Ανδρέας Χατζηγιάννης: Υπαρκτός ο κίνδυνος μονοπώλησής της ναυτιλίας

23.09.2024

Στο πλαίσιο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Αθήνα μια εκδήλωση με παρουσία σημαντικών προσωπικοτήτων της Ελλαδικής και Κυπριακής ναυτιλίας.

Τιμώμενο πρόσωπο στο δείπνο που ακολούθησε ήταν ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης.

Αναλυτικά η ο ομιλία του Ανδρέα Χατζηγιάννη, Προέδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών και ακολουθεί ο χαιρετισμός του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη.

Εξοχότατε Πρόεδρε της Κυπριακής Δημοκρατίας Εκ μέρους της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, σας καλωσορίζουμε και σας ευχαριστούμε ιδιαιτέρως για την εξαιρετική τιμή που μας κάνετε να είστε απόψε μαζί μας.

Αξιότιμοι Υπουργοί, Αγαπητοί Φίλες και Φίλοι Ευχαριστούμε που με την παρουσία σας αναβαθμίζετε αυτή την εκδήλωση που είναι αφιερωμένη στη ναυτιλία μας. Φέτος σηματοδοτούνται 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή και κατοχή στην Κύπρο, μια τραγωδία που παραμένει ανεξίτηλη στη συλλογική μνήμη του ελληνισμού. Το σχέδιο Κίσινγκερ-Τουρκίας, το οποίο οι τότε ηγεσίες απέτυχαν να διακρίνουν, δεν στόχευε απλώς στην κατοχή εδαφών, αλλά στον βίαιο εκτουρκισμό της Κύπρου. Η στρατηγική αυτή περιλάμβανε τον ξεριζωμό Ελλήνων και Τουρκοκύπριων. Η τελευταία εθνοκάθαρση στην ιστορία. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι η πλειονότητα των Τουρκοκύπριων ουδέποτε θεωρήθηκαν “γηγενείς” από την ίδια την Τουρκία. Ενώ οι Έλληνες που εκτοπίστηκαν και οι Τουρκοκύπριοι που παρέμειναν στον νότο, υπό την διοίκηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, κατάφεραν να αντέξουν τις συνέπειες της εισβολής, πέραν του 50% των Τουρκοκυπρίων δεν άντεξαν την συνεχή πίεση και περιθωριοποίησή τους από τους εισβολείς και τους Τούρκους έποικους στον κατεχόμενο βορρά και αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν. Η Τουρκία ανενόχλητη τουρκοποιεί σταθερά την βόρεια Κύπρο. 2 Σήμερα, Ελλάδα και Κύπρος είναι ισχυρές και έχουν τη δυνατότητα να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο. Η ύπαρξη του τείχους του Αττίλα και η τουρκοποίηση σε ευρωπαϊκό έδαφος είναι ντροπή για την διεθνή κοινότητα. Η λύση του Κυπριακού, που θα επανενώσει τους Κύπριους, είναι λυτρωτική και για τους Τουρκοκύπριους. Είναι προς το συμφέρον όλων, εκτός βέβαια της Τουρκίας, που συνεχίζει να υιοθετεί πρακτικές των περασμένων αιώνων.

