή υπό ξένη σημαία και ελληνική ιδιοκτησία».
ΟΥπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, ξεκαθαρίζοντας ότι κυρίαρχος στόχος της πολιτικής του, πάντοτε , θα είναι να έρθουν περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία, αναφέρθηκε και στις πολιτικές τις οποίες επέτυχε να προωθηθούν σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο, κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας: «Καταφέραμε να διαμορφώσουμε μια Θαλάσσια Ευρωπαϊκή Πολιτική, για πρώτη φορά, για την Ένωση, μέσα από τη Διακήρυξη των Αθηνών η οποία βάζει βασικούς στόχους για την ανάπτυξη της ίδιας της πολιτικής της Ένωσης. Διότι αυτά τα οποία ειπώθηκαν σήμερα εδώ για υπερφορολόγηση και ανάγκη φορολόγησης του εφοπλιστικού κεφαλαίου, για ανάγκη φορολόγησης της Ναυτιλίας, για μία επιδρομή φορολόγησης του εφοπλιστικού κεφαλαίου, αποτελούν απόψεις οι οποίες υπάρχουν και μέσα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και μέσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μόνο που απέναντι σε αυτές τις απόψεις υπάρχει ένας μεγάλος αντίλογος. Ο αντίλογος λέει το εξής: Κάθε φορά που θα βάλουμε πρόσκομμα στην ανταγωνιστικότητα της μεγαλύτερης παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης, που είναι η Ευρωπαϊκή, σε αυτήν τη ναυτιλιακή αγορά η οποία φέρνει περίπου μισό τρισεκατομμύριο στην ευρωπαϊκή ήπειρο, άμεσα ή έμμεσα, και δημιουργεί περίπου πεντέμισι εκατομμύρια θέσεις απασχόλησης και εργασίας σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο, δε θα κερδίσει ένα κράτος έναντι κάποιου άλλου. Διότι δε θα φύγει ο Έλληνας εφοπλιστής από την Ελλάδα να πάει στο Λονδίνο και από το Λονδίνο να πάει στο Αμβούργο, αλλά θα το χάσει συνολικά η ευρωπαϊκή ήπειρος. Διότι θα πάει στις αγορές όπου υπάρχουν τα φορτία, δηλαδή στη Σιγκαπούρη, στη Σαγκάη», τόνισε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος, στη συνέχεια, οκ. Βαρβιτσιώτης, σε πρόσφατες αποφάσεις του για ζητήματα ναυτικής εργασίας, επεσήμανε τον εξορθολογισμό, βάσει των διεθνών δεδομένων, στις συνθέσεις των πλοίων που κάνουν τις διεθνείς γραμμές, όπως Ελλάδα-Ιταλία, και παρέθεσε στο σώμα τα σημερινά στοιχεία απασχόλησης των ναυτικών, καταρρίπτοντας τις κριτικές και τις ανακρίβειες που γράφτηκαν κατά καιρούς για τη συγκεκριμένη ρύθμιση:
«Σε μία αγορά η οποία είχε περίπου είκοσι πλοία φτάσαμε πέρυσι να είναι πέντε υπό ελληνική σημαία και υπήρχε ο άμεσος κίνδυνος και αυτά τα πέντε να αλλάξουν σημαία. Δεν υπάρχει χώρα στον πλανήτη η οποία να βάζει τους περιορισμούς που βάζουμε εμείς για την επάνδρωση των πλοίων με Έλληνες ναυτικούς. Οι τελευταίες σημαίες που έβαζαν τον περιορισμό για να υπάρχει τουλάχιστον ένας πλοίαρχος της εθνικότητάς τους ήταν η Μεγάλη Βρετανία και η Ολλανδία, παραδοσιακές θαλασσοκράτειρες και θαλασσοπόρες δυνάμεις, οι οποίες και αυτές σταμάτησαν να ζητάνε κάτι τέτοιο», σημείωσε. «Εσείς