Βλέπουν μικρότερη ζήτηση μεταφερόμενων φορτίων
Για το 2025 η Xeneta εξέτασε τρία σενάρια: καμία επιστροφή των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα, πλήρη επιστροφή και μερική επιστροφή
Επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης του παγκόσμιου όγκου μεταφερόμενων φορτίων εμπορευματοκιβωτίων διά θαλάσσης βλέπει για το 2025 η εταιρεία συμβούλων Xeneta, μετά το ρεκόρ του 2024. Η εταιρεία, που εξετάζει επίσης τρία σενάρια για το τι μπορεί να συμβεί στην Ερυθρά Θάλασσα, εκτιμά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί και τά 3% το 2025, σε σύγκριση με το 2024, έτος κατά το οποίο η συνολική αύξηση της ζήτησης θα κυμανθεί στο 4% – 5% και θα ξεπεράσει τα 180 εκατ. teu. Επισημαίνεται ότι η παγκόσμια ζήτηση τους πρώτους οκτώ μήνες του 2024 ήταν αυξημένη κατά 6,7% σε ετήσια βάση, με τους μήνες Μάιο και Αύγουστο να ξεπερνούν και οι δύο το όριο των 16 εκατ. teu, κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν Η Xeneta αναμένει ότι η συνολική αύξηση της ζήτησης για το 2024 θα προσγειωθεί τελικά στο 4% – 5% και θα ξεπεράσει τα 180 εκατ. teu, ξεπερνώντας το ιστορικό υψηλό των 179,8 εκατ. teu του 2021, έτος της πανδημίας.
Το 2024 χαρακτηρίστηκε από εκτεταμένη εμπροσθοβαρή φόρτωση εμπορευματοκιβωτίων από τους ναυλωτές, προκειμένου να διασφαλίσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και αποθέματα, σε περίπτωση που έρχονταν ακόμη χειρότερες διαταραχές. Αυτό υποδηλώνει χαμηλότερες εισαγωγές το 2025, καθώς οι φορτωτές μειώνουν τα αποθέματα. Επίσης το εμπόριο μεταξύ Κίνας και Μεξικού βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος το 2024, με την αύξηση της ζήτησης teu να αυξάνεται κατά 22,1% από την αρχή του έτους σε σύγκριση με το 2023. Αυτό ακολουθεί την πλήρη ετήσια αύξηση κατά 34,6% το 2023. Ενας από τους βασικούς λόγους εντοπίζεται στις ψυχρότερες σχέσεις μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ και στο ότι το Μεξικό θεωρείται κερκόπορτα για την αποφυγή των εισαγωγικών δασμών. Ενόψει του 2025, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω σε αυτό το εμπόριο.
Η Ερυθρά Θάλασσα
Η Xeneta αναφέρεται ακόμη στην κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και στις επιπτώσεις που επιφέρει στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο. Θα πρέπει, σημειώνει, να εξετάσουμε τη ζήτηση σε teu ανά μίλια, η οποία συνυπολογίζει την απόσταση που μεταφέρεται κάθε εμπορευματοκιβώτιο καθώς και τον αριθμό των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων. Η ζήτηση teu ανά μίλι εκτινάχθηκε το 2024 καθώς τα πλοία εκτρέπονταν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και ήταν ο λόγος που δεν καταγράφηκε πλεονάζουσα προσφορά μεταφορικής ικανότητας. Το 2025, η ζήτηση σε teu ανά μίλια θα συνεχίσει να αποτελεί βασικό παράγοντα για την κατανόηση της δυναμικής που κρύβεται πίσω από τη μεταβολή των ναύλων. Για το 2025 η Xeneta εξέτασε τρία σενάρια: καμία επιστροφή των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα, πλήρη επιστροφή και μερική επιστροφή. Στην περίπτωση που ισχύσει το πρώτο σενάριο οι τιμές των ναύλων συνεχίζουν να μειώνονται καθώς η συνεχής προσθήκη νεότευκτων πλοίων στον παγκόσμιο στόλο καλύπτει τα « κενά» που δημιουργεί η εκτροπή γύρω από την Αφρική. Η μέση απόσταση που θα διανύεται θα παραμείνει σε γενικές γραμμές η ίδια με το 2024. Στην περίπτωση της πλήρους επιστροφής στην κανονικότητα, που σημαίνει ότι η Ερυθρά Θάλασσα «απελευθερώνεται» από τους αντάρτες Χούθι και τα δρομολόγια γίνονται κανονικά, η μέση απόσταση πλεύσης πέφτει στα προ της κρίσης επίπεδα, γεγονός που οδηγεί σε μείωση της ζήτησης teu ανά μίλια. Ακόμη και με αύξηση 3% στον παγκόσμιο όγκο, η ζήτηση σε teu ανά μίλια θα μειωθεί κατά 11% σε σύγκριση με το 2024. Οι τιμές των φορτίων μειώνονται , οι τιμές των ναύλων πέφτουν και ο ρυθμός διάλυσης γηραιότερων πλοίων αυξάνεται. Στην περίπτωση, τέλος, της μετρικής επιστροφής στην Ερυθρά Θάλασσα, δηλαδή ορισμένες ναυτιλιακές να επιλέξουν να δρομολογήσουν τα πλοία τους και πάλι από την Ερυθρά και το Σουέζ, όπως π.χ. η κινεζική Cosco, αυτό θα σημάνει μια ετήσια μεταβολή της ζήτησης σε teu ανά μίλια μεταξύ +3% και -11%, εφόσον ο παγκόσμιος όγκος φορτίων θα αυξηθεί κατά 3% το 2025. Οι πιέσεις στη μεταφορική ικανόττητα θα χαλαρώσουν με ευρύτερο αντίκτυπο στην αγορά ναύλωσης και στη δραστηριότητα διάλυσης πλοίων. Επίσης αναμένεται μια περαιτέρω χαλάρωση των ναύλων.
πηγή: ΤΑ ΝΕΑ