Κύριες και κύριοι Χαιρετίζουμε την έμπρακτη αλληλεγγύη μέσω πρωτοβουλιών, όπως: Η διεθνής διοργάνωση για την αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στους Παλαιστίνιους με το κυπριακό σχέδιο “Αμάλθεια”, υπό την αιγίδα του Προέδρου Χριστοδουλίδη. Καθώς και η χορήγηση υποτροφιών για πανεπιστημιακές σπουδές σε 1000 παιδιά οικονομικά ευπαθών Κυπριακών οικογενειών από τον ανεξάρτητο φορέα κοινωνικής υποστήριξης υπό της αιγίδα της πρώτης κυρίας, Φιλίππας Χριστοδουλίδη. Εκφράζουμε τις θερμές μας ευχαριστίες προς τους φίλους που μας συνέτρεξαν σε αυτές τις δράσεις, όπως τον Θανάση Μαρτίνο, τον Πόλυ Β. Χατζηωάννου, τον Sir Στέλιο Χατζη-Ιωάννου, την Ιωάννα Προκοπίου, τη Νικόλ Μυλωνά, τον Γκίκα Γκούμα και άλλους. Φέτος μια θέση μένει κενή ανάμεσα μας. Ο Χαράλαμπος Μυλωνάς όμως κατακλύζει τη μνήμη μας. Πρωτεργάτης της κυπριακής ναυτιλίας, ανεπιτήδευτος πατριώτης και διάκονος προσφοράς. Υπήρξε ένας φωτισμένος νους, δάσκαλος που άνοιξε ορίζοντες. Σας καλώ να τηρήσουμε ενός λεπτού σιγή στη μνήμη του! Κυρίες και κύριοι Σήμερα η παγκόσμια ισορροπία διαμορφώνεται από τρεις βασικές δυνάμεις: τα πυρηνικά όπλα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τη ναυτιλία. 3 Στη ναυτιλία ειδικότερα δεν ζούμε σε μια εποχή αλλαγών. Ζούμε την αλλαγή εποχής. Ο κόσμος που αναδύεται θα είναι ριζικά διαφορετικός και αχαρτογράφητος. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η ναυτιλία καθιερώθηκε ως μοχλός παγκόσμιας ανάπτυξης μέσω του «σχεδόν τέλειου ανταγωνισμού». Μια ιδανική θεωρία που σπάνια βρίσκει εφαρμογή στην πραγματική ζωή. Στη ναυτιλία, όμως, αυτή η θεωρία έγινε πραγματικότητα εδώ και 75 χρόνια.

Ο ανταγωνισμός οδήγησε στην ελαχιστοποίηση του κόστους μεταφοράς, εξαλείφοντας αποστάσεις, φέρνοντας κοντά χώρες και πολιτισμούς. Άλλαξε τη μοίρα του ανθρώπου επιβεβαιώνοντας τη ρήση του Ναπολέοντα «Όταν ο κόσμος ενώνεται, τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα». Αυτό δεν ήταν τυχαίο. Ήταν έργο της ελληνικής φυλής. Μετά την απελευθέρωσή τους, κατέκτησαν τις θάλασσες με εκατοντάδες στόλους, διαμορφώνοντας το κεκτημένο της ναυτιλίας, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Επέβαλλαν de facto το σχεδόν τέλειο ανταγωνισμό στην παγκόσμια ναυτιλία, σφραγίζοντας τη μετάβασή της από το καθεστώς του ολιγαρχικού ελέγχου της, στην υπηρεσία όλων των λαών και προσδίδοντας υπεραξία στην ανθρώπινη δημιουργία. Ό,τι μέχρι τότε ήταν φράγμα, μετατράπηκε σε γέφυρα για μια καλύτερη ζωή για τον άνθρωπο. Η ναυτιλία αποτέλεσε το πρόπλασμα της παγκοσμιοποίησης. Όπως θα επιβεβαίωνε ο πατέρας της οικονομικής θεωρίας Άνταμ Σμιθ, αυτό το επίτευγμα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του σύγχρονου οικονομικού συστήματος και την τρίτη βάση της σύγχρονης παγκόσμιας τάξης. Δεν αποζητούμε όμως επαίνους για τους Έλληνες – αυτό άλλωστε, είναι έργο των ιστορικών. Μας ενδιαφέρει το μέλλον. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η διατήρηση του σημερινού πλουραλιστικού χαρακτήρα της ναυτιλίας ενάντια στον κίνδυνο μονοπώλησής της. Μετά την πτώση του ‘’υπαρκτού σοσιαλισμού’’ το 1989 η εφαρμογή του μοντέλου του ανταγωνισμού παγκοσμίως πέρασε σε νέα φάση. Διαφορετικά πολιτικά συστήματα με αρχές και αξίες θεμελιωδώς ασύμβατες με το νέο μοντέλο, εισήλθαν στο ίδιο πλαίσιο ανταγωνισμού, χωρίς 4 όμως να τηρούν ίδιους όρους λειτουργίας και βιωσιμότητας και χωρίς ασφαλιστικές δικλείδες για την ισορροπία του συστήματος. Αυτή η ασυμβατότητα αποτελεί μια ασύμμετρη απειλή για τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Αυτή είναι και η οφθαλμοφανής αχίλλειος πτέρνα του νέου συστήματος. Η Κίνα με εργατικό δυναμικό διπλάσιο από αυτό της Ευρώπης και των ΗΠΑ μαζί, με μισθούς που δεν κάλυπταν ούτε τη μισή εργατοώρα της Δύσης, αξιοποιώντας το νέο οικονομικό-πολιτικό πλαίσιο και το σχεδόν μηδενικό κόστος μεταφοράς, που της εξασφάλισε η νέα ναυτιλία, εισήλθε αμέσως σε ρυθμούς εκρηκτικής ανάπτυξης. Από αγροτική οικονομία μετατράπηκε ταχύτατα σε βιομηχανική υπερδύναμη.

