Τι “χωρίζει” τους Κινέζους από τον ΟΛΠ

10.11.2014

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η διαδικασία πώλησης της καταστατικής πλειοψηφίας του ΟΛΠ από το ΤΑΙΠΕΔ. Όμως, η ιδιωτικοποίηση του Πειραιά, βασικός υποψήφιος για την οποία είναι η COSCO αλλά και οι APM Terminals, ICTS, Ports America και Utilico, «φρενάρει» λόγω της εκκρεμότητας για τη νέα σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο.



 

Στον ΟΛΠ, πάντως, η τριμερής επιτροπή που απαρτίζεται από εκπροσώπους του υπουργείου Ναυτιλίας, του υπουργείου Οικονομικών και του ΟΛΠ, με αντικείμενο την επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου με βάση την οποία η εισηγμένη χρησιμοποιεί τις υποδομές του Πειραιά και διαχειρίζεται το λιμάνι, δείχνει να χρειάζεται χρόνο για να καταλήξει στο τελικό κείμενο. Και αυτό το συμβατικό κείμενο είναι εκείνο που θα προβλέπει τι ποσοστό του κύκλου εργασιών θα καταβάλλει ετησίως η εισηγμένη για το δικαίωμα χρήσης των υποδομών που παραμένουν υπό τον έλεγχο του κράτους.

Σήμερα το τίμημα αυτό είναι ποσοστό της τάξης του 2\% επί του κύκλου εργασιών του. Το ποσοστό αυτό, όμως, τελεί, σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, υπό επαναδιαπραγμάτευση και χωρίς κατάληξη δεν μπορεί να γίνουν προσφορές από τους υποψηφίους για το 67,7\% του μετοχικού κεφαλαίου που πουλά το ΤΑΙΠΕΔ.

Το ζήτημα κρατά μακριά τους Κινέζους από την επίτευξη του συνόλου των επιδιώξεών τους στον Πειραιά, αν και προχωρά, πάντως, ο φιλικός διακανονισμός με την COSCO για την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού. Την 11η Νοεμβρίου η επένδυση αυτή θα περάσει από τη γενική συνέλευση του ΟΛΠ και μετά θα πάρει τον δρόμο για την Ολομέλεια της Βουλής.


Ανοιχτά ζητήματα

Για την ιδιωτικοποίηση, όμως, επτά ζητήματα παραμένουν ανοιχτά και πιθανόν να καθυστερήσουν την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, που το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να είναι μέσα στο 2014. Αλλά αυτά τα 7 μέτωπα είναι κρισιμότατα. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της διαδικασίας, προβλέπεται ότι «η σύμβαση παραχώρησης ελληνικού Δημοσίου θα αποτελέσει αντικείμενο αναδιαπραγμάτευσης, και ενδεχομένως τροποποίησης, με σκοπό (μεταξύ άλλων θεμάτων):

1.Να εισαχθούν περισσότερο λεπτομερείς παράμετροι και προδιαγραφές σχετικά με τις τρέχουσες υποχρεώσεις του ΟΛΠ να παρέχει, φιλοξενεί ή και να υποστηρίζει μια πλήρη σειρά από λιμενικές υπηρεσίες και δραστηριότητες εντός του Λιμένος Πειραιώς.
2.Να διατηρηθεί η θέση και ο ρόλος του Λιμένος Πειραιώς και να επιτηρηθεί η κεφαλαιώδης εθνική σημασία του ως κύριου θαλάσσιου λιμένα που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά του Αιγαίου.
3.Να ενθαρρυνθεί η επένδυση προκειμένου να βοηθηθεί η αναζωογόνηση των περιοχών και των σχετικών δραστηριοτήτων κατασκευής και επισκευής πλοίων.
4.Να στηριχθεί η ισόρροπη ανάπτυξη των διαφόρων λειτουργιών και δραστηριοτήτων εντός του Λιμένος Πειραιώς.
5.Να προσδιοριστεί λεπτομερώς η κατάλληλη διαδικασία για τον καθορισμό και την έγκριση από το ελληνικό Δημόσιο των τιμολογίων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες ακτοπλοΐας, λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές, κοινωνικές και δημογραφικές παραμέτρους.
6.Να προκύψουν κατάλληλα κίνητρα και μηχανισμοί αναπροσδιορισμού που να καθορίζουν τα επίπεδα των χρηματικών ανταλλαγμάτων παραχώρησης καταβλητέα από τον ΟΛΠ στο ελληνικό Δημόσιο.
7.Να συμφωνηθούν συγκεκριμένες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά».

Για τα ζητήματα αυτά, όμως, ενδιαφέρονται και φορείς όπως η τοπική αυτοδιοίκηση, οι ακτοπλοϊκοί όμιλοι, ναυπηγικοί και ναυπηγοεπισκευαστικοί όμιλοι, κοινωνικοί και επαγγελματικοί φορείς του Πειραιά και των όμορων δήμων. Καθίσταται, έτσι, σαφής η πολιτική διάσταση του όλου εγχειρήματος.

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Κεφάλαιο” της 1ης Νοεμβρίου 2014

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!