Βαθαίνει η πτώση στις ναυλαγορές

16.07.2014

Ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει η πτώση στις ναυλαγορές καθώς ο δείκτης βαρόμετρο Baltic Dry Index υποχωρεί σε νέα χαμηλά έτους εμφανίζοντας απώλειες της τάξης του 60\% από τις αρχές του 2014.

Καθώς παρακολουθεί τους ναύλους των θαλάσσιων μεταφορών πρώτων υλών και διαμορφώνεται από την ισορροπία ζήτησης και προσφοράς αποτελεί, και χρησιμοποιείται, ως έμμεσο μέτρο και της παγκόσμιας ζήτησης.


Και αυτό που δείχνει δεν έιναι καθόλου αισιόδοξο: Αν και οι διακυμάνσεις του Baltic Dry Index, που δημοσιοποιείται ημερησίως από το Baltic Exchange στο Λονδίνο, είναι ιστορικά από τις μεγαλύτερες μεταξύ όλων των αγορών, γεγονός παραμένει πως στην παρούσα φάση είναι τόσο χαμηλά που οι ανησυχίες ότι η βιομηχανική παραγωγή διεθνώς επιβραδύνεται επικίνδυνα, διευρύνονται.


Η πτώση του BDI αποτελεί βέβαια και προϊόν της υπερπροσφοράς διαθέσιμης μεταφορικής δυναμικότητας από τους μεγάλους στόλους ποντοπόρων φορτηγών που έχουν ναυπηγηθεί τα τελευταία έτη. Όμως οι όποιες υπερβολές σε αυτό το μέτωπο δεν τον εμπόδισαν νωρίτερα φέτος να κινείται στα επίπεδα των 2.200 μονάδων.


Να σημειωθεί πως το ιστορικό υψηλό του BDI, που ξεκίνησε τον βίο του το 1975, σημειώθηκε στις 20 Μαΐου του 2008 στις 11.793 μονάδες. Στις 3 Φεβρουαρίου του 2012 σημείωσε το χαμηλότερο του επίπεδο από το 1986, στις 647 μονάδες.


Έκτοτε μέσα από διακυμάνσεις ξεκίνησε στα τέλη του καλοκαιριού του 2013 ένα ράλι που τον οδήγησε σε επίπεδα οριακά υψηλότερα από τις 2.300 προ εξαμήνου συμπαρασύροντας υψηλότερα και τις μετοχές των εισηγμένων στη Wall ναυτιλιακών ξηρού φορτίου. Οι μισές εξ’ αυτών, άνω των 20 τον αριθμό ελληνικών συμφερόντων.


Οι ψυχραιμότεροι εκ των αναλυτών του χώρου υπενθυμίζουν ότι η έλευση του θέρους ιστορικά συνοδεύεται από υποτονική δραστηριότητα στις ναυλώσεις και εκτιμούν ότι το βάθος της τρέχουσας πτώσης δεν είναι ίσως ενδεικτικό των ευρύτερων τάσεων.


Ο Γ. Λογοθέτης, CFO Finance & Research του ναυλομεσιτικού οίκου George Moundreas Com. S.A. σε σημείωμά του προς τους πελάτες του νωρίτερα τον Ιούλιο ανέφερε πως δεν «αναμένουμε να δούμε κάτι το συνταρακτικό για τους επόμενους περίπου δύο μήνες, καθώς έχουμε ήδη μπει στην περίοδο της καλοκαιρινής ραστώνης που ουσιαστικά χαρακτηρίζεται από παύση του εμπορίου και λογικά διακύμανση του BDI σε σχετικά χαμηλά επίπεδα».


Σημειώνει όμως πως μελέτη του International Chamber of Commerce (ICC) που συμπεριλαμβάνει στοιχεία από 298 τράπεζες σε 127 χώρες αναδεικνύει τη μείωση στο Παγκόσμιο Εμπόριο.


Το γενικό συμπέρασμα της μελέτης είναι πως ο ρυθμός ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου έχει μειωθεί δραστικά σε σύγκριση με τα χρόνια πριν από την παγκόσμια οικονομική κρίση, ενώ η έλλειψη διαθεσίμων στη χρηματοδότηση του εμπορίου επιβραδύνει τις παγκόσμιες συναλλαγές.


Με τον όρο συναλλαγές η έκθεση περιλαμβάνει όλο το σύνολο της εξαγωγικής δραστηριότητας παγκοσμίως και όλων των εμπορευμάτων, προϊόντων κλπ.


Όπως υπογραμμίζει η George Moundreas Com. S.A. ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός πως η μελέτη δείχνει ότι η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου ήταν ελάχιστα πάνω από το 3\% κατά τη διάρκεια του 2013, ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2014 ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν στο 4\% και αναμένεται να επιταχυνθεί στο 5\% έως το 2016.


Το Μάρτιο του 2014, όμως, ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου σημείωσε πτώση 0,5\%, την τρίτη πτώση στους τελευταίους τέσσερις μήνες, σηματοδοτώντας την μεγαλύτερη κάμψη του στη διάρκεια της τελευταίας 5ετίας δηλαδή από το Μάιο του 2009.


Προσθέτει δε πως το 68\% των ερωτηθέντων αναφέρονται θετικά στο γεγονός ότι η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης του εμπορίου αυξήθηκε σε αξία σε σύγκριση με το 2013 αλλά το 41\% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αντιλαμβάνονται ένα έλλειμμα χρηματοδότησης του εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο.


Η όλη αβεβαιότητα στις ναυλαγορές γεννά ζήτημα και για τις αξίες των πλοίων που έχουν βέβαια χρησιμοποιηθεί ως εξασφαλίσεις για τις χρηματοδοτήσεις απόκτησής τους και παράλληλα προσδιορίζουν την αξία του ενεργητικού των εισηγμένων.


Σημειώνεται πως σύμφωνα με την Morgan Stanley οι τιμές των πλοίων έχουν αυξηθεί κατά 25\% για τα νεότευκτα και κατά 40\% εως 50\% για τα μεταχειρισμένα μετά και το καλό δεύτερο εξάμηνο του 2013 στις ναυλαγορές.


Έτσι τα επίπεδα στα οποία κινούνται τώρα οι ναύλοι δεν δικαιολογούν για ορισμένους τις τρέχουσες αποτιμήσεις των ποντοπόρων.


Πηγή:http://www.capital.gr/

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!