Μέσω κεντρικού κρατικού σχεδιασμού και απεριόριστης κρατικής οικονομικής στήριξης στη ναυτιλία, επένδυσε σε κολοσσιαίες ναυπηγικές εγκαταστάσεις, ξεπερνώντας τα παραδοσιακά ναυπηγεία. Μέσα σε δύο δεκαετίες, παράγει πλοία υψηλής ποιότητας και ελέγχει ήδη το μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς πλοίων. Η Ευρώπη πλέον αντιμετωπίζει τον κίνδυνο μιας Κινεζικής μονοκρατορίας στη ναυτιλία. Σε έναν κόσμο που εξαρτάται πλήρως από αυτήν, η Ευρώπη χάνει έδαφος χωρίς να δίνει μάχη. Αυτό που κάποτε θεωρούνταν πιθανό, τώρα αποτελεί πραγματικότητα. Η Κίνα κατέχει πλέον το κλειδί στον έλεγχο της παραγωγής νέων πλοίων. Αν δεν αναστραφεί αυτή η τάση σε βάθος χρόνου, θα της δοθεί η δυνατότητα ακόμη και να περιορίσει την κατασκευή πλοίων για τους ανταγωνιστές της και να αποκτήσει τον έλεγχο της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Την ίδια στιγμή, η Ευρώπη στη ναυτιλία επιλέγει να επικεντρώνει την προσοχή της αποκλειστικά στην ανάπτυξη πράσινων τεχνολογιών. Αναμφίβολα οι ευρωπαϊκοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί θεωρούνται ζωτικής σημασίας για την εξάλειψη του 2,5% των εκπομπών της ναυτιλίας. Όμως το υψηλό κόστος εφαρμογής και οι ασφυκτικές προθεσμίες ασκούν υπαρξιακή πίεση στην ευρωπαϊκή ναυτιλία. Αυτά συνδυαστικά με τη ραγδαία κινεζική άνοδο, απειλούν να καταστρέψουν το μοντέλο του ελεύθερου ανταγωνισμού. 5 Η ναυτιλία, όπως την καθιέρωσαν οι Έλληνες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κινδυνεύει να καταρρεύσει στον πρώτο της αιώνα. Όπως αντίστοιχα κατέρρευσε και η πρώτη Δημοκρατία (ο Χρυσούς Αιώνας του Περικλή). Ο Τσόρτσιλ είχε προειδοποιήσει: «Εκείνοι που αποτυγχάνουν να μάθουν από την ιστορία, είναι καταδικασμένοι να την ξαναζήσουν». Η Κίνα έχει ήδη συγκεντρώσει αδιαμφισβήτητη ισχύ στη ναυτιλία. Η Ε.Ε. οφείλει να αναγνωρίσει το μέγεθος της απειλής και να ιεραρχήσει σωστά τις προτεραιότητες της. Η υπεράσπιση του μοντέλου του ανταγωνισμού δεν είναι μάχη για το παρελθόν αλλά για το μέλλον.

