Ξεπέρασαν τα 135 δισ. δολ. Οι παραγγελίες
Αύξηση 27% στα συμβόλαια σε σύγκριση με το 2023
Ενισχυμένη η παρουσία των ελλήνων εφοπλιστών
Mπαράζ νέων παραγγελιών για νεότευκτα πλοία καταγράφουν οι αναλυτές καθώς οι πλοιοκτήτες σπεύδουν στα ναυπηγεία να «κλείσουν» θέσεις για νέα «πράσινα» πλοία. Οι ναυτιλιακές εταιρείες ανά τον κόσμο, με τις ελληνικών συμφερόντων σε ηγετική θέση, εξακολουθούν να σπεύδουν στα ναυπηγεία, δαπανώντας περί τα 135,4 δισ. δολάρια για νέα πλοία μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons Research. Ο βρετανικός οίκος κατέγραψε παραγγελίες για 1.454 πλοία χωρητικότητας 106,4 εκατ. dwt με συμβόλαια μέχρι το τέλος Αυγούστου, αυξημένα κατά 27%από το 2023. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών έχει διευρυνθεί κατά 15% από τον Ιανουάριο, φθάνοντας τα 5.197πλοία χωρητικότητας 329,6 εκατ. dwt. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Petrofin Research, στο πρώτο εξάμηνο του 2024 οι έλληνες εφοπλιστές είχαν τοποθετήσει παραγγελίες για πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 43,01 εκατ. dwt με συνεχείς περαιτέρω παραγγελίες τους τελευταίους μήνες. «Υπάρχει μια υγιής ροή παραγγελιών νέων πλοίων για το 2024 μέχρι στιγμής», δήλωσε n Clarksons Research. «Η διάθεση παραμένει σταθερή εν μέσω ισχυρών αγορών και προσπαθειών ορισμένων πλοιοκτητών να προχωρήσουν τα προγράμματα πράσινης ανανέωσης του στόλου και να εξασφαλίσουν θέσεις στα ναυπηγεία, εν μέσω παρατεταμένων χρόνων παράδοσης σε ορισμένους τομείς», πρόσθεσε. Ωστόσο, η ζήτηση εξακολουθεί να συγκρατείται σε κάποιο βαθμό από τις αυξημένες τιμές, τους περιορισμούς στη χωρητικότητα των ναυπηγείων και την αβεβαιότητα σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιλογές της τεχνολογίας καυσίμων, υποστήριξε η εταιρεία.
Αλμα τιμών
Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι το συνολικό ποσό των 135,4 δισ. δολαρίων είναι υπερδιπλάσιο της δεκαετούς τάσης. Το τρέχον έτος είναι ένα από τα πιο σταθερά έτη που έχουν καταγραφεί, πρόσθεσε η Clarksons Research, με τις τιμές να καταγράφουν άλμα 6% από τον Ιανουάριο. Ο ειδικός δείκτης τιμών των Clarksons βρίσκεται τώρα μόνο 1% κάτω από το ανώτατο επίπεδο που έφτασε το τρίτο τρίμηνο του 2008. Ανά ναυτιλιακό κλάδο, ο βρετανικός οίκος καταγράφει μια πολύ ισχυρή ροή παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τους τελευταί ους μήνες, με αποτέλεσμα το σύνολο από την αρχή του έτους να ανέλθει σε 189 πλοία 2,2 εκατ. teu, πολύ πάνω από το σύνολο του 2023. Επίσης οι παραγγελίες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου ήταν πολυάριθμες, με 102πλοία 22,9 εκατ. dwt να προστίθενται, υπερδιπλάσια από τον πενταετή μέσο όρο. Στο μεταξύ, οι παραγγελίες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων ήταν επίσης ισχυρές, με 254 πλοία 16,2 εκατ. dwt, αυξημένες κατά 27% σε ετήσια βάση, προσεγγίζοντας το υψηλότερο επίπεδο από το 2006 σε όρους dwt. Η ζήτηση για νεότευκτα πλοία μεταφοράς υγραερίου ήταν επίσης πολύ σταθερή, με παραγγελίες πλοίων μεταφορικής ικανότητας 7,6 εκατ. κυβικών μέτρων μέχρι στιγμής, που ήδη πλησιάζουν το περσινό ρεκόρ. Επιπλέον μεγάλη ζήτηση παρατηρείται και για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, με παραγγελίες 69πλοίων μεταφορικής ικανότητας 13 εκατ. κυβικών μέτρων, με τον ρυθμό εκτέλεσης να είναι αυξημένος κατά 33% σε σχέση με τον πενταετή μέσο όρο.
πηγή:TA NEA