Isabelle Rykbost: Οι λιμένες είναι ένας βασικός παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης

30.03.2014

Η Isabella Rycbost, Γενική Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιμένων (ESPO) στην ομιλία της την Παρασκευή στο 1st Ecoports Workshop on
«Waste Reception Facilities» αναφέρθηκε στην περιβαλλοντική πολιτική της ESPO την αμέριστη υποστήριξη των λιμένων προς αυτή τη προσπάθεια, τονίζοντας πως οι ευρωπαϊκοί λιμένες είναι πρωτοπόροι σε περιβαλλοντικά ζητήματα.

Ακολουθεί η ομιλίας της κας Ryckbost


Ευχαριστώ πολύ, καλημέρα σε όλους, καλημέρα Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, διακεκριμένοι επισκέπτες, είναι μεγάλη τιμή για μένα που βρίσκομαι εδώ, αλλά και για την ESPO και θα ήθελα να ευχαριστήσω το Λιμάνι του Πειραιά για τη φιλοξενία και για τη μεγάλη και θερμή υποδοχή της οποίας τύχαμε.


Η ESPO γιόρτασε πέρυσι τα 20 της γενέθλια και πιθανόν ακόμη μιας και η ESPO ξεκίνησε το 1993 και η πρώτη πρωτοβουλία που έλαβε το 1994 ήταν να δημιουργήσει έναν κώδικα που αφορά περιβαλλοντικά ζητήματα, έτσι λοιπόν η ESPO πάντοτε ήταν πρωτοπόρος όσον αφορά τα ζητήματα τα περιβαλλοντικά και αυτό διότι πάντοτε είχαμε την υποστήριξη των λιμένων για να τα κάνουμε αυτά, διότι δεν μπορείς να προχωρήσεις σε τέτοιες ενέργειες εάν δεν έχεις την υποστήριξη των μελών σου πάνω σε αυτά τα ζητήματα.


Γι΄ αυτό λοιπόν ήθελα να το αναφέρω αυτό, διότι εδώ και 20 χρόνια ξεκινήσαμε σε αυτή την κατεύθυνση και φυσικά με τη δημιουργία των λιμανιών ECO αυτό μας έδωσε μία ώθηση και περισσότερες πρακτικές και λειτουργικές δυνατότητες και πλαίσιο, για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε μέσα σε τέτοιες πολιτικές, τις πολιτικές δηλαδή που θέλει να προάγει η ESPO.


Φυσικά τα διάφορα εργαλεία που υπάρχουν αλλά και τα εργαλεία που θα κουβεντιάσουμε σήμερα είναι ξεκάθαρο ότι τα ECO BOARDS και η ESPO και τα περιβαλλοντικά ζητήματα παντρεύουν μαζί φέρνουν μαζί τη μεγάλη ανάγκη για την αλλαγή στο μέλλον. Όλοι μας ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον, όλοι κάνουμε κάτι ανάλογο στο χώρο στον οποίο εργαζόμαστε.


Φυσικά στην περιβαλλοντική πολιτική βλέπουμε ότι μέσα από τους λιμένες δεν υπάρχει κανένας φόβος για καλύτερη πρόοδο και προσέγγιση σε αυτά τα ζητήματα και μπορούμε επίσης να κατανοήσουμε το τι έχουμε επιτύχει μέχρι σήμερα και πόσο χρήσιμο θα είναι να δημιουργήσουμε βέλτιστες πρακτικές και για άλλους τομείς και άλλα πλαίσια, πέρα από τους λιμένες.


Είναι ξεκάθαρο ότι οι ευρωπαϊκοί λιμένες δεν περιμένουν για κανονισμούς περιβαλλοντικούς και τα λοιπά, αλλά είναι πρωτοπόρος και είναι το ιδεώδες δίκτυο η ESPO για την προώθηση τέτοιου είδους ζητημάτων που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος και φυσικά υπάρχει ο ανταγωνισμός μεταξύ των λιμένων, αλλά δεν ανταγωνίζονται σε περιβαλλοντικά ζητήματα κι αυτό είναι πολύ σπουδαίο.