Η ναυτιλία της Ε.Ε. διαθέτει στην κορυφή της το υπερόπλο των δύο ηγετών μας (του Πρωθυπουργού Κ.Μητσοτάκη και του Προέδρου Ν.Χριστοδουλίδη), οι οποίοι κατανοούν τον παγκόσμιο ρόλο της. Χαιρετίζουμε την επιλογή του κύριου Απόστολου Τζιτζικώστα για την ανάληψη καθηκόντων Επιτρόπου Μεταφορών στην Ε.Ε. Είναι αναμφίβολα μια ευτυχής συγκυρία για την ευρωπαϊκή ναυτιλία. Προσβλέπουμε στη συμπαράσταση της κυρίας Ελισσάβετ Βόζενμπεργκ, που εξελέγη στην προεδρεία της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, πολύ σημαντική εκλογή την οποία επίσης χαιρετίζουμε. Όπως έγραψε ο ‘πατέρας’ της Ε.Ε. Ζαν Μονέ: «Αυτό που είναι σημαντικό δεν είναι να ‘σαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος, αλλά να ‘σαι αποφασισμένος». Με αυτή την αποφασιστικότητα θα συνεχίσουμε τη δράση μας, στην πιο κρίσιμη φάση, για την αποτροπή της κατάρρευσης του ανταγωνισμού, όπως τον εγκαθίδρυσαν οι Έλληνες μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Με αυτές τις σκέψεις, 6 Καλώ στο βήμα τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας για την ομιλία του.

Χαιρετισμός του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στο Δείπνο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών στην Αθήνα

Κυρίες και Κύριοι,

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εκφράζοντας τη χαρά μου που για δεύτερη χρονιά βρίσκομαι σε αυτή την εκδήλωση. Μια εκδήλωση-θεσμό που διοργανώνει η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών στο πλαίσιο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης. Ένα θεσμό που μας δίνει την ευκαιρία να συζητήσουμε, να ανταλλάξουμε απόψεις και να δούμε πώς μπορούμε να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο –γιατί θεωρώ ότι υπάρχουν δεδομένα που μας επιτρέπουν– τον ρόλο της ναυτιλίας. Ένα Κλάδο που όλοι εσείς εκπροσωπείτε επάξια.

Η συνεισφορά σας, χωρίς καμία δόση υπερβολής, είναι πολυεπίπεδη, πολυσήμαντη και αναδεικνύει τόσο την Κύπρο όσο και την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας και όχι μόνο.

Ένας στόχος που θέσαμε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη ήταν όπως το χαρτοφυλάκιο της Ναυτιλίας πάει σε ελληνικά χέρια. Χαίρομαι ιδιαίτερα για τον διορισμό του φίλου μου Απόστολου Τζιτζικώστα, αλλά και για το διορισμό του Κύπριου Επίτροπου, του Κώστα Καδή, ο οποίος θα ασχολείται πέραν από την αλιεία με τους ωκεανούς. Είμαι σίγουρος ότι θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια που καταβάλλουμε για αναβάθμιση του ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και αναγνώριση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ναυτιλίας.

Λαμβάνοντας υπόψη τα σημερινά δεδομένα, όπως το άναρχο διεθνές σύστημα στο οποίο καλούμαστε να κινηθούμε και τις κινήσεις από πλευράς Κίνας, αντιλαμβανόμαστε ότι η ναυτιλία δεν είναι μόνο εμπόριο.

Η ναυτιλία αγγίζει οριζόντια όλους τους τομείς πολιτικής. Ως Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλουμε, πρώτα και πάνω από όλα, να την προσεγγίσουμε μέσα από το στόχο μας να διαδραματίσουμε ένα γεωπολιτικό ρόλο ως Ευρωπαϊκή Ένωση. Γιατί δεν μπορούμε να έχουμε τον οποιοδήποτε γεωπολιτικό ρόλο χωρίς η Ευρώπη να είναι πρωταγωνιστής στη Ναυτιλία.

