Σήμα κινδύνου για δασμούς και γεωπολιτικά

24.11.2024

Οι πολιτικές προστατευτισμού αναδεικνύονται ως ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τις θαλάσσιες μεταφορές εν μέσω αυξανόμενων πολιτικών εντάσεων και γεωπολιτικών εξελίξεων.

Το θέμα κυριάρχησε στην Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής για το Θαλάσσιο Εμπόριο στο Χονγκ Κονγκ, όπου συμμετείχαν 300 αντιπρόσωποι από 28 χώρες, μεταξύ των οποίων υπουργοί και ανώτεροι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής από 12 κράτη, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και διεθνείς Οργανισμούς. Ένα θέμα που τονίστηκε ήταν αυτό της δραματικής ομηρίας του πληρώματος του πλοίου «Galaxy Leader» από αντάρτες της Υεμένης με αφορμή την επέτειο του ενός έτους ( 19 Νοεμβρίου) . Οι συμμετέχοντας κάλεσαν τα κράτη που έχουν επιρροή στο θέμα να συνδράμουν. Την ίδια ώρα, δημοσκόπηση του Reuters μεταξύ οικονομολόγων αναφέρει ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες μετά τη σαρωτική εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσαν να επιβάλουν δασμούς σχεδόν 40% στις εισαγωγές από την Κίνα στις αρχές του επόμενου έτους.

Ζητείται κατανόηση

Για κλίμα αβεβαιότητας λόγω των αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων, συμπεριλαμβανομένων των απειλών για τις μακροχρόνιες αρχές του ελεύθερου εμπορίου και του παγκόσμιου ρυθμιστικού πλαισίου της ναυτιλίας, έκανε λόγο ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) , Εμανουέλε Γκριμάλντι . Επεσήμανε ότι σε μια εποχή αυξανόμενης αναστάτωσης και αστάθειας θα πρέπει να επιδιώξουμε μεγαλύτερη κατανόηση για τη μείωση του κινδύνου και τη στήριξη του παγκόσμιου εμπορίου . «Κανείς δεν κερδίζει αν χάσουμε όλοι, γι’ αυτό πρέπει να βρούμε τρόπους να διασφαλίσουμε ότι όλοι μπορούμε να ευημερήσουμε […] έχουμε ήδη τις δομές και τους θεσμούς για να βρούμε λύσεις» , τόνισε ο κ. Γκριμάλντι. Ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) , Αρσένιο Ντομίνγκεζ, σε ομιλία του μέσω του διαδικτύου επανέλαβε τη σημασία της συνεργασίας και των παγκόσμιων κανονισμών: «Μόνο με τη συνεργασία και τη δέσμευση μεταξύ μας μπορούμε να βρούμε λύσεις για τους κινδύνους και τις διαταραχές που προκύπτουν… Τονίζω εδώ την ανάγκη για συνεκτικούς παγκόσμιους κανονισμούς. Η ναυτιλία είναι εγγενώς διεθνής και οι μονομερείς και περιφερειακοί κανόνες μπορούν να υπονομεύσουν το ρυθμιστικό πλαίσιο που συμφωνήθηκε στον ΙΜΟ… Η ναυτιλία στηρίζει το παγκόσμιο εμπόριο. Όλοι εξαρτώνται από τη ναυτιλία για τα πράγματα που χρειάζονται και θέλουν οι άνθρωποι», τόνισε ο κ. Ντομίνγκεζ. Πρόσθεσε επίσης, αναφερόμενος στη στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ότι τα κράτη-μέλη παραμένουν προσηλωμένα σε καθαρές μηδενικές εκπομπές στη ναυτιλία μέχρι το 2050, ενώ σημείωσε ότι επί του παρόντος αναπτύσσονται μεσοπρόθεσμα μέτρα, συμπεριλαμβανομένων ενός προτύπου καυσίμων GHG και ενός οικονομικού μηχανισμού τιμολόγησης, που θα οριστικοποιηθούν.

Υψηλοί δασμοί εν όψει

Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να επιβάλουν δασμούς σχεδόν40% στις εισαγωγές από τηνΚίνα στις αρχές του επόμενου έτους, δείχνει δημοσκόπηση του Reuters μεταξύ οικονομολόγων, μειώνοντας δυνητικά την ανάπτυξη της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου έως και κατά 1 ποσοστιαία μονάδα.

Η δημοσκόπηση, η πρώτη για την οικονομία της Κίνας από το Reuters, έγινε μετά τη σαρωτική εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις 5 Νοεμβρίου, προβλέποντας ότι ο εκλεγμένος πρόεδρος θα αντισταθεί, ξεκινώντας με γενικούς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα. Ο Τραμπ, που θα αναλάβει τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο, υποσχέθηκε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας να επιβάλει υψηλούς δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές στο πλαίσιο μιας δέσμης εμπορικών μέτρων βάσει του συνθήματός του «Πρώτα η Αμερική», προκαλώντας ανησυχία στο Πεκίνο και αυξάνοντας τους κινδύνους ανάπτυξης για την Κίνα. Οι απειλούμενοι δασμολογικοί συντελεστές δεν είναι μόνο πολύ υψηλότεροι από το 7,5%-25% που επιβλήθηκε στην Κίνα κατά την πρώτη θητεία του, αλλά η οικονομία βρίσκεται επίσης σε πολύ πιο ευάλωτη θέση, δεδομένης της παρατεταμένης ύφεσης των ακινήτων, των κινδύνων χρέους και της αδύναμης εγχώριας ζήτησης. Η δημοσκόπηση του Reuters έγινε σε περισσότερους από 50 οικονομολόγους από τις 13 έως τις 20 Νοεμβρίου, δείχνοντας ότι μια ισχυρή πλειοψηφία, τόσο εντός όσο και εκτός της ηπειρωτικής Κίνας, αναμένει ότι ο Τραμπ θα επιβάλει τους δασμούς στις αρχές του επόμενου έτους, με μια μέση εκτίμηση για το ύψος αυτών στο 38% και προβλέψεις που κυμαίνονται από 15% έως 60 % . Οι περισσότεροι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι δεν αναμένουν οριζόντιους δασμούς 60% στα κινεζικά προϊόντα στις αρχές του 2025, καθώς αυτό θα μπορούσε να επιταχύνει τον πληθωρισμό και εντός των Ηνωμένων Πολιτειών.

πηγή:Ναυτεμπορική

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!