ζητάτε να βάλουμε περισσότερους περιορισμούς. Τι έγινε, λοιπόν, στο Πάτρα-Ιταλία; Τα στοιχεία είναι καταλυτικά. Η παλαιά οργανική σύνθεση προέβλεπε για τοSUPERFASTIεξήντα δύο (62) μέλη του πληρώματος. Σήμερα υπηρετούν πενήντα εννέα (59), παρότι η καινούργια οργανική σύνθεση λέει για τριάντα πέντε (35) άτομα. ΣτοSUPERFASTIIακριβώς το ίδιο. ΤοSUPERFASTVIπροέβλεπε ογδόντα έξι (86) θέσεις με την παλαιά οργανική σύνθεση, ενώ η καινούργια οργανική σύνθεση προβλέπει σαράντα εννέα (49) και υπηρετούν εβδομήντα εννέα (79). ΣτοSUPERFASTVIIη παλαιά οργανική σύνθεση προέβλεπε ογδόντα πέντε (85) θέσεις, η καινούργια πενήντα (50) και υπηρετούν ογδόντα δύο (82) άτομα.Γιατί, λοιπόν, πρέπει σώνει και καλά να υπάρχει η εφαρμογή ενός Προεδρικού Διατάγματος του 1973 -με άλλες καταστάσεις ασφάλειας, με άλλα βαπόρια, με άλλες ανάγκες- που προέβλεπε μέχρι και εκδορέα μέσα στα βαπόρια για τα ζωντανά και σφαγέα; Πρόκειται για πράγματα τα οποία από την τεχνολογία και τη φύση της ζωής έχουν ξεπεραστεί και εγκαταλειφθεί. Γιατί να μην εφαρμόζουμε τη συνθήκη της STCW που εφαρμόζεται παγκοσμίως; Είναι μία συνθήκη με την οποία εκατοντάδες εκατομμύρια επιβάτες διακινούνται με ασφάλεια σε όλον τον πλανήτη, που προβλέπει συγκεκριμένες ώρες εργασίας, συγκεκριμένα καθήκοντα, συγκεκριμένες συνθήκες ασφάλειας κατά την προσέγγιση και τον απόπλου από κάθε λιμάνι και βέβαια κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Δεν καταλαβαίνω, γιατί θα πρέπει να είμαστε η μοναδική χώρα που θα έχουμε μείνει στο χουντικό Προεδρικό Διάταγμα με τη λογική προ σαράντα ετών. Δεν έχει αλλάξει, δε, ποτέ. Άκουσα για μισθούς γαλέρας. Έχω μπροστά μου σύμβαση που υπέγραψε η ΠΝΟ με τον ITF και καθορίζει –όχι εμείς, αλλά η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία- τη συλλογική σύμβαση 2012-2014.Ξέρετε ποιες είναι οι διαφορές; Το λέω, γιατί άκουσα νούμερα εξωφρενικά. Άκουσα ότι μπορεί σε ένα καράβι, παραδείγματος χάρη, να απασχολείσαι ένα σαρανταοκτάωρο και να πληρώνεσαι 300 ευρώ. Σε καμία σύμβαση δεν το έχω δει. Θα βοηθούσε, αν μπορούσατε να την καταθέσετε.
Θα σας πω, λοιπόν, τι προβλέπει. Προβλέπει ότι ο πλοίαρχος παίρνει 6.631 δολάρια, όταν σύμφωνα με τη χρέωση του ΝΑΤ αυτό υπερβαίνει τις 7.000 ευρώ για τον Έλληνα. Η ίδια σύμβαση που έχει υπογράψει και δέχεται η ΠΝΟ στο εσωτερικό είναι διαφορετική απ’ αυτήν που δέχεται στο εξωτερικό. Δέχεται, λοιπόν, τις 4.859 ευρώ –τόσο κάνουν τα 6.631 δολάρια- βάσει της ITF, αλλά για τη χρέωση του ΝΑΤ θέλει να πηγαίνουμε στα 7.000 ευρώ. Ο ναυτόπαις με προσόντα, ο μισθός του που είναι η βάση υπολογισμού όλου του ναυτικού πληρώματος, στη σύμβαση της ITF είναι 1.625 δολάρια, δηλαδή 1.190 ευρώ, ενώ βάσει των χρεώσεων του ΝΑΤ πάμε στα 2.300. Βέβαια, ο καμαρότος, ο θαλαμηπόλος, από τα 1.293 δολάρια που έχει δεχθεί η ΠΝΟ, δηλαδή 947 ευρώ, στο ΝΑΤ ξεπερνάει η χρέωσή του τα 3.000 ευρώ», προσέθεσε.
