Τουρισμός: Η πρώτη “ακτινογραφία” της φετινής σεζόν
Ένας μήνας απομένει μέχρι να ξεκινήσει τυπικά η φετινή τουριστική σεζόν, όμως το τοπίο αναφορικά με την πορεία των κρατήσεων και τις χώρες από τις οποίες περιμένουμε τους περισσότερους τουρίστες τώρα αρχίζει να «ξεκαθαρίζει».
Σύμφωνα τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του Sete Intelligence (του φορέα μελετών του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) για τα 16 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, φέτος καταγράφεται μείωση των προγραμματισμένων αεροπορικών αφίξεων από το εξωτερικό κατά 2\%, σε σχέση με τον αντίστοιχο προγραμματισμό το 2014, η οποία οφείλεται αποκλειστικά στη μείωση των θέσεων από Ρωσία και Ουκρανία.
Μεγάλοι χαμένοι από την πτώση της ρωσικής τουριστικής κίνησης είναι, όπως καταγράφει η Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης και της Καλαμάτας, με τη μείωση στον αριθμό των προγραμματισμένων αφίξεων να φτάνει το 20\% και το 23\% αντίστοιχα.
Είναι μάλιστα ενδεικτικό, πως η πόλη της Μεσσηνίας, από 44 χιλ. περίπου θέσεις που είχε πέρσι μόνο από τη ρωσική αγορά, φέτος μετρά μόλις 8 χιλιάδες. Μείωση από 2\% ως 9\% αναμένεται επίσης στα αεροδρόμια της Κέρκυρας, της Κω, της Ρόδου, της Κεφαλονιάς, των Χανίων και της Καβάλας, ενώ οι μετρήσεις δείχνουν πως η πτώση της εισερχόμενης κίνησης από τη Ρωσία και την Ουκρανία θα αγγίξει συνολικά το 23\%.
Στον αντίποδα ωστόσο, από το σύνολο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, προβλέπεται αύξηση της τάξεως του 2\%, γεγονός που αναπτερώνει τις προσδοκίες για τη φετινή τουριστική κίνηση. Προορισμοί που δεν στηρίζονταν εξολοκλήρου στις ρωσικές κρατήσεις παρουσιάζουν άνοδο στις προγραμματισμένες αφίξεις από τις αεροπορικές εταιρείες. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης κατά 34\% και της Σάμου κατά 29\%. Σημαντικές αυξήσεις, μεταξύ 10\% και 23\%, αναμένονται στα αεροδρόμια του Άραξου, της Ζακύνθου, της Σκιάθου και του Άκτιου.
Το Top 10 των χωρών προέλευσης
Βρετανία, Γερμανία, Ρωσία (παρά την πτώση), Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Ισραήλ, Γαλλία, Σουηδία και Βέλγιο είναι οι χώρες από τις οποίες αναμένουμε τη μεγαλύτερη κίνηση. Η εικόνα των αγορών παραμένει βέβαια μικτή, με σημαντικές μειώσεις- εκτός από τη Ρωσία και την Ουκρανία-, να καταγράφονται από αγορές όπως η Ιταλία, η Νορβηγία και η Κύπρος. Η συνολική εικόνα είναι οριακά αρνητική (-1\%) , ωστόσο αν εξαιρεθούν Ρωσία και Ουκρανία, σημειώνεται αύξηση 4\%. Από τις Σκανδιναβικές χώρες, αύξηση παρουσιάζεται μόνο από τη Δανία(4\%), ενώ μείωση παρουσιάζεται από τη Νορβηγία (-20\%) και τη Φινλανδία (-3\%) και οριακή μείωση από τη Σουηδία.
Σε όρους απόλυτων αριθμών, τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζει το Ισραήλ (+336.613 θέσεις), ακολουθούμενο από την Πολωνία (+162.498) και την Ολλανδία (+122.863).
Κατανομή σε τακτικές πτήσεις και charter
Τα στατιστικά δείχνουν ότι μεταξύ 2014 και 2015 υπάρχει μεν ελαφριά αύξηση των πτήσεων charter, οι τακτικές όμως πτήσεις, καθώς και το σύνολο των πτήσεων εμφανίζονται μειωμένες. Σύμφωνα με την ανάλυση του ΣΕΤΕ, αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η συσχέτιση μεταξύ των προγραμματισμένων θέσεων και των τακτικών πτήσεων: στα αεροδρόμια που παρουσιάζεται αύξηση προγραμματισμένων τακτικών πτήσεων (Σαντορίνης, Σάμου, Σκιάθου, Άραξου, ‘Ακτιου και Ζακύνθου) παρατηρείται και αντίστοιχη αύξηση προγραμματισμένων θέσεων για φέτος.
Από την άλλη, η μείωση των τακτικών πτήσεων ακολουθείται και από μείωση των προγραμματισμένων θέσεων (αεροδρόμια Κεφαλονιάς, Κέρκυρας, Ρόδου, Καβάλας, Χανίων, Θεσσαλονίκης και Καλαμάτας).Εξαίρεση αποτελεί το αεροδρόμιο της Μυκόνου, όπου η μείωση των τακτικών πτήσεων δεν συνοδεύεται από μείωση των προγραμματισμένων θέσεων. Στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο η μείωση των τακτικών πτήσεων αφομοιώνεται από την αύξηση των πτήσεων charter, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα αεροδρόμια όπου παρατηρείται μείωση στο σύνολο των θέσεων όπου υπάρχει μείωση των πτήσεων charter.
Παρά πάντως το γεγονός πως οι διακυμάνσεις αναφορικά με τη ροή της ζήτησης να παραμένουν έντονες, οι εκτιμήσεις του ΣΕΤΕ είναι θετικές για τον ελληνικό τουρισμό. Ο Σύνδεσμος θέτει ως στόχο για τη σεζόν που έρχεται τα 25 εκατ. διεθνών αφίξεων (εκ των οποίων τα 2,5 εκατ. αφίξεις κρουαζιέρας) και τα άνω των 14 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα.