Κουρουμπλής: Το «εθνικό αφήγημα» για τη ναυτιλία θα είναι μια πραγματικότητα τον Απρίλιο
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ναυτεμπορική» ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε ότι το «εθνικό αφήγημα» περί ναυτιλίας θα είναι έτοιμο μέσα στον Μάρτιο « αφού θα το δουν και άνθρωποι πέραν του υπουργείου ».
« – Τελικός στόχος είναι μέσα στον Απρίλιο να το δουν και τα κόμματα. Θα τολμήσω να το θέσω υπ’ όψιν των κομμάτων, να το συζητήσουμε, να το συμπληρώσουμε, να το διορθώσουμε » είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός στοχεύοντας στην ανάπτυξη ενός εθνικού σχεδίου για τη ναυτιλία, με το οποίο θα συμπλεύσουν όλα τα κόμματα.
Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, ωστόσο, το υπουργείο καλείται να αντιμετωπίσει τρεις μεγάλες προκλήσεις, στις οποίες ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε αναλυτικά.
Η πρώτη πρόκληση αφορά την εμπλοκή που ξεκίνησε από το 2010 μεταξύ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, με αφορμή την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τα κατώτερα πληρώματα. Η προτεινόμενη λύση από την ΕΕΕ για ατομικές συμβάσεις στο πλαίσιο της διεθνούς σύμβασης της ITF δεν πείθει το υπουργείο λόγω έλλειψης καταρτισμένων Ελλήνων ναυτικών αφ’ ενός και μη ανταγωνιστικότητας της ITF για την ελληνική ναυτιλία αφ’ ετέρου, καθώς « το επίπεδο ζωής στις Φιλιππίνες δεν είναι το ίδιο με την Ελλάδα », όπως σημείωσε ο υπουργός.
Ως εκ τούτου, εξετάζεται η οργάνωση μιας τριμερούς συνάντησης των εμπλεκόμενων φορέων (ΕΕΕ- ΠΝΟ) με το υπουργείο, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης Ελλήνων ναυτεργατών στα ελληνόκτητα πλοία. Παράλληλα, υπάρχουν συζητήσεις με το Υπουργείο Παιδείας και τη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης, προκειμένου να δοθεί ένα πλαίσιο κατάρτισης στη νεολαία, έτσι ώστε μέσω του επαγγελματικού προσανατολισμού να επιλέξει τον ναυτιλιακό τομέα.
Η δεύτερη πρόκληση είναι η δημιουργία ενός μεγάλου διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου στον Πειραιά ισάξιου αυτών της Σαγκάης και του Χονγκ Κονγκ, με σύγχρονες υποδομές και με την ενεργή συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών. Για την υλοποίηση αυτού του στόχου, ο κ. Κουρουμπλής έκανε έκκληση στον εφοπλισμό « να δει το θέμα της επιστροφής ενός αριθμού πλοίων στη σημαία », παράλληλα με μια πρόταση για μία μεγάλη κοινοπραξία Ελλήνων εφοπλιστών, δεδομένου του ζωηρού ενδιαφέροντος που έχουν δείξει παράγοντες της ναυτιλίας από το εξωτερικό.
Επίσης, ο υπουργός αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία του υπουργείου να διεκδικήσει από τους Lloyds του Λονδίνου το ναυτιλιακό τμήμα, αξιοποιώντας με αυτόν τον τρόπο την ευκαιρία του Brexit προς όφελος της χώρας, καθώς ο ελληνόκτητος στόλος καταλαμβάνει το 50\% του ευρωπαϊκού και επομένως, η Ελλάδα, ο Πειραιάς μπορεί να γίνει « ένα διεθνές κέντρο ασφαλειών », « ένα ελκυστικό κέντρο παροχής υπηρεσιών και δομών στη διεθνή ναυτιλία ».
Η τρίτη πρόκληση σχετίζεται με την ανάγκη ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και την αναμόρφωση των ναυπηγείων της χώρας. Εκτιμώντας ότι σύντομα το ναυπηγείο Σκαραμαγκά θα απαλλαγεί από τα βάρη του παρελθόντος – στις 17 Απριλίου θα εκδικαστεί η υπόθεση Σάφα για το πρόστιμο των 500 εκατομμυρίων ευρώ, ο κ. Κουρουμπλής υποστήριξε ότι η δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στον Πειραιά αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση, μιας και άρχισαν να καταφτάνουν στο λιμάνι πλοία μεγάλων διαστάσεων λόγω της COSCO.
« – Τα νέα μέτρα περιβαλλοντικού χαρακτήρα της Κοινότητας με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων από πλοία δημιουργούν νέες ανάγκες για επισκευές και μετασκευές στα πλοία, τις οποίες η χώρα μας πρέπει να καλύψει. Δουλεύουμε λοιπόν πολύ σκληρά για τον Σκαραμαγκά, για την Ελευσίνα, για το Νεώριο » επεσήμανε ο υπουργός χωρίς να αποκλείει το ενδεχόμενο ανάπτυξης μικρών ναυπηγείων και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Σχετικά με τα λιμάνια, ο κ. Κουρουμπλής γνωστοποίησε ότι η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ προχωρά ομαλά, δεδομένου ότι υπάρχουν πάνω από 4 ενδιαφερόμενοι επενδυτές, ενώ η Δημόσια Αρχή Λιμένος θα οριστεί αφότου ρυθμιστεί ένα ζήτημα με νομοθετική διάταξη.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον υπουργό, η συμφωνία της κινεζικής COSCO με τον ΟΛΠ αναμένεται να δώσει τους πρώτους καρπούς προς όφελος της ελληνικής οικονομίας εντός του 2017, δεδομένου ότι « ήδη έχει ανατεθεί με διαγωνισμό η επισκευή 2- 3 δεξαμενών που έχει παραλάβει η COSCO στο πλαίσιο της συμφωνίας ».
Τέλος, σε περίπτωση που η ακτοπλοΐα βρεθεί αντιμέτωπη με μία νέα κρίση λόγω καυσίμων, ο κ. Κουρουμπλής θέτει ως προτεραιότητα το χτίσιμο « μίας σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα σε θεσμούς και υπουργείο », μέσω της θεσμοθέτησης μιας επιτροπής αποτελούμενης από εκπροσώπους α’ και β’ βαθμού, των ακτοπλόων και του υπουργείου, με απώτερο στόχο τη βελτίωση των συνδέσεων της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα νησιά και ανάμεσα στα νησιά, παράλληλα με τον συντονισμό αυτών των συνδέσεων και με τις αεροπορικές γραμμές.
« – Οσονούπω έρχεται και το νομοσχέδιο για το δίκτυο των υδροπλάνων που θα δέσει με όλες αυτές τις προσπάθειες, θα αναβαθμίσει την επικοινωνία των νησιών και θα διευκολύνει την τουριστική ανάκαμψη » ανακοίνωσε ο υπουργός.