Σήμερα υπάρχει αυτό το εργαστήριο, το οποίο διοργανώνεται για τις εγκαταστάσεις υποδοχής λυμάτων, το οποίο αποτελεί μία μεγάλη πρόκληση, είναι κάτι το οποίο το κουβεντιάζουμε τους τελευταίους μήνες-εβδομάδες, όσον αφορά τέτοιου είδους ζητήματα και νομίζω η αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος είναι πολύ σημαντική και επίσης εάν εξετάσουμε όλα τα ζητήματα που έχουμε εξετάσει και τις δέκα βασικές ανησυχίες των λιμένων που αφορούν στο περιβάλλον τα υπολείμματα και τα απόβλητα είναι θεωρητικά από τα πιο σημαντικά ή πιθανόν το πιο σημαντικό στη λίστα προτεραιοτήτων.


Θα ήθελα τώρα να κάνω ένα σχόλιο για την περίοδο που βρισκόμαστε τώρα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Ξέρετε ότι έχουμε τις ευρωπαϊκές εκλογές, μία καινούρια Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ένα καινούριο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η ESPO εξετάζει τα διαφορετικά πολιτικά προγράμματα και πολιτικές προσεγγίσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.


Κι αυτό που έχουμε κατανοήσει μέχρι σήμερα είναι ότι κανένα από τα πολιτικά κόμματα δεν έχουν θέσει το θέμα των μεταφορών ως προτεραιότητα, όλοι μιλάνε για οικονομική ανάπτυξη και τον τρόπο για την οικονομική ανάπτυξη, αλλά όσον αφορά τις μεταφορές οι οποίες αποτελούν κινητήριο μοχλό για την ανάπτυξη κανείς ουσιαστικά δεν κουβεντιάζει αυτό το θέμα και κανείς δεν αναφέρει το θέμα των ECO PORTS μέσα σε αυτό το πλαίσιο.


Αλλά αντιστρόφως, οι λιμένες θα έλεγα ότι αντιλαμβάνονται σε καθημερινή βάση ότι δε βρίσκονται σε ένα απομονωμένο περιβάλλον και ότι απλά ασχολούνται μόνο με εμπορευματοκιβώτια και τα λοιπά, γνωρίζουν ότι έχουν πάρα πολλές δραστηριότητες και προσπαθούν να συνδυάσουν τις εμπορικές δραστηριότητες με τις δημόσιες δραστηριότητες, ούτως ώστε να προχωρήσουν χέρι-χέρι μαζί προς όφελος της κοινωνίας μέσα σε ένα κοινωνικό και περιβαλλοντικό πλαίσιο.


Όπως είπε και ο κ. Ανωμερίτης, οι πόλεις και οι λιμένες είναι άρρηκτα διασυνδεδεμένες και οι λιμένες πρέπει πραγματικά να λάβουν υπόψιν τους τα προβλήματα των πόλεων και αντιστρόφως. Επίσης μέσα από μία μελέτη του ΟΟΣΑ έγινε ένας υπολογισμός ότι κάθε ένα εκατομμύριο επιπρόσθετων τόνων απόδοσης δημιουργεί πάρα πολλές θέσεις εργασίας, όπου νομίζω ότι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο.


Κι ελπίζουμε ότι στην επόμενη περίοδο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και φυσικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα θεωρήσουν και θα αξιολογήσουν το γεγονός ότι οι λιμένες δεν είναι μόνο οι μεταφορές ή οι συγκοινωνίες, αλλά είναι βασικός παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης και νομίζω ότι αυτό είναι το τελευταίο μου μήνυμα για σήμερα και πραγματικά εύχομαι σε όλους να έχουμε μία γόνιμη συνάντηση κι ένα γόνιμο εργαστήριο εδώ και να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε τη ζωή μέσα στους λιμένες και τις πόλεις με μεγαλύτερη ανάπτυξη.


Ευχαριστώ πάρα πολύ και καλή σας μέρα.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!