Επιτρέψτε μου όμως, πριν της όποιας άλλης αναφοράς, να σημειώσω με θλίψη ότι από την αποψινή εκδήλωση απουσιάζει ένας στυλοβάτης της κυπριακής ναυτιλίας και ιδρυτικό μέλος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, ο Κύπριος εφοπλιστής και προσωπικός μου φίλος, ο οποίος με τίμησε με τη φιλία του, ο Χαράλαμπος Μυλωνάς, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στις 6 Σεπτεμβρίου. Η συνεισφορά του στην ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου πλοίων είναι αναμφίβολα ανεκτίμητη και η Κυπριακή Δημοκρατία είναι ευγνώμων για το έργο που επιτέλεσε όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και για τις παρακαταθήκες που άφησε. Είμαι σίγουρος ότι αυτό το έργο θα συνεχιστεί με την ίδια επιτυχία. Είναι υπόσχεσή μας ότι το πάθος, οι αρχές και αξίες που ανέκαθεν πρέσβευε μαζί με σύζυγο του Χαρίκλεια και μεταλαμπάδευσε με επιτυχία στα παιδιά του, τη Νικόλ, την Κατερίνα και τον Ηλία, θα είναι οδηγός στις προσπάθειες μας για περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής και ελλαδικής ναυτιλίας.

Κύριε Χατζηγιάννη, Φίλε Αντρέα, θα ήθελα να σας εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια τόσο σε εσάς όσο και στο Διοικητικό Συμβούλιο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, για τη διοργάνωση και φέτος αυτής της ξεχωριστής εκδήλωσης, αλλά και γενικότερα για το έργο που επιτελεί η Ένωση για την ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, την ενίσχυση του κυπριακού νηολογίου και το κοινωνικό έργο που προσφέρετε τόσο στον ανεξάρτητο φορέα για τις υποτροφίες, αλλά και πολλές άλλες δράσεις σας.

Χωρίς υπερβολή παραμένετε σταθεροί συνεργάτες της Κυπριακής Κυβέρνησης, διαχρονικά όλων των Κυβερνήσεων, και θα ήθελα για ακόμη μία φορά εκ μέρους της Πολιτείας και του κυπριακού λαού να σας ευχαριστήσω θερμά.

Κυρίες και κύριοι,

Έχω αναφερθεί αρκετές φορές και είμαι ένθερμος θιασώτης της στενής συνεργασίας ανάμεσα στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και τα οφέλη που δύναται να προκύψουν μέσα από μια ειλικρινή, εποικοδομητική και παραγωγική συνεργασία και σχέση, με γνώμονα πάντοτε την ενίσχυση, ανάμεσα σε πολλά άλλα, της ανταγωνιστικότητας και τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη. Η συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε ό,τι αφορά στην κυπριακή ναυτιλία είναι αναμφίβολα το πιο πετυχημένο μοντέλο που έχουμε στην Κύπρο, το οποίο από κοινού εργαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις. Όλοι αντιλαμβάνεστε τη σημασία που έχει η ναυτιλία σε ένα μικρό νησιώτικό υπό κατοχή εδώ και 50 χρόνια κράτος, όπως είναι η Κύπρος, να αποτελεί ένα σημαντικό γρανάζι της οικονομίας.

Κυρίες και Κύριοι,

Παρακολουθούμε τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα τις γεωπολιτικές εξελίξεις, οι οποίες μας φέρνουν αναπόφευκτα σε μία κατάσταση συνεχούς επαγρύπνησης. Δυστυχώς έχουμε αρνητικές εξελίξεις στη γειτονιά μας. Βλέπουμε τι γίνεται στο Λίβανο, τι γίνεται στη Γάζα εδώ και ένα χρόνο, έχουμε την παράνομη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχουμε τις επιθέσεις των Χούθι, οι οποίες απορρύθμισαν την ομαλή μεταφορά φορτίων από το κανάλι του Σουέζ. Οι πολλές άλλες διεθνείς πολιτικές αναταραχές και διενέξεις σε άλλα σημεία του πλανήτη αποδεικνύουν για πολλοστή φορά την επιτακτική ανάγκη για την προώθηση και εφαρμογή πολιτικών που εδράζονται σε αρχές και αξίες και βασίζονται στο διεθνές δίκαιο.