Για το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσηςο κ. Βαρβιτσιώτης, τονίζοντας ότι όντως εκεί η Ελληνική Πολιτεία έχει καθυστερήσει πάρα πολύ στο να αντιμετωπίσει τα εγγενή προβλήματά της, επεσήμανε ότι ένας σημαντικός λόγος για την καθυστέρηση και την επιδείνωση της καταστάσεως των σχολών των Ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού οφείλεται και στη διοικητική διάλυση του Υπουργείου την τετραετία 2009-2013. «Και το λέω αυτό, γιατί χάθηκε σημαντικός χρόνος και ευκαιρίες να αξιοποιηθούν κονδύλια από το ΕΣΠΑ. Σήμερα τρέχουμε εναγωνίως. Έχουμε προχωρήσει ήδη στην κτιριακή αναβάθμιση σχολών με την προσφορά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και προχθές μόλις ανακοινώθηκε η ανακατασκευή της σχολής της Κεφαλονιάς από το Ίδρυμα Ευγενίδη, μία προσφορά περίπου μισού εκατομμυρίου ευρώ»,σημείωσε.
ΟΥπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, επιπρόσθετα, έκανε αναφορά και στη συγχώνευση του Οίκου Ναύτου με το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας: «Η ενσωμάτωσή του σε ένα, ήταν αναγκαίο μετά το γεγονός του ότι ο Οίκος του Ναύτου έχασε τα ιατρεία του και μεταφέρθηκαν αυτές οι υπηρεσίες στον ΕΟΠΥΥ. Σήμερα, λοιπόν, πάμε το ΓΕΝΕ -στο οποίο αν πάτε θα ντραπείτε- σε ένα πολύ πιο σύγχρονο κτίριο, με ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό εξοπλισμό, με καινούριες βάσεις δεδομένων και καινούριες προσφερόμενες υπηρεσίες. Προσπαθούμε, δε, ακριβώς από αυτήν την συγχώνευση και ενσωμάτωση των δυνάμεων να κάνουμε δύο πράγματα.
Το πρώτο είναι να εξασφαλίσουμε τους Έλληνες ναυτικούς, δηλαδή να τους πληρώσουμε. Είναι μία ρύθμιση την οποία περάσαμε στον προηγούμενο νόμο και αυτές τις μέρες θα ολοκληρωθεί και η επεξεργασία της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για το πώς θα πληρώνουμε τους ναυτικούς όταν εφοπλιστής συμβεβλημένος με το Υπουργείο αθετεί τις υποχρεώσεις του, ενώ υπάρχει επιδότηση. Όταν του χρωστάνε, αυτή να δίνεται στον Έλληνα ναυτικό. Το δεύτερο είναι ότι καταφέραμε μέσα από αυτή την εξοικονόμηση να μπορέσουμε να δώσουμε στα μικρά επιδόματα του Οίκου του Ναύτου αύξηση -γενναία θα έλεγα- πέρσι το Πάσχα, περίπου 30\%.Παράλληλα,έχουμε προβεί στη στήριξη εγκαταλελειμμένων ναυτικών, ιδιαίτερα πλοίων της ακτοπλοΐας, αλλά και δεξαμενόπλοιων που βρίσκονται στη χώρα», κατέληξε χαρακτηριστικά.
Κατά τη διάρκεια της δευτερολογίας του οΥπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης,απαντώντας σε τοποθετήσεις και περαιτέρω ερωτήματα των βουλευτών του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ, επεσήμανε:
«Αν σταχυολογήσει κανείς τα στοιχεία των ομιλιών των συναδέλφων του ΣΥΡΙΖΑ, θα διαπιστώσει ποιο είναι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τη Ναυτιλία. Είναι πρωτότυπο. Τόση ώρα σκέφτομαι σε ποια χώρα του πλανήτη ισχύει. Δεν την έχω βρεί ακόμα, διότι περιλαμβάνει τους εξής άξονες βάσει των προτάσεων και βάσει όλων αυτών που αναφέρθηκαν μέχρι σήμερα:
Πρώτον, δημόσιος φορέας εκτέλεσης ακτοπλοϊκού έργου. Κρατικός ακτοπλοϊκός φορέας -εδώ συμφωνείτε και συμπλέετε απόλυτα με το ΚΚΕ- μέσα από τον οποίο θα γίνεται το ακτοπλοϊκό έργο στη χώρα. Αυτή, λοιπόν, είναι μια πρόταση συγκεκριμένη. Και σε αυτόν τον φορέα θα αυξηθεί και η απασχόληση, διότι θα μπουν βεβαίως -κατ’ απαίτηση σωματείων- διάφορες ειδικότητες οι οποίες δεν υπάρχουν . Ακτοπλοΐα: Ένας κρατικός φορέας που θα ασκεί το ακτοπλοϊκό έργο, θα αυξήσει την απασχόληση, άρα θα αυξηθεί και το κόστος βεβαίως για τον καταναλωτή και θα έχει όλες αυτές τις ωραίες δυσλειτουργίες τις οποίες έχει.
