EcoLog: Λύση ειδική εκδήλωση στο Ρότερνταμ η αποθήκευση CO2 εκτός της Ε.Ε.
Αίτημα στην Κομισιόν για αλλαγές στο ETS προκειμένου να διευκολυνθούν οι ροές
Την τροποποίηση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS), προκειμένου να δοθούν περισσότερα κίνητρα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα, ζητά η EcoLog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία επιδιώκει να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο δίκτυο μεταφοράς και αποθήκευσης CO2, κάλεσε την Κομισιόν να επιτρέψει την αποθήκευση του CO2 (sequestration) εκτός της Ε.Ε. για να «επιταχυνθεί, να κλιμακωθεί και να μειωθεί το κόστος της αλυσίδας δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα» . Σημειώνεται ότι κάτω από το ETS οι ναυτιλιακές εταιρείες υποχρεώνονται να παραδίδουν δικαιώματα που αντιστοιχούν στην ποσότητα του εκπεμπόμενου CO2. Το ETS υποχρεώνει όσους εκπέμπουν να προμηθεύονται εκ των προτέρων δικαιώματα, είτε μέσω δωρεάν δικαιωμάτων που διανέμονται από τα κράτη μέλη της Ε.Ε. είτε αγοράζοντάς τα σε τιμή αγοράς. Από το 2013, η Οδηγία για το ETS προβλέπει ότι οι εκπομπές που έχουν συλλεχθεί και αποθηκευτεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Οδηγίας CCS δεν συνεπάγονται υποχρέωση παράδοσης δικαιωμάτων.
Ο περιορισμός
Σε παρουσίαση που έκανε σε ειδική εκδήλωση στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, η EcoLog εστίασε στον εξής περιορισμό του ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου : Σύμφωνα με την Οδηγία για το CCS, υπό το ETS, η εξαίρεση από την παράδοση των δικαιωμάτων στην περίπτωση του CCS δίνεται μόνο όταν οι εκπομπές αποθηκεύονται σε εγκατάσταση με άδεια σε ισχύ. Κάτω από την ίδια Οδηγία, μόνο οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο μπορούν να αποκτήσουν άδεια και επομένως η αποθήκευση εκτός του ΕΟΧ δεν συμμορφώνεται με τις ρυθμιστικές απαιτήσεις. «Το ζήτημα είναι ακόμη πιο έντονο στη Μεσόγειο, η οποία πρέπει να απαλλαγεί από 280 εκατ. τόνους CO2 ετησίως, την ώρα που αναπτύσσεται αρκετά περιορισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης. Γιατί να μην ανοίξουμε την πρόσβαση στη Βόρεια Αφρική; Χώρες όπως η Αίγυπτος παρουσιάζουν σημαντική δυνητική ικανότητα αποθήκευσης, μπορούν να επαναχρησιμοποιήσουν περιουσιακά στοιχεία πετρελαίου και αερίου και διαθέτουν διευρυμένες δεξιότητες διαχείρισης των δύο εμπορευμάτων» σχολιάζει η Ecolog. «Ο στόχος είναι να απαλλάξουμε από τον άνθρακα τους κλάδους που είναι δύσκολο να το πραγματοποιήσουν(hard-to-abate sectors) όσο πιο γρήγορα, στο χαμηλότερο δυνατό κόστος . Η DG CLIMA δεν θα πρέπει να ενδιαφέρεται για το πού αποθηκεύεται το CO2, αρκεί να ακολουθούνται αποδεκτά πρότυπα» αναφέρει η EcoLog.
«Ζήτημα προτεραιότητας»
Η ναυτιλιακή εταιρεία τονίζει πως παρότι η Βόρεια Ευρώπη προοδεύει σημαντικά στο πεδίο της χωρητικότητας αποθήκευσης, «θα ήταν ωφέλιμο τόσο για την Ε.Ε. όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο να αφήσουν τοBrexit στην άκρη και να επιτρέψουν τις διασυνοριακές ροές CO2 . Οι φορείς εκπομπών της βόρειας Ισπανίας και της βόρειας Γαλλίας μπορούν να επωφεληθούν από τη χωρητικότητα αποθήκευσης που αναπτύσσεται στο Ηνωμένο Βασίλειο» . «Έχω την αίσθηση ότι υπάρχει μια γενική συνειδητοποίηση στη βιομηχανία ότι αυτό πρέπει να συμβεί, αλλά δεν υπάρχει ακόμη κινητικότητα επί του θέματος από την Ε.Ε. Με τις εκλογές προ των πυλών, δυστυχώς θα περάσει καιρός μέχρι να συμβεί κάτι. Και αυτό θα είναι θέμα, ιδιαίτερα για τον Νότο της Ε.Ε.» επισημαίνει στη «Ν» ο Jasper Heikens, γενικός εμπορικός διευθυντής (CCO) της EcoLog. Ο ίδιος πάντως σημειώνει ότι αυξάνεται η αποδοχή και η χρηματοδοτική υποστήριξη του CCS στην Ε.Ε. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η ολοένα και μεγαλύτερη στροφή στις χρηματοδοτήσεις τύπου CfD (Carbon Contracts for Differences).
Πρόσφατα και η Γερμανία δημοσίευσε τις εκτιμήσεις της για το CCS και ανέδειξε την ανάγκη στροφής σε αυτήν την τεχνολογία για συγκεκριμένες βιομηχανίες. Θα έλεγα ότι η Ισπανία εξακολουθεί να υστερεί σε αυτό το μέτωπο, αλλά γνωρίζω ότι η βιομηχανία πιέζει με ένταση και εκεί» αναφέρει ο Heikens.
Η αλυσίδα CCS διά θαλάσσης
Όσο για τα στάδια μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας CCS, επιγραμματικά αναφέρουμε ότι οι βιομηχανίες εκπέμπουν CO2, το οποίο ακολούθως δεσμεύεται και μεταφέρεται μέσω αγωγών σε εξαγωγικούς τερματικούς με δυνατότητες υγροποίησης. Έπεται η φιλική προς το περιβάλλον μεταφορά μέσω πλοίων σε εισαγωγικούς τερματικούς και το τελευταίο στάδιο είναι η αξιοποίηση ή η μόνιμη αποθήκευση του CO2.
πηγή: Ναυτεμπορική