Υπερδιπλασιασμό των εσόδων απο την Cosco παραδέχεται ο ΟΛΠ
Το ετήσιο αντάλλαγμα παραχώρησης που καταβάλει στην ΟΛΠ ΑΕ η θυγατρική της Cosco Pacific, ΣΕΠ ΑΕ για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά θα αυξηθεί σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του οργανισμού που εγκρίθηκε χθες από το διοικητικό συμβούλιο από τα 34,1 εκατ. ευρώ το 2013 σε 80,1 εκατ. το 2018 με μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 19\%.
Και αυτό χωρίς να συνυπολογιστεί η αύξηση της δυναμικότητας του τερματικού λιμένα από τη νεα επενδυση της Cosco για την ανάπτυξη του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ. Δηλαδή με παραδοχή ότι το διακινούμενο φορτίο θα καταγράψει μεσοσταθμική αύξηση κατά την πενταετία κατά 16\%, καταλήγοντας το 2018 στα επίπεδα των 4,5 εκ. TEU.
Όμως η δρομολογημένη τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης (μέσω του φιλικού διακανονισμού που περνά αυτές τις μέρες από τη «βάσανο» του ελεγκτικού συνεδρίου) προβλέπει πως οι δυο πλευρές έχουν αποφασίσει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, δαπάνης 230 εκ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ’ ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε. Και με αυτόν τον τρόπο η ΟΛΠ Α.Ε., η οποία αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5\% σήμερα και 24,5\% από το 2017), αναμένεται να μεγεθύνει ακόμα περισσότερο από ότι προβλέπει το business plan που εγκρίθηκε χθες το όφελός της αφού η αύξηση του όγκου εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να φτάσει στα 6,2 εκατ. TEU.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο επιχειρησιακό σχέδιο του οργανισμού που εγκρίθηκε και δημοσιεύτηκε χθες (αναρτημένο στη δεξιά στήλη “σχετικά αρχεία”) «όλες οι εκτιμήσεις που καταγράφονται δεν περιλαμβάνουν την επίδραση από τη φιλική διευθέτηση, καθώς αυτή δεν έχει ολοκληρώσει τις απαιτούμενες δράσεις για την ενεργοποίησή της. Οι δε παραδοχές διακίνησης που υιοθετήθηκαν για την εκτίμηση του ανταλλάγματος, βασίζονται στην παραδοχή ότι την εξεταζόμενη περίοδο τα μεταβλητά έσοδα της παραχώρησης θα συνεχίσουν να είναι υψηλότερα από το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης». Κάτι που δύσκολα μπορεί να μην επαληθευτεί δεδομένων των δομικών μετατοπίσεων που έχει προκαλέσει η αναβάθμιση του Πειραιά σε ολόκληρη την Μεσογειακή λιμενική βιομηχανία όπως δείχνουν και αλλεπάλληλες αναρριχήσεις του προς την κορυφή της λίστας των λιμανιών με το μεγαλύτερο διακινούμενο φορτίο στην Μεσόγειο.
Και εδώ κρύβεται μια μεγάλη παρανόηση στους μη εξοικειωμένους με τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία λίγα χρόνια στον Πειραιά. Ήδη η ΣΕΠ καταβάλει πολύ περισσότερα από όσο προβλέπει το ελάχιστο εγγυημένο τίμημα καθώς το φορτίο που διακινεί υπερκαλύπτει κατά πολύ αυτά τα επίπεδα. Μονό σε περίπτωση δραματικής μείωσης των όγκων και, παράλληλα, διολίσθησης των τιμολογίων διεθνώς θα μπορούσε να πέσει το ποσοστό κάτω και από το εγγυημένο αντάλλαγμα. Και η κινεζική πλευρά ζητά την κατάργησή του εωσότου ολοκληρώσει την επενδυση των 230 εκατ. Όχι ότι δεν θα καταβάλει τα ποσοστά της. Άλλωστε ήδη οι προβλήτες του Πειραιά εχουν πλησιάσει το 70-75\% της δυναμικότητάς τους και η ανάπτυξη περιορίζεται βασικά από τις υποδομές. Διότι κάνεις δεν μπορεί εύκολα να αμφισβητήσει ότι η Κίνα διαθέτει τον όγκο του εξαγωγικού εμπορίου που απαιτείται για να καλύψει και τα νέα αυξημένα μετά την επένδυση μεγέθη δυναμικότητας. Για αυτό άλλωστε και στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ δεν συμμετέχει μόνον η Cosco αλλά και η Maersk, μέσω της θυγατρικής της APM Τerminals, η International Container Terminal Services, η Ports America και η Utilico.
