Ακτοπλοϊκές εταιρείας : Αναζητούν «ρότα» επιβίωσης πωλώντας… πλοία τους για ρευστότητα

11.11.2014

Σε νέες πωλήσεις πλοίων αναμένεται να προχωρήσουν, το επόμενο διάστημα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, στο πλαίσιο εξορθολογισμού του στόλου και του τραπεζικού δανεισμού τους.

Τα τελευταία έτη, που η κρίση πλήττει την ελληνική ακτοπλοΐα, οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica, Hellenic Seaways, Minoan Lines, NEL) πούλησαν συνολικά 16 πλοία και ο στόλος τους μειώθηκε, από τα 81 πλοία το 2008, στα 65 πλοία στο τέλος του 2013, σύμφωνα με μελέτη της XRTC.


Ο Όμιλος Attica


Μόλις , πριν λίγες ημέρες, ολοκληρώθηκε η πώληση του επιβατηγού – οχηματαγωγού «Blue Star Ithaki» του Ομίλου Attica και ειδικότερα της θυγατρικής Blue Star Ferries, στο καναδικό δημόσιο, έναντι 31,2 εκατ., με τα καθαρά κέρδη για την εταιρεία να φτάνουν τα 4 εκατ.


Επισημαίνεται ότι, το εν λόγω πλοίο, ναυπηγήθηκε στην Κορέα το 2000 και ήταν το πρώτο μιας σειράς νεότευκτων επιβατηγών πλοίων, που δρομολογήθηκαν στο Αιγαίο.


Ο Ομιλος Atticα, τα τελευταία τρία έτη, πρόσθεσε δυο νεότευκτα στο στόλο της, το «Blue Star Delos» (2011) και το «Blue Star Patmos» (2012), προχωρώντας παράλληλα και σε πωλήσεις πλοίων. Ειδικότερα, το 2013 πούλησε το «Superfast VI», έναντι τιμήματος 54 εκατ. ευρώ, με τη συναλλαγή να ολοκληρώνεται στις αρχές Απριλίου.


Η ΑΝΕΚ – HSW


Η ΑΝΕΚ πρόσφατα ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της πώλησης δυο πλοίων, των «Σοφοκλής Β.» και «Λευκά Όρη». Το συνολικό τίμημα της πώλησης ανήλθε σε 21 εκατ., με το οποίο θα μειωθεί ισόποσα ο μακροπρόθεσμος δανεισμός της εταιρείας.


Σε πωλήσεις πλοίων προχωράει και η Hellenic Seaways. Στη διάρκεια της χρήσης του 2013 πούλησε τα οχηματαγωγά πλοία «Hellenic Master» και «Hellenic Trader», ενώ τον περασμένο Ιούλιο προχώρησε στην πώληση του επιβατηγού – οχηματαγωγού «Εξπρές Σαντορίνη».


HSW : 20 πλοία – Η εταιρεία με τον μεγαλύτερο στόλο


Διαχειρίζεται 20 πλοία, τα οποία είναι διαφοροποιημένα από πλευράς τύπου και δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο και στην Αδριατική. Από αυτά 7 είναι ταχύπλοα (HSC), 4 είναι υδροπτέρυγα και 10 είναι επιβατηγά-οχηματαγωγά. Η συνεχιζόμενη μείωση του στόλου της εταιρείας σε σχέση με το 2012 οφείλεται στην πώληση των RO-RO « Hellenic Master» και « Hellenic Trader». Στις αρχές του 2013, η εταιρεία προχώρησε στην υπογραφή συμβάσεων χρονοναυλώσεων των πλοίων «Hellenic Wind» και «Express Santorini» στο εξωτερικό.


ΝΕΛ 13 πλοία – Στο χείλος του γκρεμού


Τα διαχειριστικά θαύματα του παρελθόντος, η τακτική των πολλών ναυλώσεων και του αθέμιτου ανταγωνισμού την έχουν φέρει σε δεινή θέση. Πολλοί πίστεψαν ότι η ύπαρξή της αποτελεί κίνδυνο για τις άλλες, αλλά είναι βέβαιο ότι η απουσία της από τον χάρτη θα οξύνει τις μονοπωλιακές τάσεις της αγοράς, με απρόβλεπτες συνέπειες στη χάραξη της πολιτικής επιχορηγήσεων αλλά και του ίδιου του χάρτη της ακτοπλοΐας.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!