Ακτοπλοΐα : Συγκρατημένα χαμόγελα , αλλά τα δύσκολα δεν πέρασαν
Με περισσότερα πλέον χαμόγελα, από’ ότι στο παρελθόν, οι άνθρωποι της Ελληνικής ακτοπλοΐας ελπίζουν σε καλύτερες ημέρες αν και όλοι παραδέχονται ότι η ακτοπλοΐα των …επόμενων μηνών θα είναι τελείως διαφορετική: Λιγότερα πλοία, λιγότερα δρομολόγια και μειωμένες επιδοτήσεις…
Ωστόσο, ορισμένα στοιχεία, όπως η αύξηση, έστω και μικρή, της διακίνησης επιβατών και φορτίων, η μείωση του δανεισμού των ακτοπλοϊκών εταιρειών και τα περισσότερο ενθαρρυντικά , σε σχέση με το παρελθόν, οικονομικά αποτελέσματα των εισηγμένων «φωτογραφίζουν» δείγματα αισιοδοξίας για το μέλλον ύστερα από μια 7ετία ζημιών και «ισχνών αγελάδων».
Μάλιστα, όπως αναφέρεται σε μελέτη της εταιρείας XRTC που ειδικεύεται στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε θέματα χρηματοδοτήσεων, η ακτοπλοΐα έχει ευκαιρίες αλλά και απειλές όπως έχει επίσης διαθέτει τα δυνατά σημεία της αλλά και τις αδυναμίες της
Οι ευκαιρίες
-Μεγάλη πτώση των αξιών των πλοίων δίνει δυνατότητα ασφαλών επενδύσεων
-Δρομολόγηση πλοίων σε επιδοτούμενες γραμμές αν και το συνολικό ποσό των επιδοτήσεων βαίνει μειούμενο
-Εφαρμογή νέου νόμου
-Πιθανή μείωση του εργατικού κόστους λόγω της γενικότερης οικονομικής πορείας του τόπου.
-Πιθανή αύξηση της ζήτησης εξαιτίας της διακίνησης τουριστών κατά την θερινή περίοδο του 2014
-Έντονες τάσεις ανάθεσης λιμενικής διαχείρισης σε εξειδικευμένους ομίλους
-Σημάδια αναστροφής της οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα
Οι απειλές
-Εξαιρετικά υψηλό κόστος καυσίμων
-Αυξημένος συναλλαγματικός κίνδυνος
-Συνεχιζόμενη μείωση της ζήτησης σε Ελλάδα
-Η κρίση στην Ανατολική Ευρώπη
-Διεθνής αρνητική οικονομική συγκυρία
-Δυσκολία εξεύρεσης κεφαλαίων κίνησης εξαιτίας της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης
-Μείωση ποσού των επιδοτήσεων λόγω αδυναμίας στήριξης από τον κρατικό προϋπολογισμό
-Αυξημένες πιθανότητες μείωσης του στόλου εξαιτίας της αναδιάρθρωσης που προωθείται στον κλάδο
-Καθυστέρηση την ηλεκτρονική καταγραφή της κίνησης και της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου
Τα δυνατά σημεία
-Ο νεότερος ακτοπλοϊκός στόλος στην Ε.Ε. (16.8 ετών)
-Εταιρίες ικανές και δοκιμασμένες στην κρίση διοικήσεων
-Ομαλές σχέσεις με τις τράπεζες καθώς σχεδόν όλες οι εταιρίες βρίσκονται στο τελικό στάδιο αναδιαρθρώσεων των δανείων τους
-Τάσεις εκλογίκευσης του ανταγωνισμού
-Το ισχύον νομικό πλαίσιο για την ναυτιλία εμπεριέχει αρκετές ευνοϊκές διατάξεις για τον κλάδο
-Ικανοποιητική κλαδική εκπροσώπηση (ΕΕΑ)
Οι Αδυναμίες
-Παντελής απουσία ρευστότητας
-Εξακολούθηση της δυσκολίας άντλησης κεφαλαίων
-Συνεχιζόμενες ζημίες αν και με μειωμένο ρυθμό
-Έλλειψη δημοσίων επενδύσεων προς ανάπτυξη των λιμένων
-Αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων λόγω αγκυλώσεων και απαρχαιωμένων νόμων και διατάξεων
-Διατήρηση των μεγάλων απομειώσεων των αξιών των πλοίων