Σε 611 πλοία ανέρχεται το ελληνικό orderbook
Πώς εξελίσσεται το ναυπηγικό πρόγραμμα των «Greeks» στις πέντε βασικές κατηγορίες της ποντοπόρου
Το όριο των 600 πλοίων ξεπέρασε τον τελευταίο μήνα το ελληνικών συμφερόντων orderbook. Σύμφωνα με την τελευταία αναφορά της Xclusiv, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό Πρόγραμμα 611 πλοίων στις πέντε βασικές κατηγορίες. Ειδικότερα, ναυπηγούν 175 bulk carriers, που σημαίνει το 13% του συνόλου του βιβλίου παραγγελιών. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία για πρώτη φορά μετά από περισσότερα από 10 χρόνια το orderbook στα bulk carriers ξεπερνά το 10%του εν ενεργεία στόλου.
Δεξαμενόπλοια
Στα δεξαμενόπλοια οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατασκευάζουν περισσότερα από ένα στα τέσσερα καράβια. Συνολικά έχουν φτάσει τα 299, με μερίδιο 27% στο σύνολο των εν εξελίξει παραγγελιών. Στα containerships ο υπό ναυπήγηση ελληνόκτητος στόλος έχει διαμορφωθεί στα 41, φτάνοντας το 5% του συνόλου, ενώ στα LNG carriers ανέρχεται στα 45 με μερίδιο 13%. Επισημαίνεται ότι το Κατάρ έχει σε εξέλιξη ένα τεράστιο πρόγραμμα ναυπήγησης LNG carriers, που έχει φτάσει τα 114 πλοία, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της Qatar Energy. Τέλος, στα LPG carriers, οι ελληνικές ναυτιλιακές έχουν υπό ναυπήγηση 51 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 17% του συνόλου των παραγγελιών.
Η φετινή χρονιά
Μέσα στο 2024 οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν υπογράψει συμφωνίες για τη ναυπήγηση 225 πλοίων σε αυτές τις κατηγορίες . Ειδικότερα, στα bulk carriers το βιβλίο παραγγελιών σε DWT ανέρχεται στο 10,2%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 8,2%. Το 34% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου έχει τοποθετηθεί εντός του 2024 (8 x VLOC, 32 x Newcastlemax, 9 x Capesize, 30 x P-Panamax, 116 x Kamsarmax, 3 x Panamax, 171 x Ultramax, 2 x Supramax, 69 x Handysize, 9 x Small Bulkers). Το 13,5% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου που παραγγέλθηκαν το 2024 είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν κάνει μέχρι στιγμής 40 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους (2 x Capesize, 19 x Kamsarmax, 14 x Ultramax και 5 x Handysize). Στα δεξαμενόπλοια η τρέχουσα αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο σε όρους DWT βρίσκεται στο 13,7% , ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 6,6% . Το 51% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων έχει τοποθετηθεί εντός του 2024 (59 x VICC, 45 x Suezmax, 88 Aframax/LR2, 36 x Panamax/ LR1, 156x MR2, 33 x MR1 , 145 x Small Tankers (>= 10.000 DWT)) . Το 13% των δεξαμενόπλοιων που παραγγέλθηκαν το 2024 είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα.
Οι «Greeks» έχουν τοποθετήσει 122 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους μέχρι στιγμής (9 x VICC, 26 x Suezmax, 19 Aframax/LR2, 22 x Panamax/ LR1 , 26 x MR2, 13x MR1 , 7 x Small Tankers). Όσον αφορά τα containerships, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους TEU βρίσκεται στο 25,8%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν25,7%. Το 43% του βιβλίου παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων έχει τοποθετηθεί εντός του 2024 (94 x ULCV, 60 x VICV, 56 NeoPanamax , 11 x Panamax, 21 x Handy, 44 xFeeder). Επίσης, το 45% των εμπορευματοκιβωτίων που παραγγέλθηκαν το 2024 είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα. ΟιΈλληνες εφοπλιστές έχουν κάνει μέχρι στιγμής 30 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους (20 x Neo-Panamax, 4 x Panamax, 2 x Handy, 4x Feeder). Στα LNG carriers η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους CBM βρίσκεται στο 51,8%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 51,6%. Το 25% του βιβλίου παραγγελιών LNG έχει τοποθετηθεί εντός του 2024 (2 x LNG 0-15k cbm , 6 x LNG 16k-100k cbm, 53 x LNG 141k-200k cbm , 24 x 201k+ cbm). Το 58% του LNG που παραγγέλθηκε το 2024 έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα. Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες έχουν κάνει οκτώ παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους μέχρι στιγμής (8 x LNG 141k-200k cbm).
Στις 25 Οι παραγγελίες yia LPG carriers
ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ των LPG carriers, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους CBM βρίσκεται στο 39,8%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 25,5%. Το 47%του βιβλίου Παραγγελιών υγραερίου έχει τοποθετηθεί εντός του 2024 ( 75 x VLGC, 6 × LGC, 34x MGC, 10 x Handy LPG, 15 x Small LPG) . Το 17%του LPG που παραγγέλθηκε το 2024 έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί το 2028 ή αργότερα. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν κάνει 25 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους μέχρι στιγμής ( 11 x VLGC, 9 x MGC, 2 x Handy LPG, 3 x Small LPG).
πηγή: Ναυτεμπορική