Μισθολογικό και έξοδα
Κατά τα άλλα το πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο δεν επιφυλάσσει μεγαλες εκπλήξεις σε όσους παρακολουθούν τα τεκταινόμενα του παρόντος managmenet στον Πειραιά. Όπως σαφώς αναφέρεται «το μισθολογικό καθεστώς, όπως αυτό διαμορφώθηκε από τις διατάξεις του Ν.4024/2011, θα παραμείνει αμετάβλητο». Αντιθέτως, ο ρυθμός αποχώρησης του προσωπικού «λόγω συνταξιοδότησης θα διαμορφωθεί στα επίπεδα των 20 εργαζομένων κατ’ έτος, αριθμός που βασίζεται σε ιστορικά δεδομένα από το 2013 μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2014». Τα έξοδα διοικητικής λειτουργίας και τα λοιπά λειτουργικά έξοδα προβλέπεται να μειωθούν από 19,942 εκατ. το 2013 στα 18,332 το 2018. Παράλληλα το κόστος πωλήσεων αναμένεται να αυξηθεί από τα 87,197 εκατ. ευρώ το 2013 στα 95,123 εκατ. το 2018.
Με αυτά (και χωρίς τη νέα επένδυση της Cosco) τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους εκτιμάται ότι μπορούν να αυξηθούν από 7,315 εκατ. ευρώ φέτος κατά 36,459 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας στα 43,774 εκατ. το 2018. Και αυτό προφανώς απο τα 46 εκατ. ευρώ παραπάνω που αναμένεται να δώσει η ΣΕΠ χωρίς καν την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ.
Την ίδια ώρα ο προβλήτας Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ με έσοδα που αναμένεται να φτάσουν φέτος τα 26,8 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει ζημιές της τάξης των 10,4 εκατ. ευρώ. Η διαχείριση του προβλήτα Ι αναμένεται να παραμείνει ζημιογόνος για όλη την πενταετία. Στην κρουαζιέρα προβλέπεται μείωση επιβατών της τάξης του 10\% το 2014 και από το 2015 και μετά αύξηση 4,5\%, εκτίμηση που αιτιολογείται ως ο μέσος ρυθμός ετήσιας αύξησης 2008-2013, συν 1\% λόγω της δημιουργίας της νέας θέσης Αγ. Νικολάου το 2016 και επιπλέον 1\% το 2017 λόγω της δημιουργίας νέων θέσεων από τη νότια επέκταση.
Οι «γνωστές» επενδύσεις
Σημειώνεται πως το 5ετές business plan προβλέπει επενδύσεις της τάξης 217,5 εκατ. ευρώ με σημαντικότερη αυτήν του τερματικού λιμένα κρουαζιεροπλοίων, προϋπολογισμού 136,8 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί κατά 95\% από το ΕΣΠΑ. έργο που έχει εξαγγελθεί εδώ και χρόνια και έχει ενταχθεί στα κοινοτικά προγράμματα εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο πριν…. Προβλέπεται ακόμα το γνωστό στους Πειραιώτες πλάνο για την εγκατάσταση monorail που θα κινείται περιφερειακά του λιμανιού με κόστος 100 εκατ. ευρώ, ξενοδοχειακή μονάδα αξίας 50 εκατ. ευρώ στο «Παλατάκι», δυο πλωτές δεξαμενές τύπου post panamax, κόστους 50 εκατ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, υποθαλάσσια διάβαση για πεζούς που θα ενώνει τη βάση κρουαζιέρας με την Δραπετσώνα, ανάπτυξη του Car Terminal, ανακατασκευή της «Παγόδας» σε εκθεσιακό κέντρο και την Πολιτιστική Ακτή, με μεγαλύτερο έργο το Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων στον ΟΛΠ.
Εξαιρουμένης της επένδυσης του τερματικού λιμένα κρουαζιεροπλοίων τα άλλα έργα συνολικής αξίας 345 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα χρηματοδοτηθούν σε ποσοστό της τάξης του 70\% από ιδιωτικά κεφάλαια μέσω παραχωρήσεων.
Μένει βέβαια να εξακριβωθεί κατά πόσον εφόσον βέβαια προχωρήσει η αποκρατικοποίηση με την πώληση του 67,7\% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ ΑΕ -που επιδιώκεται να κλείσει εντός του 2014- ο όποιος νέος βασικός μέτοχος θα συμφωνήσει με τους σχεδιασμούς του σημερινού management.