Ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ με πώληση του 67% των μετοχών

22.02.2014

Με στόχο την πώληση του 67\% των μετοχών του ΟΛΠ, ξεκινά την επόμενη εβδομάδα η διαδικασία αποκρατικοποίησης του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Κ. Μανιατόπουλος και ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Γ. Εμίρης, πρόκειται να παρουσιάσουν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή των ΔΕΚΟ το σχέδιο αποκρατικοποίησης του λιμένα. Και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, αναμένεται να δημοσιοποιηθεί μέσα στη μεθεπόμενη εβδομάδα.

 

Η κίνηση αυτή έδειξε ότι τελικά κάμφθηκαν οι αντιστάσεις όσων επιθυμούσαν η αποκρατικοποίηση να γίνει μέσω του μοντέλου των πολλαπλών συμβάσεων παραχώρησης. Η κυβέρνηση πρόκρινε τελικά το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ που αφορά την πώληση μετοχών. Στην πράξη όμως, όπως επισημαίνουν στελέχη του Ταμείου, και η πώληση των μετοχών του ΟΛΠ συνιστά μια σύμβαση παραχώρησης. Απλά αφορά παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων (πλην του προβλήτα ΙΙ και μέρους του προβλήτα ΙΙΙ) και όχι μία-μία δραστηριότητα ξεχωριστά. Αλλωστε και ο ΟΛΠ, το μόνο περιουσιακό στοιχείο που κατέχει σήμερα, είναι η 40ετής σύμβαση παραχώρησης του ελληνικού Δημοσίου για την εκμετάλλευση του λιμένα μέχρι και το 2042.



Σύμφωνα με τους ανθρώπους του ΤΑΙΠΕΔ, ουσιαστική επιδίωξη με την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, είναι να γίνει ελκυστικότερο το πακέτο στους πιθανούς ενδιαφερόμενους επενδυτές και να υπερκεραστεί η ισχυρή θέση της Cosco μέσα στο λιμάνι. «Ο προβλήτας Ι, το car terminal, το λιμάνι κρουαζιέρας κ.λπ., είναι περιουσιακά στοιχεία που αθροιζόμενα εκτιμούμε ότι θα ελκύσουν το ενδιαφέρον ισχυρών παικτών την παγκόσμια αγορά», παραδέχεται στέλεχος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων. «Επιδιώκοντας μία-μία τις επιμέρους συμβάσεις παραχώρησης, τότε θα φέρναμε μικρότερους και πιο αδύναμους επενδυτές, ενώ παράλληλα θ’ αυξάναμε την πολυπλοκότητα του εγχειρήματος». Με άλλα λόγια, ουσιαστική επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ είναι να υπάρξει τουλάχιστον μια δεύτερη προσφορά για τις μετοχές του λιμένα, πέραν εκείνης της Cosco που θεωρείται δεδομένη.



Επιπλέον το Ταμείο, έχει και άλλους λόγους για να επιθυμεί την πώληση των μετοχών. Σε μια τέτοια περίπτωση το έσοδο περιέρχεται στο ίδιο, ενώ στο μοντέλο της δημιουργίας υποπαραχωρησιούχων, όπως είναι σήμερα η Cosco, το έσοδο θα περιέλθει στον ΟΛΠ.



Τέλος, η πώληση μετοχών, δημιουργεί μεγαλύτερη εργασιακή ασφάλεια στο λιμάνι, αφού διασφαλίζει κάποιες θέσεις εργασίας. Αν ο ΟΛΠ παρέδιδε την εκμετάλλευση π.χ. του προβλήτα Ι σε ένα υποπαραχωρησιούχο, τότε αυτός θα είχε το δικαίωμα ν’ απολύσει όλους τους εργαζόμενους -οι οποίοι δεν είναι και λίγοι- όπως ακριβώς έπραξε και η Cosco. «Απορούμε που οι εργαζόμενοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει το συμφέρον τους και παραμένουν ακόμη αντίθετοι στο σχέδιό μας», παραδέχεται υψηλόβαθμο στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ.

πηγή:www.kathimerini.gr

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!