Στα πλάνα κινεζικών επιχειρήσεων η Ελλάδα
Αποστολή της «Κ» σε Πεκίνο και Σαγκάη
Μιλώντας με κορυφαία στελέxn της State Grid International Development (SGID) όπως και της China State Shipbuilding Corporation (CSSC), στα γραφεία τους στο Πεκίνο και στη Σαγκάη, αντίστοιχα, αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα ότι το ενδιαφέρον τους για δουλειές με την Ελλάδα διατηρείται αμείωτο. Στις συζητήσεις που είχεη αποστολή της εφημερίδας «Η Καθημερινή» στην Κίνα στις αρχές του προηγούμενου μήνα με τις διοικήσεις των δύο ομίλων όπως και με στελέχη της COSCO Shipping, αυτό ήταν σαφές. Οπως σαφής ήταν και ο σεβασμός που φαίνεται να έχουν όλοι εκεί στην Ιστορία και στον πολιτισμό της χώρας μας. Αισθάνεται κανείς ότι πράγματι πιστεύουν πως οι σχέσεις των δύο χωρών μπορούν να βασιστούν στον αλληλοσεβασμό, καθώς αποτελούν δύο από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς της αρχαιότητας. Βεβαίως, ενέργεια, ναυτιλία και υποδομές είναι στην κορυφή της λίστας των ενδιαφερόντων του Πεκίνου στην Ελλάδα, όπως παραδέχτηκε και ο νέος πρέσβης της Κίνας που έφτασε αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα. «Θέλουμε να εμβαθύνουμε τη συνεργασία σε τομείς όπως οι μεταφορές, η ναυτιλία, η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες και τα χρηματοοικονομικά» , δήλωσε ξεκάθαρα ο Φανγκ Τσιου. Στις συζητήσεις που είχε η «Κ» στις αρχές Οκτωβρίου στην Kiνα, ο ίδιος ο πρόεδρος της SGID, Γιου Ζουν, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της εφημερίδας για το κατά πόσον τον ενδιαφέρει η διεύρυνση της παρουσίας του ομίλου του στην Ελλάδα, δήλωσε ευθέως, ναι. Λίγες εβδομάδες αργότερα, την περασμένη Πέμπτη, αντιπροσωπεία της SGID υπό τον ίδιο υπέγραφε συμφωνία για την εξαγορά του 20% των μετοχών της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ και φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, Ariadne Interconnection. Μέτοχος ήδη με ποσοστό 24% στον ΑΔΜΗΕ και με αυξημένα δικαιώματα στη διοίκησή του, η SGID έχει ξεκαθαρίσει στην «Καθημερινή» από τις αρχές Οκτωβρίου πως είναι έτοιμη «να εξετάσει τη συμμετοχή της σε οποιαδήποτε νέα διεθνή πρόσκληση αφορά επενδύσεις στον τομέα των ηλεκτρικών δικτύων της Ελλάδας ». «Θα στηρίξουμε τον ΑΔΜΗΕ στην πορεία της πράσινης μετάβασης», διαβεβαίωσε ο Γιου Ζουν, προσθέτοντας ότι η συνεργασία με την ελληνική πλευρά είναι «ευτυχής» . Σημείωνε ωστόσο πως πρέπει από την πλευρά της και η Ευρωπαϊκή Ενωση να καταλάβει «πως ως εταιρεία δεν έχουμε κάποια συγκεκριμένη ατζέντα που εξυπηρετούμε εκτός από την ανάπτυξή μας». Αναφορά – απάντηση στους περιορισμούς που έχει θέσει η Ε.Ε. στις επενδύσεις σε στρατηγικές υποδομές. Οι μελλοντικές διαδικασίες για την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων και του Βορείου Αιγαίου ενδεχομένως να αποτελέσουν ευκαιρίες για τη SGID, αναφέρουν κύκλοι της αγοράς.
Πολύ νοτιότερα από το Πεκίνο, σε μια από τις γιάρδες του ναυπηγικού κολοσσού China State Shipbuilding Corporation (CSSC)και συγκεκριμένα στη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, ο αντιπρόεδρός της, Ζιάνγκ Κιπένγκ, είχε μόνο καλά λόγια να πει για την Ελλάδα και τις παραγγελίες που υπογράφουν Ελληνες πλοιοκτήτες. Φορώντας ολόσωμη μπλε φόρμα εργασίας έδειχνε με περηφάνια τη γιγαντοοθόνη με τις τρέχουσες θέσεις στην υδρόγειο όλων των πλοίων που έχουν ναυπηγηθεί εκεί . «Ξέρετε, περισσότερα από 150 από αυτά, ποσοστό που ξεπερνάει το 20% του συνόλου όσων έχουμε ναυπηγήσει, είναι ελληνικών συμφερόντων», εξηγούσε. Εκείνη την εβδομάδα τρία από τα υπό ναυπήγηση πλοία στη Shanghai Waigaoqiao ήταν ελληνικών συμφερόντων συμφερόντων. Το αδιάλειπτο και έντονο ενδιαφέρον των κινεζικών ναυπηγείων για την Ελλάδα θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως δεδομένο. Το συγκεκριμένο ναυπηγείο απασχολεί περίπου 10.000 εργαζομένους και έχει υιοθετήσει λύσεις τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου να διαχειριστεί τη βέλτιστη χωροθέτηση των τμημάτων πλοίων για να αυξήσει την παραγωγικότητα. «Οι Ελληνες εφοπλιστές δίνουν προτεραιότητα στα φορτηγά και στα δεξαμενόπλοια και υιοθετούν συχνά νέες τεχνολογίες για την πράσινη μετάβαση της ποντοπόρου», εξηγεί. Δεν έχει απάντηση όμως για το ποιος τύπος καυσίμου τελικά θα επικρατήσει στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. «Εμείς μπορούμε να κατασκευάσουμε οτιδήποτε με την ίδια ευκολία, αλλά αν ρωτάτε την προσωπική μου άποψη, νομίζω ότι η τελική λύση θα έχει να κάνει με τεχνολογίες δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα» , ανέφερε όταν η «Κ» επέμενε. Συνολικά, η αξία των υπό παραγγελία πλοίων που έχει ο συγκεκριμένος όμιλος ανέρχεται στα 10 δισ. δολ. ή το 6% της παγκόσμιας αγοράς νεότευκτων. Εκεί κοντά στη Σαγκάη βρίσκονται και τα κεντρικά γραφεία του κρατικού ναυτιλιακού ομίλου COSCO Shipping. Οι άνθρωποι που συνομίλησαν με την «Καθημερινή» εξήραν τη σημασία του Πειραιά και τόνισαν πως το επενδυτικό πρόγραμμα στον ΟΛΠ συνεχίζεται. Δύο βδομάδες μετά, μαθαίνουμε πως η Deloitte ανέλαβε τη σύνταξη νέου 5ετούς αναπτυξιακού σχεδίου του ομίλου στον Πειραιά. Μάλιστα τις αμέσως επόμενες μέρες, ο τρίτος ισχυρότερος άνδρας στο Πεκίνο, ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής του Εθνικού Λαϊκού Κογκρέσου της Κίνας, Τζάο Λέτζι , θα επισκεφθεί την Ελλάδα και θα επιθεωρήσει προσωπικά το λιμάνι του Πειραιά.
Του ΗΛΙΑ Γ. ΜΠΕΛΛΟ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