Τάση επιστροφής των δυτικών τάνκερ

16.09.2024

Ο αντίκτυπος για την αγορά, το περιβάλλον και τα ναύλα από την αύξηση των πλοίων μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου

Η πτωτική πορεία των τιμών του πετρελαίου και ιδιαίτερα του ρωσικού από τα Ουράλια μπορεί να ξαναβάλει στο «παιχνίδι» της μεταφοράς του τα δυτικά πλοία. Καθώς οι δυτικοί πλοιοκτήτες έχουν εγκαταλείψει το ρωσικό πετρέλαιο, αφού η τιμή του ήταν πάνω από τα 60 δολάρια ο τόνος, όπως προβλέπουν οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία για την εισβολή στην Ουκρανία, τα « ηνία» στη μεταφορά έχει αναλάβει ο λεγόμενος «σκοτεινός στόλος» . Ορισμένοι ειδικοί του κλάδου εκτιμούν ότι τουλάχιστον το 70% του ρωσικού πετρελαίου εξάγεται σήμερα με δεξαμενόπλοια από τον «σκοτεινό στόλο» . Η εξέλιξη αυτή δημιούργησε πλεόνασμα δεξαμενόπλοιων στο «μη ρωσικό εμπόριο, γεγονός που άσκησε πίεση στις τιμές των ναύλων τους. Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Poten & Partners, η κατάσταση μπορεί να αλλάξει σύντομα. Όπως υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά, καθώς οι τιμές του πετρελαίου έχουν μειωθεί, η τιμή του urals, του κύριου ρωσικού αργού, διολισθαίνει και πλησιάζει το ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων/βαρέλι.

Ορισμένοι ειδικοί έχουν επισημάνει ότι το urals διαπραγματεύεται ήδη κάτω από το ανώτατο όριο. Τεχνικά, συμπληρώνουν οι αναλυτές, αυτό θα έδινε και πάλι τη δυνατότητα στα δυτικά πλοία να συμμετάσχουν στη θαλάσ σια μεταφορά του ρωσικού αργού. Εάν συμβεί, θα είναι διπλά θετικό. Από τη μια θα αυξήσει τη χρησιμοποίηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων, στηρίζοντας την αγορά ναύλων, και από την άλλη θα περιθωριοποιούσε τα παλαιότερα, ηλικίας κυρίως άνω των 15 ετών, δεξαμενόπλοια του «σκοτεινού στόλου ». Πλοία, συχνά με αδιαφανή ιδιοκτησία, υποβαθμισμένη συντήρηση, πληρώματα χωρίς ιδιαίτερη πείρα και έλλειψη κατάλληλης ασφάλισης. «Όπως έχει δείξει ένας αριθμός πρόσφατων παρ’ ολίγον ατυχημάτων, τα πλοία του σκοτεινού στόλου ενέχουν υψηλό περιβαλλοντικό κίνδυνο», επισημαίνεται χαρακτηριστικά από την Poten. Το ρωσικό εμπόριο πετρελαίου μετά την επίθεση στην Ουκρανία και ο αντίκτυπός του στην αγορά δεξαμενόπλοιων είναι δύσκολο να αναλυθεί, επειδή υπάρχουν τόσο πολλές συνιστώσες, μερικές μάλιστα από τις οποίες δεν είναι εμφανείς. Όπως τονίζουν οι αναλυτές, υπάρχουν σημαντικές διαταραχές στις εμπορικές ροές, οι οποίες ήταν, σε γενικές γραμμές, θετικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη πλευρά, έχουμε δει σημαντικές αλλαγές στον στόλο που εξυπηρετεί το ρωσικό εμπόριο.