Δεύτερον: Κρατικά ναυπηγεία: Είδαμε πού κατέληξαν τα κρατικά ναυπηγεία, χώρια ότι δεν αναφέρετε ούτε μια λέξη για τα ναυπηγεία στο κείμενο της επίκαιρης επερώτησής σας. Γνωρίζετε, άλλωστε, ότι τα ναυπηγεία δεν ανήκουν στην εποπτεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Παρ’ όλα αυτά, αναφερθήκατε εκτενέστατα στο ναυπηγικό έργο, υιοθετώντας διάφορες κορώνες, χωρίς όμως να αναφερθείτε ούτε μια φορά στην τιτάνια προσπάθεια που έχουμε κάνει το τελευταίο διάστημα να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας για τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού τόσο στα ναυπηγία της Κορέας όσο και στα ναυπηγία της Κίνας. Πρόκειται για συμφωνίες οι οποίες, ήδη, υπεγράφησαν. Για πρώτη φορά, λοιπόν, ανοίγουμε ένα δρόμο εξαγωγών.
Τρίτον, κρατικά λιμάνια: Απόλυτα κρατικά λιμάνια, χωρίς παραχωρήσεις, χωρίς ιδιωτικοποιήσεις, τα οποία θα εξυπηρετούν -όπως ειπώθηκε- τις ανάγκες της χώρας. Δηλαδή, θα σταματήσουμε να έχουμε τα λιμάνια μας στην «οπτική» την οποία τα έχουμε εντάξει, που είναι η εξυπηρέτηση των διαμετακομιστικών ροών και οι οποίες έφεραν την αύξηση και στον τομέα της Κρουαζιέρας, αλλά κυρίως στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για μια δραματική αύξηση, αφού πήγαμε από το ένα εκατομμύριο κοντέινερ στα τρισίμισι εκατομμύρια κοντέινερ, τα οποία σήμερα διακινούνται από τον Πειραιά. Και βεβαίως, φιλοδοξούμε να φτάσουν τα έξι εκατομμύρια κοντέινερ, καθιστώντας τον Πειραιά πρώτο λιμάνι της Μεσογείου.
Τέταρτον: Άκουσα το θέμα της ναυτικής εργασίας. Η ναυτική εργασία θα πρέπει να ορίζεται από το κράτος μέσα από την αποκλειστική υποχρέωση του Γραφείου Ναυτικής Εργασίας, η οποία θα επιβάλλει στον εργοδότη ποιον θα προσλάβει και με ποιους όρους, ποιος είναι ο προσφερόμενος. Αυτό περιγράψατε πριν από λίγο.
Τέλος, ναυτική εκπαίδευση: Είπατε να σταματήσει να ανήκει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και να πάει στο Υπουργείο Παιδείας. Να ανήκει ως κλάδος αποκλειστικής και μόνης παροχής εκπαιδευτικού έργου στις ΑΕΝ. Κανένας άλλος δεν θα μπορεί να ναυτολογηθεί, δε θα αναγνωρίζεται κανένα δίπλωμα άλλης σημαίας και βεβαίως αυτά τα διπλώματα θα παρέχονται από το Υπουργείο Παιδείας, διότι θα ανήκει, έτσι όπως περιεγράφηκε πριν από λίγο, αποκλειστικά στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Με όλη αυτή τη φιλοσοφία, προσωπικά, πολιτικά, αλλά πιστεύω και η πλειοψηφία των φορέων που ασχολούνται με τη Ναυτιλία, διαφωνώ. Είναι μια απόλυτη κρατικίστικη παρέμβαση προστατευτισμού, η οποία το μόνο που θα κάνει είναι να οδηγήσει τις εναπομείνασες θέσεις εργασίας να περιοριστούν. Σε ό,τι αφορά την Ποντοπόρο Ναυτιλία, τουλάχιστον, αυτό είναι βέβαιο και τα πλοία της ελληνικής σημαίας θα περιοριστούν δραματικά.
Εγώ αδυνατώ να καταλάβω πώς θα ξεπεράσετε τα όποια προβλήματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να λειτουργήσετε τα Ναυπηγεία με τον τρόπο με τον οποίο φαντάζεστε .Αυτό, όμως, ας αποτελέσει αντικείμενο άλλης επερώτησής σας, εφόσον θέλετε σαν κόμμα να παραμείνετε μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Διότι τουλάχιστον το ΚΚΕ έχει την ειλικρίνεια να λέει: ‘Εμείς δε θέλουμε Ευρωπαϊκή Ένωση. Θέλουμε να φύγουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να σπάσουμε τα δεσμά, να μην έχουμε τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να μην ισχύουν οι κανόνες του ανταγωνισμού, να ασχολούμαστε με την εσωτερική μας αγορά και να τελειώνουμε’. Πώς, όμως, θα το ξεπεράσετε αυτό το πρόβλημα, δεν μας έχετε πει.
