Μεγάλα deals στην ποντοπόρο φέρνουν τα “Ποσειδώνια”

03.06.2014

Σημαντικές παραγγελίες, ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα επιχειρήσουν να εξασφαλίσουν την επόμενη εβδομάδα από Έλληνες εφοπλιστές μεγάλα κινεζικά, ιαπωνικά και κορεατικά ναυπηγεία που κατεβαίνουν «πάσει δυνάμει» στη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια».

Είναι χαρακτηριστικό ότι το σύνολο σχεδόν των μεγάλων ναυπηγικών ομίλων των τριών αυτών ναυπηγικών υπερδυνάμεων θα έχει παρουσία στην έκθεση που γίνεται από τις 2 έως τις 5 Ιουνίου. Όπως επισημαίνει μιλώντας στο «Κ» ο επικεφαλής του ναυτιλιακού αυτού forum, Θεόδωρος Βώκος, αναμένονται περισσότερες από 1.900 επιχειρήσεις και 18.000 επισκέπτες.

Η έμφαση, όμως, των ξένων δίνεται στην προσέλκυση επενδύσεων από Έλληνες εφοπλιστές. Για να γίνει καλύτερα αντιληπτή η σπουδή των ξένων να προσεγγίσουν τους Έλληνες επιχειρηματίες, αρκεί να αναφερθεί πως η ελληνόκτητη ναυτιλία, σύμφωνα με το Newsfront Greek Shipping Intelligence, μέσα στο προηγούμενο έτος επένδυσε περισσότερα από 13 δισ. δολάρια σε παραγγελίες 275 νεότευκτων πλοίων χωρητικότητας άνω των 24,5 εκατ. dwt και αύξησε το υπό παραγγελία συνολικό τονάζ κατά 364\% σε σχέση με το 2012.

Οι ελληνικές επενδύσεις κυριάρχησαν στις παγκόσμιες παραγγελίες στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων. Συγκεκριμένα, επένδυσαν 4,5 δισ. δολάρια σε φορτηγά πλοία, καταλαμβάνοντας την κορυφή στην αντίστοιχη κατηγορία με 134 παραγγελίες, και παράλληλα επένδυσαν άλλα 4 δισ. δολάρια σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), παραγγέλνοντας συνολικά 51 πλοία. Ο κατάλογος περιλάμβανε, επίσης, 65 δεξαμενόπλοια αξίας 3 δισ. δολαρίων και 25 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 1,6 δισ. δολαρίων.

Και τον κατάλογο αυτό των παραγγελιών επιδιώκουν να διευρύνουν οι Ασιάτες ναυπηγοί. Μεταξύ αυτών και ο Ma ZeHua, ο ισχυρός άνδρας της China COSCO Holdings, η οποία ελέγχει, εκτός από λιμάνια, και έναν εκ των μεγαλύτερων στόλων εμπορικών πλοίων – και μεγάλες ναυπηγικές μονάδες. Ισχυρότατη θα είναι η παρουσία και των ανταγωνιστών των κινεζικών μονάδων, δηλαδή των Ιαπώνων και των Κορεατών. Αμφότερες οι χώρες κατεβάζουν την αφρόκρεμα των ναυπηγείων τους.

Ενέργεια

Όμως στα «Ποσειδώνια» φέτος ιδιαίτερη βαρύτητα έχει προσλάβει και ο ενεργειακός κλάδος, και ειδικά αυτός της πετρέλευσης (bunkering), της πώλησης δηλαδή ναυτιλιακών καυσίμων, με αποτέλεσμα περί τις 30 επιχειρήσεις από τον Περσικό Κόλπο να αποβιβάζονται αυτές τις μέρες στη χώρα και δεκάδες ακόμα από όλο τον κόσμο. Μεταξύ αυτών και κολοσσοί. Ενδεικτικά αναφέρεται πως παρόντες θα είναι κορυφαίοι αξιωματούχοι ομίλων, όπως η Saudi Aramco, η ENOC (η κρατική εταιρεία πετρελαίου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων), η αμερικανική Chevron Marine Products, η ρωσική Lukoil Marine Lubricants, η αραβική Gulf Oil Marine, η γιαπωνέζικη JX NIPPON Oil και η Energy Europe, η KPI Bridge Oil, η ECO Lubricants, η Baluco S.A., όπως επίσης και οι ελληνικές εταιρείες Aegean Marine Petroleum, Avin Oil, Elinoil, ETEKA Α.Ε., Cyclon Α.Ε. και SEKA Α.Ε.


