«Χτύπημα» στην Dryships, του Γιώργου Οικονόμου, από τον Οίκο Jefferies
Την «έξοδο» από την «λίστα» του Οίκου Jefferies, αναφορικά με τις καλύτερα τοποθετημένες εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες ξηρού φορτίου, είδαν οι εταιρείες Frontline του Νορβηγού εφοπλιστή John Fredriksen και η ελληνική Dryships του Γιώργου Οικονόμου.
Τη θέση τους στην «λίστα» πήραν οι εταιρείες Star Bulk του Πέτρου Παππά και του αμερικανικού fund Oaktree και η εταιρεία Genco του Πίτερ Γεωργιόπουλου.
Αναφορικά με την «έξοδο» της εισηγμένης στο Nasdaq ναυτιλιακής εταιρείας Dryships εκτιμάται ότι έρχεται σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία η μετοχή της κινείται μεν καλύτερα στο ταμπλό, περί τα 3,15 δολ. και η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 1,35 δισ. δολ., όμως η εταιρεία έχει υποστεί σημαντικούς κλυδωνισμούς στον κλάδο του ξηρού φορτίου από την «βουτιά» κατά 60\% που σημείωσε τους προηγούμενους μήνες ο δείκτης BDI.
Αλλοι ναυτιλιακοί αναλυτές, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι η έξοδος της εταιρείας Dryships δεν οφείλεται τόσο στα οικονομικά θέματα που έχει ανοιχτά όσο στην αλλαγή πορείας που πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια, δίνοντας έμφαση περισσότερο στα drillships.
Έχουν περιθώριο κερδοφορίας
Εκτιμάται οι νέες εταιρείες που «μπήκαν» στη λίστα παρουσιάζουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης και κερδοφορίας στο ταμπλό, ενώ φαίνονται να είναι καλύτερα τοποθετημένες για τον επόμενο «κύκλο» της ναυτιλιακής αγοράς.
Ειδικότερα για την περίπτωση της εταιρείας Star Bulk του Πέτρου Παππά και του αμερικανικού fund Oaktree σημειώνουν ότι οι συγχωνεύσεις με την Oceanbulk και η εξαγορά του στόλου της εταιρείας Excel δημιούργησαν τη μεγαλύτερη εταιρία ξηρού φορτίου παγκοσμίως με κεφαλαιοποίηση που εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 1,5 δισ. δολ.
Ένας «γίγαντας» σε «ταραγμένα» νερά
H εταιρία του Γιώργου Οικονόμου, παρά το γεγονός ότι μείωσε τις ζημιές της κατά το δεύτερο 3μηνο, που έληξε τέλη Ιουνίου, στα 5,6 εκατ. δολ. (από 18,2 εκατ. δολ. την ίδια χρονική περίοδο του 2013), συνεχίζει να παραμένει σε ζημιογόνο «ρότα». Τα έσοδα παρουσιάζονται ισχυρά κυρίως λόγω των επιδόσεων της Ocean Rig (στον τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων), ωστόσο στον τομέα του ξηρού φορτίου παρατηρήθηκε μείωση στα 41,7 εκατ. δολ. από 42,4 εκατ. δολ. πέρυσι.
O Έλληνας εφοπλιστής, όμως, έχει παράλληλα να αντιμετωπίσει και το ζήτημα των υψηλών δανειακών υποχρεώσεων της εταιρίας, οι οποίες ανέρχονταν συνολικά στα 6 δισ. δολ. στο τέλος του πρώτου 3μήνου, αυξημένα περίπου κατά 500 εκατ. δολ.
Σημαντική «ανάσα» για την εταιρεία Dryships θεωρείται το τραπεζικό δάνειο, συνολικού ύψους 350 εκατ. δολ, που έλαβε από ομάδα τραπεζών με επικεφαλής την ABN Amro, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις επαναπληρωμής ομολόγου που λήγει τον ερχόμενο Δεκέμβριο.
Τραπεζικοί κύκλοι που ασχολούνται με την χρηματοδότηση της ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι με τα 350 εκατ. δολ θα καταστεί δυνατή η αναχρηματοδότηση κοντά στο 5\% μετατρέψιμου χρέους, ενώ το δάνειο θα ωριμάσει σε 12 μήνες αν και ενδέχεται οι πιστωτές να το παρατείνουν για έναν ακόμη χρόνο Όσο για το υπόλοιπο ποσό του ομολόγου (700 εκ. δολ. σύμφωνα με πληροφορίες) εκτιμάται πως θα καλυφθεί από άλλες πηγές ρευστότητας, πριν αυτό ωριμάσει.
Ο κλάδος ξηρού φορτίου
Ο Οίκος Jefferies προβλέπει ένα παρατεταμένο ράλι στη ναυλαγορά που θα ξεκινήσει άμεσα και θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το 2016 ίσως και περισσότερο. H πρόβλεψή του στηρίζεται στο γεγονός ότι η παραγωγή σιδήρου θα αυξηθεί στη Βραζιλία και την Αυστραλία ως το τέλος του 2015, ενώ η προσφορά πλοίων είναι μειωμένη κατά 5\% κάθε χρόνο.
Θεωρεί ότι φέτος και του χρόνου παρατηρείται η μεγαλύτερη έλλειψη πλοίων ξηρού φορτίου, καθώς οι εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης της αγοράς έχουν μειώσει τις παραγγελίες τους και τις εξαγορές πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Υπολογίζεται πιο συγκεκριμένα ότι λείπουν αυτή τη στιγμή 215 πλοία από τις θάλασσες, ενώ το 2015 ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί στα 241 πλοία. Που σημαίνει ότι η αναλογία προσφοράς και ζήτησης είναι χαμηλή.