Μ. Τραυλού: Αβεβαιότητα για τη ναυτιλιακή απανθρακοποίηση

13.10.2025

Αύριο ξεκινά στο Λονδίνο η συνεδρίαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την επίσημη υιοθέτηση μέτρων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Ειδικότερα, η Επιτροπή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ θα συνέλθει σε Έκτακτη Σύνοδο (MEPC/ES. 2) από 14 έως 17 Οκτωβρίου 2025 στα κεντρικά γραφεία του Οργανισμού στο Λονδίνο, με κύριο αντικείμενο την υιοθέτηση του Πλαισίου Μηδενικών Εκπομπών του ΙΜΟ (IMO Net-Zero Framework – NZF).

Από την πλευρά της, η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, για το μείζον θέμα του ΙΜΟ  δήλωσε: «Η ΕΕΕ υπήρξε πάντοτε ένθερμος υποστηρικτής του IMO. Παραμένουμε σταθεροί υποστηρικτές της παγκόσμιας ρύθμισης. Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι παγκόσμια και μπορεί να λειτουργήσει μόνο με παγκόσμιες λύσεις».Ωστόσο, στην πρόσφατη συνέντευξη της, Lloyds Lists η Μελίνα Τραυλού, επισήμανε ότι «η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας θα εξαρτηθεί από φορείς εκτός του κλάδου, τους οποίους ο IMO δεν ρυθμίζει»

Η ίδια πρόσθεσε: «Η δραστηριότητά μας δεν πρέπει να εξαρτάται από την παραγωγή ή το εμπόριο καυσίμων. Είμαστε πλοιοκτήτες, διαχειριστές και ναυτιλιακοί επιχειρηματίες, αυτό είναι το αντικείμενό μας. H ναυτιλία καλείται να επωμιστεί δυσανάλογα μεγάλο μερίδιο των παγκόσμιων εκπομπών υποστηρίζεται από πολλές αδυναμίες του προτεινόμενου κανονισμού. Ένα από τα κύρια ζητήματα είναι ότι, εκτός από το γεγονός πως οι μετρήσεις της έντασης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG fuel intensity – GFI) είναι μη ρεαλιστικές. Οι εκπομπές υπολογίζονται με βάση τον κύκλο “well-to-wake”, οπότε ουσιαστικά κινδυνεύουμε να τιμωρηθούμε από τη στιγμή της παραγωγής του καυσίμου. Θα πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι μόνο από τη στιγμή που το καύσιμο βρίσκεται στις δεξαμενές του πλοίου και για ό,τι εκπέμπουμε στην ατμόσφαιρα. Άλλες μορφές διπλής καταμέτρησης ή υπερβολικής επιβάρυνσης βρίσκονται επίσης ψηλά στις ανησυχίες της ΕΕΕ, ξεκινώντας από την ανάγκη να αποσυρθεί κάθε εθνική και περιφερειακή νομοθεσία για τις ναυτιλιακές εκπομπές, εφόσον υιοθετηθεί το πλαίσιο. Ο κίνδυνος αποσπασματικής παγκόσμιας εφαρμογής και ο κίνδυνος κανονιστικών επικαλύψεων και διπλών πληρωμών για τις ίδιες εκπομπές παραμένει πολύ υψηλός. Δεν έχουμε ακόμη διαβεβαιώσεις. Λόγω της απουσίας εναλλακτικών πράσινων καυσίμων, οι ποινές στην πράξη αποτελούν απλώς έναν φόρο, χωρίς άμεσο περιβαλλοντικό όφελος. Ταυτόχρονα, η εφαρμογή του Πλαισίου Καθαρών Μηδενικών Εκπομπών θα είναι εξαιρετικά δαπανηρή και γραφειοκρατική, και το βάρος θα πέσει κυρίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, Το προτεινόμενο σχέδιο αδικεί αδικαιολόγητα τα δοκιμασμένα, ασφαλή και άμεσα διαθέσιμα μεταβατικά καύσιμα, όπως το LNG, που προσφέρουν άμεση μείωση εκπομπών. Τουλάχιστον, καλούμε τις κυβερνήσεις-μέλη του IMO να εξετάσουν μια ρεαλιστική αναθεώρηση του κανονιστικού πλαισίου κατά την έναρξη ισχύος του».

Παράλληλα, η Μελίνα Τραυλού τόνισε: «Ο κλάδος μας υπήρξε πολύ δραστήριος σε νέες επενδύσεις για την μείωση των εκπομπών. Μόνο μέσω επενδύσεων και νέων τεχνολογιών, το μερίδιο της διεθνούς ναυτιλίας στις παγκόσμιες εκπομπές έχει παραμείνει σταθερό και χαμηλό, στο 1,6%, ενώ το θαλάσσιο εμπόριο από το 2008 έχει αυξηθεί κατά 62%», αλλά στη συνέχεια αναρωτήθηκε: «Τι γίνεται όμως με τον υφιστάμενο στόλο, που σήμερα αριθμεί 69.000 πλοία ανοικτής θαλάσσης; Για αυτά απαιτούνται κατάλληλα ρυθμισμένα βιοκαύσιμα και τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα, που είναι σήμερα οι μόνες διαθέσιμες επιλογές. Χρειάζεται ένα σαφώς καθορισμένο σύστημα ανταμοιβών και κινήτρων για να επιβραβεύονται οι πρωτοπόροι που χρησιμοποιούν νέα καύσιμα και τεχνολογίες».

Τέλος, η ίδια κατέθεσε και δημόσια μια πρόταση διαβούλευσης: «Η ΕΕΕ χαιρετίζει επίσης πρόταση που έχει υποβληθεί από ομάδα κρατών για τη δημιουργία νέας υποεπιτροπής που θα αναπτύξει τις κατευθυντήριες γραμμές εφαρμογής μετά την υιοθέτηση του πλαισίου. Ελπίζουμε ότι αυτή η υποεπιτροπή θα ενσωματώσει όλη την εμπειρία και την ανεκτίμητη τεχνική γνώση που είναι απολύτως απαραίτητη για την ανάπτυξη της διαδικασίας εφαρμογή. Ως κλάδος, έχουμε πολλά να προσφέρουμε σε ό,τι αφορά τη γνώση και την κατανόηση των προκλήσεων, και πρέπει να ακουστούμε».

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!