Η Κύπρος αποδεικνύει ότι με πράξεις και όχι με λόγια μπορεί να διαδραματίσει ένα ρόλο σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Η υλοποίηση της πρωτοβουλίας μας για τη δημιουργία ενός θαλάσσιου διαδρόμου με αφετηρία την Κύπρο, για μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα, αξιοποιώντας τις σχέσεις μας με όλα τα γειτονικά κράτη, αξιοποιώντας την εγγύτητά μας με την περιοχή, αναγνωρίζοντας την ευθύνη μας ως το πιο κοντινό κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην περιοχή, εκτιμήθηκε από τη διεθνή κοινότητα, αναδεικνύοντας την ίδια στιγμή τον ρόλο μας ως παράγοντα ασφάλειας και σταθερότητας σε μια περιοχή ιδιαίτερης γεωγραφικής σημασίας.

Μέσα από μία τιτάνια προσπάθεια αποδεικνύουμε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία δεν είναι μόνο το κυπριακό πρόβλημα. Η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να δώσει λύσεις σε σημαντικές περιφερειακές, ευρωπαϊκές και διεθνείς προκλήσεις.

Θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή για ακόμη μια φορά να ευχαριστήσω την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών για την έμπρακτη και ουσιαστική συμμετοχή της στην πρωτοβουλία αυτή, συμμετέχοντας στην αποστολή βοήθειας μέσω της δωρεάς τροφίμων συνολικής αξίας 300.000 ευρώ.

Φίλες και φίλοι,

Οι διεθνείς και περιφερειακές εξελίξεις, όπως είμαι σίγουρος γνωρίζετε πολύ καλά, επηρεάζουν σημαντικά και τη ναυτιλία – ένα κλάδο της βιομηχανίας, τόσο σημαντικό για το διεθνές εμπόριο που ίσως, ειδικότερα από πλευράς ΕΕ, να μην έχει αναγνωριστεί και εκτιμηθεί ο γεωστρατηγικός ρόλος που διαδραματίζει. Ένα κλάδο που λόγω του παγκόσμιου χαρακτήρα και της ιδιαιτερότητάς του παραμένει ευάλωτος στις γεωπολιτικές και πολιτικοοικονομικές εξελίξεις. Σε αυτές τις προκλήσεις για τη ναυτιλία προστίθενται και άλλα δύσκολα δεδομένα, όπως η απανθρακοποίηση, η ψηφιοποίηση του κλάδου, η έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού και ειδικότερα αξιωματικών εμπορικής ναυτιλίας, αλλά και άλλες σοβαρές προκλήσεις. Ειδικά στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, που είναι άμεσα συνδεδεμένος με το ανθρώπινο δυναμικό, τους ναυτικούς μας, οι οποίοι αποτελούν ένα από τους σημαντικότερους πυλώνες του κλάδου της ναυτιλίας, η αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν είναι καθοριστικής σημασίας.

Όπως έχω αναφέρει και στην ομιλία μου πέρυσι, η ελληνική ναυτοσύνη συνέβαλε στα μέγιστα στην ανάπτυξη όχι μόνο της ελληνικής, αλλά και της διεθνούς ναυτιλίας. Σε αυτό το πλαίσιο, αντιλαμβανόμενοι την υποχρέωση και το χρέος που έχουμε να επενδύσουμε στην εκπαίδευση και την κατάλληλη κατάρτιση, να προσεγγίσουμε νέο ανθρώπινο δυναμικό –που είναι άμεσα συνυφασμένο με το μέλλον της ναυτιλίας– έχουμε ως Κυπριακή Δημοκρατία αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις και πρωτοβουλίες, μεταξύ των οποίων την αναγνώριση ιδιωτικών ναυτικών ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, με την πιο πρόσφατη να αφορά στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Χίου που τελεί υπό την αιγίδα του Ομίλου Τσάκου και του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος». Ο εποπτικός έλεγχος των ακαδημιών πραγματοποιείται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, ώστε να εξασφαλίζεται η ποιότητα των υπηρεσιών και η εφαρμογή των προτύπων ασφαλείας και νομοθεσιών που εμπίπτουν από διεθνείς συμβάσεις και νομοθεσίες.

