Εμπόδια από Κίνα στη P3 με φόντο τον ΟΛΠ ;

19.06.2014

Στο «στόχαστρο» της Κίνας βρέθηκε η P3, η συμμαχία των τριών ευρωπαϊκών εταιρειών, Maersk Line, Mediterranean Shipping Co και CMA CGM, καθώς προσφάτως το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε, την απόφασή του να απαγορεύσει τη συγκέντρωση των εταιρειών κάτω από την δημιουργία ενός επιχειρησιακού δικτύου.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη, αναφέρουν διεθνείς ναυτιλιακοί κύκλοι, θα μπορούσε να έχει απρόβλεπτες εξελίξεις στη παγκόσμια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων αλλά και στην διαδικασία πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ.


«Με βάση μια συνολική ανάλυση του μεριδίου αγοράς, της πρόσβασης στην αγορά και τα χαρακτηριστικά της βιομηχανίας προκύπτει το συμπέρασμα ότι, αν ολοκληρωθεί (σ.σ. η συμμαχία), η συγκέντρωση θα επιτρέψει στους φορείς να γίνουν μια κλειστή συμμαχία, ελέγχοντας μερίδιο αγοράς της τάξης του 47\% στις τακτικές γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ανάμεσα σε Ασία-Ευρώπη και θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του ποσοστού συγκέντρωσης της αγοράς», ανέφερε η ανακοίνωση.


«Πάγωσαν» τα πρώτα χαμόγελα


Η απόφαση του Κινέζικου υπουργείου προκάλεσε μεγάλη «παγωμάρα» καθώς είχαν προηγηθεί θετικές γνωμοδοτήσεις για τη Συμμαχία από τις αντίστοιχες Αρχές των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά προς το παρόν μόνο η δανέζικη Maersk Line εξέδωσε ανακοίνωση εκφράζοντας την έκπληξή της και κάνοντας κριτική στην απόφαση.


«Η απόφαση έρχεται ήταν έκπληξη για μας, βέβαια, καθώς οι εταίροι έχουν εργαστεί σκληρά για να αντιμετωπίσουν όλες τις ανησυχίες των ρυθμιστικών αρχών», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της δανέζικης εταιρείας Nils Andersen.


Ο επικεφαλής του τμήματος μάρκετινγκ Vincent Clerc, δήλωσε, μεταξύ άλλων ότι «ως Maersk Line έχουμε εργαστεί σκληρά για να αντιμετωπίσουμε τα κινέζικα ερωτήματα και ανησυχίες. Έτσι, φυσικά, είναι μια απογοήτευση».


Τέλος, από τη Maersk έγινε γνωστό θα γίνει σεβαστή η απόφαση του κινέζικου υπουργείου Μεταφορών και οι εταίροι συμφώνησαν να σταματήσουν τις προπαρασκευαστικές ενέργειες για την δημιουργία της P3, η οποία όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί δεν θα υπάρξει.


Κατά της συγκεκριμένης απόφασης δεν υπάρχει δικαίωμα ένστασης και πλέον αναμένεται με ενδιαφέρον πως θα επιδράσει σε μια άλλη «Συμμαχία», η λεγόμενη G6, που άρχισε να λειτουργεί, το Μάρτιο του 2012, ως το «αντίπαλο δέος» της P3 και συμμετέχουν σε αυτή οι APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, η Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha και Orient Overseas Container Line.


H G6 είχε ήδη επεκτείνει τις δραστηριότητές της στον Ειρηνικό για να «απαντήσει» στην δημιουργία της P3 και πλέον θεωρείται βέβαιο ότι όλα αλλάζουν στο ανταγωνιστικό τοπίο της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων.


Μάλιστα, πολλοί υποστηρίζουν ότι με τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες γραμμών να μην μπορούν πλέον να κάνουν κατανομής της μεταφορικής ικανότητας, ο ανταγωνισμός μεταξύ τους θα μπορούσε να ενταθεί, προσθέτοντας ανταγωνιστική πίεση σε μεμονωμένα μέλη της G6.


Μέσα σε αυτό το τοπίο θα πρέπει να σημειωθεί ότι εκτός από την κινέζικη Cosco έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά η δανέζικη Maersk μέσω θυγατρική της, γεγονός, που προαναγγέλλει ένα ακόμα πιθανό «θερμό επεισόδιο», στις σχέσεις των ευρωπαϊκών με τα κινέζικα συμφέροντα.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!