Τα εναλλακτικά καύσιμα κερδίζουν «πόντους» σε όρους χωρητικότητας

05.07.2025

Μετατόπιση κεφαλαίων προς υποστήριξη της ναυτιλίας χαμηλών εκπομπών ρύπων

Παρά τη μικρή πτώση στον αριθμό των νέων παραγγελιών, το α’ εξάμηνο του 2025 καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση 78% στη συνολική χωρητικότητα (GT) πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, όπως αποκαλύπτουν τα τελευταία στοιχεία του νορβηγικού νηογνώμονα DNV. Του Πάρη Τσιριγώτη ptsirigotis@naftemporiki.gr Η ΕΞΕΛΙΞΗ αυτή σηματοδοτεί ισχυρή μετατόπιση κεφαλαίων προς τη ναυτιλία χαμηλών εκπομπών ρύπων. Συγκεκριμένα, παραγγέλθηκαν 151 πλοία με εναλλακτικά καύσιμα τους πρώτους έξι μήνες του 2025, έναντι 179 κατά το ίδιο διάστημα του 2024. Ωστόσο, παρά τη μείωση των παραγγελιών σε απόλυτο αριθμό, το συνολικό μικτό τονάζ αυξήθηκε σημαντικά, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στη ραγδαία δραστηριότητα στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σημαντικές παραγγελίες καταγράφηκαν επίσης και σε άλλους βασικούς τομείς, όπως τα χύδην φορτηγά πλοία, τα δεξαμενόπλοια και τα RoPax, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι πλέον σύνθετοι εμπορικά και τεχνικά κλάδοι της ναυτιλίας ηγούνται πλέον της πράσινης μετάβασης. Σύμφωνα με τον DNV, η συγκέντρωση επενδύσεων στους συγκεκριμένους τύπους πλοίων ενισχύει την αντίληψη ότιτα εναλλακτικά καύσιμα δεν αποτελούν πλέον μια περιθωριακή ή πειραματική στρατηγική, αλλά μια κυρίαρχη επενδυτική επιλογή, ενταγμένη σε ευρύτερο σχεδιασμό συμμόρφωσης, απόδοσης και ανταγωνιστικότητας.

Κυριαρχείτο LNG Το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) αναδείχθηκε ως το πρώτο καύσιμο επιλογής, καθώς αντιπροσώπευσε 87νέες παραγγελί ες πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 14,2 εκατομμυρίων GT. Ο συγκεκριμένος τύπος καυσίμου συνεχίζει να κυριαρχεί επίσης στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με 81 πλοία και 13,6 εκατ. GT να καταγράφονται στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Ταυτόχρονα, η μεθανόλη παρουσιάζει ισχυρή δυναμική, με 40 πλοία συνολικής χωρητικότητας 4,6 εκατ. GT να έχουν παραγγελθεί για αυτό το καύσιμο, καλύπτοντας διαφορετικά είδη πλοίων: εμπορευματοκιβωτίων, RoPax, δεξαμενόπλοια, υπεράκτια και μεταφοράς οχημάτων. Ανκαι σε μικρότερο αριθμό, η αμμωνία και το υδρογόνο αρχίζουν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Παραγγέλθηκαν τρία πλοία με καύσιμο αμμωνίας (37.000 GT) και τέσσερα με δυνατότητα χρήσης υδρογόνου (114.000 GT). Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται σε φάση στρατηγικής αναπροσαρμογής, καθώς πλησιάζει η εφαρμογή των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)για την απανθρακοποίηση. Αυτό υπογραμμίζει ο Ιάσονας Στεφανάτος, παγκόσμιος διευθυντής Απανθρακοποίησης του DNV, σε πρόσφατη τοποθέτησή του για τις επενδυτικές τάσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2025. «Τα δεδομένα αντικατοπτρίζουν έναν τομέα που αναπροσαρμόζεται ενεργά. Δεν βλέπουμε επιβράδυνση της φιλοδοξίας, αλλά μια πιο μετρημένη και στρατηγική προσέγγιση, που εξισορροπεί την ανάγκη ευελιξίας, κανονιστικής συμμόρφωσης και μακροπρόθεσμου σχεδιασμού καυσίμων», δήλωσε ο κ. Στεφανάτος.

πηγή: Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!