Κυρίες και Κύριοι,

Είναι γεγονός ότι η παγκόσμια ναυτιλία, παρά τις πολυεπίπεδες προκλήσεις, παραμένει ανθεκτική, προσαρμόζεται στις δύσκολες επικρατούσες συνθήκες και αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις επιπτώσεις που προκύπτουν λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων που αγγίζουν αναμφίβολα και τις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτό πιστώνεται χωρίς αμφιβολία σε όλους εσάς, οι οποίοι έχετε μετατρέψει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες με τη μεγάλη εμπειρία και μοναδική εμπειρογνωμοσύνη που έχετε αποκτήσει διαμέσου των χρόνων, και η οποία, θέλω να το τονίσω γιατί είναι πολύ σημαντικό, μεταφέρεται με επιτυχία από γενεά σε γενεά. Δεν είναι καθόλου τυχαία εξάλλου η παγκόσμια αναγνώριση που τυγχάνει η ελληνική ναυτιλία και ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζει στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα.

Η Κύπρος, αναγνωρίζοντας και λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα προανέφερα, θα συνεχίσει, πάντα σε συνεργασία μαζί σας, να στηρίζει και να είναι αρωγός στις προσπάθειες της πλοιοκτησίας, για μια ακόμα πιο βιώσιμη ανάπτυξη της παγκόσμιας ναυτιλίας. Σε αυτό το πλαίσιο στηρίζουμε σθεναρά τις δράσεις και το έργο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, στο Συμβούλιο του οποίου η Κύπρος επανεκλέγει μέλος το 2023, ενώ εργαζόμαστε μαζί με άλλα κράτη μέλη της ΕΕ για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας, αλλά και της ανάδειξης της σημασίας της για την ΕΕ. Και ο διορισμός του Απόστολου θεωρώ –είμαι βέβαιος– ότι θα βοηθήσει καταλυτικά την εν λόγω προσπάθειά μας.

Έχω επανειλημμένως υπογραμμίσει τη γεωστρατηγική σημασία της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την ανάγκη να αναγνωριστεί ο ρόλος αυτός και σε αυτό το πλαίσιο οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται να εδράζονται στην αρχή των ισότιμων όρων ανταγωνισμού.

Κυρίες και Κύριοι,

Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Κυπριακής ναυτιλίας παραμένει υψηλά στις προτεραιότητές μας. Το 2023 το Κυπριακό νηολόγιο πλοίων συμπλήρωσε 60 χρόνια ζωής και αυτό, ανάμεσα σε άλλα, καταδεικνύει και τη σημασία που αποδίδεται από το κράτος όλα αυτά τα χρόνια για ένα ισχυρό νηολόγιο πλοίων, με όλες τις θετικές επιπτώσεις που φέρνει μια τέτοια εξέλιξη – ένα στόχο με εθνικές, πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις. Η επιτυχημένη πορεία του Κυπριακού νηολογίου οφείλεται σε ανθρώπους που πίστεψαν και εργάστηκαν με πάθος, για να καταστεί η κυπριακή σημαία ένα ποιοτικό, ανταγωνιστικό και μοντέρνο νηολόγιο, πολλοί από τους οποίους είναι απόψε μαζί μας.

