Stress tests: Ο “αλγόριθμος” της ΕΚΤ για τις ελληνικές τράπεζες
Λίγο πριν την τελική “ετυμηγορία” της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για τις επιπρόσθετες κεφαλαιακές ανάγκες των μεγαλύτερων τραπεζών της Ευρώπης και ενώ η πρώτη φάση – αυτή της αξιολόγησης της ποιότητας ενεργητικού (AQR) – έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, οι συζητήσεις συνεχίζονται.
Αφορούν τις σημαντικότερες “λεπτομέρειες” της διαδικασίας των stress tests, οι οποίες αναμένεται να κρίνουν το ύψος του τελικού “λογαριασμού”.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, η ΕΚΤ δείχνει να καταλήγει σε ένα σύνθετο μοντέλο αξιολόγησης το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε χώρας.
Αυτός άλλωστε ήταν εξαρχής ο βασικός στόχος στην Φρανκφούρτη: να αποφευχθούν οι όποιες αποκλίσεις λόγω των ειδικών συνθηκών σε συγκεκριμένες αγορές, αλλά και να υπάρξει μία όσο το δυνατόν πιο συνολική αξιολόγηση χωρίς να γίνουν “χάρες”.
Όπως εκτιμάται αρμοδίως, το εν λόγω μοντέλο θα έχει διττό αντίκτυπο για τις ελληνικές τράπεζες.
Από τη μία πλευρά θα λαμβάνει υπόψη έναν «αλγόριθμο», ήτοι μία σειρά ενεργειών, αυστηρά καθορισμένων οι οποίες θα έχουν στόχο την κεφαλαιακή ενίσχυση και θα πρέπει να γίνουν σε συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα.
Είτε οι ενέργειες αυτές συμπεριλαμβάνονται στα σχέδια αναδιάρθρωσης είτε όχι.
Από την άλλη, θα θέτει αυστηρά χρονικά όρια για την υλοποίησή τους, με αποτέλεσμα να μην αποκλείεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υπάρξει ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικών λύσεων για την κάλυψη των αναγκών.
Τα δεδομένα έχουν ως εξής: Όλες ανεξαιρέτως οι τράπεζες θα εξεταστούν από την ΕΚΤ με το στατικό μοντέλο, δηλαδή με βάση τα οικονομικά στοιχεία τους στις 31 Δεκεμβρίου του 2013.
Επειδή όμως αυτή είναι μία «φωτογραφία» ένα σχεδόν χρόνο πριν και αρκετές τράπεζες, μεταξύ των οποίων οι τέσσερις ελληνικές συστημικές και η Deutsche Bank, προχώρησαν σε αυξήσεις κεφαλαίου μέσα στο 2014, δεν θα μπορούσαν να αγνοηθούν οι συγκεκριμένες κινήσεις.
Γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο αποφασίστηκε, όπως ανακοίνωσε στις 9 Αυγούστου η ΕΚΤ, να ληφθούν υπόψη όλα τα κεφάλαια που αντλήθηκαν μέσω αυξήσεων κεφαλαίου έως το τέλος Σεπτεμβρίου του 2014. Μέχρι εδώ καλά…
Γιατί αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες εισέρχονται στην τελική φάση των stress tests έχοντας καλύψει τις ανάγκες που προέκυψαν από την εγχώρια άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων.
Αυτό σημαίνει ότι στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου οι ελληνικές τράπεζες θα ενημερωθούν για τις κεφαλαιακές ανάγκες βάσει του στατικού μοντέλου αλλά και για τον μειωμένο λογαριασμό, λόγω της ενσωμάτωσης των ΑΜΚ. Ό,τι γίνει επιπλέον αποδεκτό θα έχει τη μορφή “ενισχυτικών κινήσεων”.
Στο στατικό μοντέλο θα συμπεριληφθούν τα σχέδια αναδιάρθρωσης που έχουν εγκριθεί από την DGComp έως την 31η Δεκεμβρίου 2013.
Για να μην “αδικηθούν” οι εγχώριοι όμιλοι των οποίων τα σχέδια εγκρίθηκαν μέσα στο 2014, οι ελληνικές τράπεζες θα “στρεσαριστούν” και μία δεύτερη φορά στην οποία θα συνυπολογιστούν τα συμφωνηθέντα με την DGComp.
Αυτό, ωστόσο, που θα κρίνει το ύψος των τελικών κεφαλαιακών αναγκών είναι, σύμφωνα με όσα σχολιάζουν αρμόδιοι παράγοντες, η αυστηρότητα που θα δείξει η ΕΚΤ στην αξιολόγηση, αποδοχή και έγκριση των σχεδίων αναδιάρθρωσης.
Γιατί η έγκρισή τους από την DGComp έγινε σε διαφορετικό πλαίσιο, σε σύγκριση με την πλατφόρμα στην οποία εξετάζονται από την ΕΚΤ για τις κεφαλαιακές τους αντοχές.
Επίσης, τα σχέδια αναδιάρθρωσης έχουν ορίζοντα υλοποίησης έως το τέλος του 2018, ενώ το μέγιστο χρονικό περιθώριο για την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών που θα προκύψουν στο δυσμενές σενάριο έχει οριστεί για τον Ιούλιο του 2015.
Κατά συνέπεια, η ΕΚΤ θα πρέπει αφενός να δεχτεί τις προβολές για το δυνητικό όφελος από τις ενέργειες κεφαλαιακής ενίσχυσης που συμπεριλαμβάνονται στα σχέδια και αφετέρου να θέσει νέα όρια ή να συνυπολογίσει μόνο τις κινήσεις εκείνες που θα υλοποιηθούν έως τον Ιούλιο του 2015.
Εδώ αρχίζουν τα προβλήματα, αφού, παραδείγματος χάρη, στην υπόθεση της Εθνικής, η πώληση του 40\% της Finansbank, από την οποία η Εθνική περιμένει σημαντικά κεφαλαιακά οφέλη, έχει συμφωνηθεί να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015 και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν οι συνθήκες θα είναι τέτοιες που θα επιτρέψουν ταχύτερη πώληση σε αποδεκτή τιμή.
Σύμφωνα, τέλος, με πληροφορίες, εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο να γίνουν δεκτά τα σχέδια αναδιάρθρωσης αλλά να υπάρχει πολύ στενή παρακολούθηση και από την ΕΚΤ – εκτός από την Κομισιόν – για την πιστή εφαρμογή τους.
Άλλωστε από τις 4 Νοεμβρίου η κεντρική τράπεζα αναλαμβάνει ρόλο επόπτη για τις τράπεζες που θα «στρεσάρει» και συνεπώς θα έχει τη δυνατότητα, μέσω των εθνικών κεντρικών τραπεζών να θέσει τα όρια και να εποπτεύει την τήρησή τους με γνώμονα την πιστή υλοποίηση των σχεδίων κεφαλαιακής ενίσχυσης.