Το 7\% του ελληνικού ΑΕΠ

Μελέτη της Boston Consulting Group εκτιμά πως η ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και η συνεισφορά της να υπερκεράσει ακόμα και την τρέχουσα, που εκτιμάται ότι ανέρχεται στο 7\% του ελληνικού ΑΕΠ και το 3,5\% της απασχόλησης. Η άμεση συνεισφορά του βασικού ναυτιλιακού κλάδου υπολογίζεται στα περίπου 7,6 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,5\% του ελληνικού ΑΕΠ. Από αυτά, η ποντοπόρος ναυτιλία έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά, προσφέροντας 6,5 δισ. ευρώ. Επιπροσθέτως, ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει έμμεσα, μέσω των υποστηρικτικών υπηρεσιών της ναυτιλίας, 2,3 δισ. ευρώ, ενώ 3,4 δισ. ευρώ είναι τα υπολογιζόμενα επαγωγικά οφέλη. Σύμφωνα με την BCG, η συνολική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στο ΑΕΠ παραμένει σταθερή διαχρονικά, γεγονός που υποδεικνύει ότι για φέτος θα μπορούσε να αντιστοιχεί σε περισσότερο από 7\% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, δεδομένης της συρρίκνωσης του ελληνικού ΑΕΠ.


Στην Αθήνα και private equity funds πρώτης γραμμής

Την εικόνα του επομένου πενταημέρου στην πρωτεύουσα συμπληρώνουν ξένοι τραπεζίτες και private equities που έχουν αυξημένο ενδιαφέρον για τον κλάδο. Μεγάλα, αμερικανικά κυρίως, private equities έχουν τα τελευταία δύο έτη επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια από κοινού με ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις σε κοινοπραξίες που έχουν συγκεντρώσει σημαντικούς στόλους, απαρτιζόμενους τόσο από νεότευκτα ποντοπόρα όσο και από πλοία που αποκτώνται από τη δευτερογενή αγορά.

Για πολλούς, αυτό αποτελεί ένδειξη τόσο της ικανότητας των ελληνικών επιχειρηματιών όσο και των ευκαιριών που δημιούργησε η κρίση. Για άλλους, αποδεικνύει το πόσο γρήγορα μπορούν τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια να καλύψουν τα κενά που δημιουργούνται στις αγορές, όπως συνέβη με τον περιορισμό των διαθέσιμων τραπεζικών χρηματοδοτήσεων εξαιτίας της κατάστασης του ευρωπαϊκού –κυρίως– χρηματοπιστωτικού συστήματος μετά την κρίση που ξέσπασε στα τέλη της δεκαετίας του 2000.

Τέσσερα αμερικανικά επενδυτικά σχήματα ξεχωρίζουν με το μέγεθός τους ή την ενεργητικότητά τους σε αυτήν τη διαδικασία. Πρόκειται για τη York Capital, το Oaktree Capital, το Blackstone Group αλλά και την Carlyle. Ακόμα, τα Eton Park και Rhone Capital έχουν κινηθεί με την ίδια λογική, όπως και το Perella Weinberg αλλά και η JP Morgan Asset Management. Παράλληλα, δεκάδες άλλα μικρότερα private equities έχουν επίσης ενεργοποιηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση.

Η York Capital Management του James G. Dinan διαχειρίζεται κεφάλαια της τάξης των 14,5 δισ. δολ. και προ έτους συγκρότησε κοινοπρακτικό σχήμα με προίκα 500 εκατ. δολαρίων με την ελληνικών συμφερόντων εισηγμένη στο NYSE ναυτιλιακή Costamare, με στόχο την εξαγορά ποντοπόρων. Το Oaktree Capital, που ίδρυσε ο Howard Stanley Marks και διαχειρίζεται κεφάλαια της τάξης των 80 δισ. δολ., αρχικά μπήκε στα τέλη του 20011 στη ναυτιλιακή Genmar με περισσότερα από 200 εκατ. δολάρια και ύστερα από έναν περίπου χρόνο προχώρησε, σε συνεργασία με τις ελληνικές ναυτιλιακές OceanBulk και Star Bulk, για τη δημιουργία στόλου ποντοπόρων. Το Blackstone Group του Stephen A. Schwarzman, με 210 δισ. δολ. υπό διαχείριση, προ μερικών μηνών ανακοίνωσε κοινοπραξία 700 εκατ. δολ. με την ελληνική ναυτιλιακή Eletson, σε ναυτιλιακό σχήμα διαχείρισης στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγραερίου.

Οι περισσότεροι εξ αυτών θα είναι στην Ελλάδα τις επόμενες ημέρες. Το διακύβευμα είναι σημαντικό, καθώς τα πλοία έχουν προσλάβει χαρακτήρα asset play και για τους εκτός βιομηχανίας επενδυτές. Αξίζει να σημειωθεί πως από το 2004 έως σήμερα, δηλαδή μέσα σε μία δεκαετία, οι συνολικές αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, τα resales και τα πλοία που πήγαν στα διαλυτήρια είναι πάνω από 23.000. Το σύνολο των κεφαλαίων που εκτιμάται ότι δαπανήθηκαν για αυτές τις πωλήσεις πλοίων είναι πάνω από 400 δισ. δολάρια.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Κεφάλαιο” της 31ης Μαΐου

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!