Οφείλεται στη διαχρονική και σταθερή στήριξη της πλοιοκτησίας της Κύπρου και της Ελλάδας, με πράξεις και όχι μόνο με λόγια, και νιώθω πραγματικά έντονη την ανάγκη εκ μέρους της Κυπριακής πολιτείας να σας εκφράσω την ειλικρινή μου ευγνωμοσύνη και εκτίμηση. Σε διάστημα ενός χρόνου από τον περασμένο Σεπτέμβριο ο κυπριακός στόλος ενισχύθηκε σημαντικά, σημειώνοντας μια σημαντικότατη αύξηση της τάξης του 12%. Και με τη δική σας συνεχή στήριξη είμαι σίγουρος ότι θα πετύχουμε την περαιτέρω ενίσχυση του κυπριακού νηολογίου πλοίων.

Η συνεχής αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών που παρέχονται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας και το κυπριακό νηολόγιο παραμένει μια από τις κύριες μας προτεραιότητες. Σε αυτό το πλαίσιο, η πλήρης ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών αναμένεται να ολοκληρωθεί αρχές του επόμενου έτους, ενώ με τη θεσμοθέτηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητας και της Ποιότητας της Κυπριακής Σημαίας, στην οποία συμμετέχετε, αποδεικνύουμε στην πράξη την πολιτική μας βούληση για ενίσχυση της συνεργασίας με τη ναυτιλιακή κοινότητα.

Προτού ολοκληρώσω θα ήθελα να αναφερθώ και στη στενή συνεργασία μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας σε όλα τα επίπεδα και φυσικά επίσης στον ναυτιλιακό τομέα, ο οποίος και για τις δύο χώρες, δύο ναυτιλιακά κράτη με παράδοση, αποτελεί σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης. Η συνεργασία αυτή έχει πλέον θεσμοθετηθεί σε όλα τα επίπεδα στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας, ενός οργάνου διακυβερνητικής συνεργασίας, η πρώτη σύνοδος του οποίου πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο εδώ στην Αθήνα. Για πρώτη φορά συμφωνήσαμε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη τη θεσμοθέτηση. Είχαμε Συμβούλια Ανώτατης Συνεργασίας με τρίτα κράτη και δεν είχαμε ποτέ Συμβούλιο Συνεργασίας ανάμεσα στην Κύπρο και την Ελλάδα. Έγινε η πρώτη συνάντηση πέρσι στην Αθήνα και με μεγάλη χαρά αναμένω να τους φιλοξενήσουμε στην Κύπρο τον προσεχή Νοέμβριο. Όσον αφορά στη ναυτιλία, μεταξύ των θεμάτων που συζητήσαμε ήταν η προώθηση κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, η προβολή και προώθηση της ναυτικής εκπαίδευσης, η ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε ό,τι αφορά στην ψηφιοποίηση υπηρεσιών των νηολογίων των δύο χωρών, καθώς και η δημιουργία προοπτικών για βιώσιμη λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας.

Οι συζητήσεις συνεχίζονται σε επίπεδο ομάδων εργασίας, ενώ με μεγάλη χαρά αναμένω τον Πρωθυπουργό και τους αρμόδιους Υπουργούς της Ελληνικής Κυβέρνησης τον Νοέμβριο στην Κύπρο για τη 2η σύνοδο του Συμβουλίου, όπου θα εξετάσουμε την πρόοδο που επιτεύχθηκε προς υλοποίηση όλων όσων έχουν συμφωνηθεί.

Κλείνοντας θα ήθελα να εκφράσω, εκ μέρους και των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου που με συνοδεύουν στην αποψινή εκδήλωση, τις ειλικρινείς ευχαριστίες της Κυπριακής Πολιτείας στην Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών, το Διοικητικό Συμβούλιο και τα αξιότιμα μέλη της, για την ακλόνητη αφοσίωση και την ανεκτίμητη συμβολή σας στην ανάπτυξη της Κυπριακής ναυτιλίας. Είναι έντονη πεποίθηση μου ότι με συλλογικότητα και συνεργασία μπορούμε να πετύχουμε σαφώς περισσότερα, να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τις όποιες προκλήσεις και μαζί να πετύχουμε το στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Σας ευχαριστώ θερμά.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!