Ακτοπλοΐα : Ισχυρότερη η επιχειρησιακή σύμβαση από την συλλογική
Νέα ρύθμιση, με την οποία δίνεται η δυνατότητα οι επιχειρησιακές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα να υπερισχύουν των συλλογικών κατά τη διάρκεια εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής, κατατέθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας.
Η ρύθμιση εντάχθηκε στο σχέδιο-νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης «Απλούστευση της αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας».
Έως τώρα δινόταν η δυνατότητα οι εργασιακές σχέσεις των ναυτικών να καθορίζονται είτε με συλλογικές είτε με επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας.
Μάλιστα οι εκπρόσωποι των ακτοπλόων, είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους για το θέμα των επιχειρησιακών συμβάσεων στην ακτοπλοΐα, που είχε θέσει ως προαπαιτούμενο η τρόικα και πέρασε στο πολυνομοσχέδιο.
Με τη νέα ρύθμιση θεσπίζεται η δυνατότητα οι επιχειρησιακές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα να περιέχουν διαφορετικούς όρους απο τους αντίστοιχους των συλλογικών, ενώ ορίζεται ότι σε περίπτωση συγκέντρωσης επιχειρησιακών και συλλογικών, υπερισχύουν οι πρώτες.
Επίσης ρυθμίζεται εκ νέου με βάση την ελευθερία της διαπραγμάτευσης, το ζήτημα της δέσμευσης των όρων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και συγκεκριμένα αυτές θεωρούνται ισχυρές και δεσμεύουν μόνο τους πλοιοκτήτες και τους ναυτικούς που είναι μέλη των συμβαλλόμενων οργανώσεων.
Όπως σχολίασαν στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, αν μια επιχείρηση δεν ανήκει στο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας που έχει προχωρήσει ήδη στην υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας με μηδενικές αυξήσεις για το 2014, που καλύπτει όλους τους ναυτικούς που εργάζονται στα πλοία της ακτοπλοΐας και τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία διεθνών γραμμών, δεν είναι υποχρεωμένη να τηρεί τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Αρκετοί πάντως είναι εκείνοι στον Πειραιά που εκτιμούν πως είναι η τελευταία χρονιά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και από το 2015 θα υπογράφονται πλέον μόνο επιχειρησιακές.
Αντιδράσεις
Τη νέα συλλογική σύμβασης εργασίας δεν έχει υπογράψει η διοίκηση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών ΕΝ, ένα από τα 14 ναυτεργατικά σωματεία που συγκροτούν την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
Επίσης στη σχετική ρύθμιση του υπουργείου Ναυτιλίας δίνεται η δυνατότητα απλούστευσης της διαδικασίας κατανομής των συνολικών ημερών διακοπής των δρομολογίων σε δρομολογημένα πλοία, να πραγματοποιείται με δήλωση του πλοιοκτήτη και σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών αντί της υπουργικής απόφασης που απαιτείτο μέχρι σήμερα.
Προϋπόθεση, ωστόσο, τίθεται κάλυψης απο τον ίδιο των συγκοινωνιακών αναγκών των γραμμών.