Και βέβαια, η απόλυτα κατευθυνόμενη, με κρατικό έλεγχο εργασία θα είναι μία παγκόσμια πρωτοτυπία. Τουλάχιστον θα είναι πρωτοτυπία και για την ελληνική αγορά, αφού σε κανένα άλλο κλάδο της οικονομίας δεν προβλέπονται τέτοιες ρυθμίσεις. Δεν έχετε την αντίστοιχη πρόταση στην αγορά σε ό,τι αφορά τους ανέργους εγγεγραμμένους του ΟΑΕΔ, όπου να λέτε ότι σώνει και καλά είναι υποχρεωμένοι οι εγγεγραμμένοι του ΟΑΕΔ να προτιμώνται έναντι άλλων εργαζομένων στην εσωτερική αγορά εργασίας. Όμως, το λέτε στους ναυτικούς.
Τέλος, ήταν και αποκαλυπτική η διάθεσή σας απέναντι στην Κρουαζιέρα. Σας προσκαλώ και σας προκαλώ να συζητήσετε με τους τοπικούς φορείς σε όλη την Ελλάδα, στην Ηλεία, στη Μεσσηνία, στη Λακωνία, στην Αργολίδα, που φιλοδοξούν να έρχονται περισσότερα κρουαζιερόπλοια στις πόλεις τους. Να μιλήσετε με τους φορείς του Βορείου Αιγαίου, στη Μυτιλήνη που ζητάνε να ανοίξουν περισσότερα σημεία εισόδου για κρουαζιερόπλοια.
Να μιλήσετε, λοιπόν, σε όλους αυτούς τη στιγμή που, από τη μία προσπαθούνε να ανοίξουνε πύλες εισόδου και από την άλλη προσπαθούνε να πάρουνε κονδύλια όλες οι τοπικές κοινωνίες από το ΕΣΠΑ για να αναβαθμίσουν τις λιμενικές τους υποδομές. Προσπαθούν και κάνουν φιλότιμες προσπάθειες οι τοπικές κοινωνίες, οι τοπικές ενώσεις ξενοδόχων, οι περιφέρειες, τα λιμάνια, οι διοικήσεις των λιμανιών, να προσελκύσουν τα κρουαζιερόπλοια. Να πείτε σε όλους αυτούς: ‘ Όχι. Εμείς το καμποτάζ θα το επαναφέρουμε. Θα σταματήσουμε τη ροή των ξένων κρουαζιεροπλοίων στη χώρα, διότι έχουν χαθεί κάποιες θέσεις εργασίας Ελλήνων ναυτικών’. Να το πείτε. Να είστε ειλικρινείς. Διαφωνώ κάθετα με την πρόταση. Πιστεύω ότι είναι αντιαναπτυξιακή και ότι είναι πολλαπλά τα οφέλη, τα οποία φέρνει η αύξηση του τουριστικού ρεύματος δια μέσου της κρουαζιέρας.
Άλλωστε, έχουμε κάνει μία γενναία προσπάθεια, για να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για “homeporting” στην Ελλάδα. Έχουμε αύξηση του “homeporting” την τελευταία χρονιά, η οποία μπορεί να φτάσει και σε στοιχεία διπλασιασμού, δηλαδή οριστική άφιξη και αναχώρηση από την Ελλάδα, πράγμα το οποίο φέρνει πολλαπλά τουριστικά έσοδα ενισχύοντας όλη την απασχόληση και όλες τις αγορές. Είναι σίγουρο ότι με τις αγκυλώσεις που είχαμε μέχρι προχθές,διώχνοντας τα κρουαζιερόπλοια, παρουσιάζοντας την εικόνα των κλειστών λιμανιών, το διωγμό των τουριστών, το κυνηγητό και τις εικόνες που είχαμε στο παρελθόν, δεν έχουμε καταφέρει να φέρουμε τα οφέλη στην εθνική οικονομία από τηνKρουαζιέρα έτσι όπως πρέπει. Δε θα σταματήσουμε, όμως, να προσπαθούμε προς αυτή την κατεύθυνση».