Η ραγδαία ανάπτυξη του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου», που αποτελείται από δεξαμενόπλοια τα οποία εί ναι σε θέση να παρακάμπτουν ορισμένες δυτικές κυρώσεις, έχει ακυρώσει ορισμένες από τις θετικές δυναμικές για την αγορά tankers. Λόγω του τρόπου με τον οποίο είναι δομημένες ορισμένες από τις κυρώσεις, το επίπεδο των τιμών του πετρελαίου έχει υπερβολικό αντίκτυπο στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου . Οι τιμές του πετρελαίου έχουν μειωθεί σημαντικά από το καλοκαίρι και αν αυτά τα επίπεδα διατηρηθούν (ή μειωθούν ακόμη περισσότερο) , θα μπορούσαν να έχουν θετικές επιπτώσεις στην αγορά δεξαμενόπλοιων. Όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, πολλές δυτικές (και ορισμένες ασιατικές χώρες εξέφρασαν αμέσως την αποδοκιμασία τους μειώνοντας ή σταματώντας τις εισαγωγές αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα άρχισαν να επεξεργάζονται κυρώσεις. Τελικά, πολλές από αυτές τις κυρώσεις επικεντρώθηκαν στον ενεργειακό τομέα, καθώς αυτός ήταν (και παραμένει μέχρι σήμερα) η κύ ρια πηγή εσόδων για το Κρεμλίνο. Ο αντίκτυπος των κυρώσεων κατά της Ρωσίας στην αγορά δεξαμενόπλοιων ήταν μικτός. Αρχικά, οι αγορές ναύλων έλαβαν σημαντική ώθηση. Οι δυτικές κυρώσεις αναστάτωσαν τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο έπρεπε να διανύσει πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις, αυξάνοντας τη ζήτηση σε τονομίλια. Ο αντίκτυπος αυτός εξακολουθεί να είναι αισθητός. Ωστόσο, τα αποτελέσματα της εφαρμογής «ανώτατων τιμών» για το αργό πετρέλαιο (τον Δεκέμβριο του 2022) και τα πετρελαιοειδή (τον Φεβρουάριο του 2023) είναι λιγότερο σαφή. Τα εν λόγω ανώτατα όρια τιμών, τα οποία εφαρμόστηκαν από την Ε.Ε. , μαζί με τις χώρες της G7 και την Αυστραλία, περιορίζουν τη χρήση των δυτικών ναυτιλιακών υπηρεσιών και πλοίων εάν οι τιμές του ρωσικού πετρελαίου υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο ανώτατο όριο τιμών (60 δολάρια/ βαρέλι για το αργό πετρέλαιο).

Το ανώτατο όριο τιμών του αργού πετρελαίου, το οποίο τέθηκε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου 2022, είχε αρχικά περιορισμένο αντίκτυπο, διότι το urals (η κύρια ρωσική εξαγωγική ποιότητα) διαπραγματευόταν ως επί το πλείστον κάτω από το ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων μέχρι το καλοκαίρι του 2023.Αυτό σήμαινε ότι οι δυτικοί πάροχοι υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των πλοιοκτητών, των P&I clubs και των ασφαλιστικών εταιρειών, είχαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν να εξυπηρετούν τις ρωσικές εξαγωγικές συναλλαγές, ενώ παράλληλα παρακολουθούσαν στενά τις εξελίξεις στις τιμές του πετρελαίου.

Παραπλανητικές πρακτικές μεταφοράς αργού

ΕΝ ΤΩ ΜΕΤΑΞΥ, ο «σκοτεινός στόλος» , που αναφέρεται σε ( κυρίως) γερασμένα δεξαμενόπλοια που επιδίδονται σε παραπλανητικές πρακτικές για τη μεταφορά αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων από χώρες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις, όπως το Ιράν, η Βενεζουέλα και τώρα η Ρωσία, αυξήθηκε ραγδαία. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022 και μέχρι τις αρχές του 2023, οι αγορές aframaxes και suezmaxes αυξήθηκαν σημαντικά. Αυτό μπορεί να μην αποτελεί έκπληξη από μόνο του, δεδομένου ότι οι τιμές των δεξαμενόπλοιων ανέβηκαν δραματικά από τα πανδημικά χαμηλά του 2021 . Ωστόσο, το αξιοσημείωτο ήταν ότι το 75% των πωλήσεων κατά τη διάρκεια του 2022 και στις αρχές του 2023 αφορούσε πλοία ηλικίας 15 ετών και άνω.

πηγή:Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!