Ρεκόρ παράδοσης νεότευκτων από τα κινέζικα ναυπηγεία το 2025 με 2.350 πλοία
Η Κίνα συνεχίζει να κυριαρχεί στον παγκόσμιο ναυπηγικό τομέα, με εντυπωσιακή αύξηση στις εξαγωγές πλοίων, παρά τις γεωπολιτικές πιέσεις καιτις επερχόμενες κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Πιο συγκεκριμένα, τα κινέζικα ναυπηγεία παρέδωσαν σε ναυτιλιακές εταιρίες τον Απρίλιο του 2025 συνολικά 807 πλοία, σημειώνοντας άνοδο 72,4% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του προηγούμενου έτους. Η αξία αυτών των εξαγωγών άγγιξε τα 40,95 δισ. γιουάν (περίπου 5,69 δισ. δολάρια), σημειώνοντας αύξηση 36,9%. Συνολικά, από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο του 2025, οι κινεζικές εξαγωγές πλοίων έφτασαν τα 2.350 πλοία, αυξημένα κατά 33,1 % σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι . Ανά κατηγορία τα πλοία είναι: Δεξαμενόπλοια: Τον Απρίλιο εξήχθησαν 20 πλοία μεταφοράς υγρών φορτίων ( +25% σε ετήσια βάση). Από την αρχή του έτους, ο αριθμός έφτασε τα 92, με συνολική αξία 17,44 δισ. γιουάν ( +82,4%). Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) : Σημαντική μείωση σημειώθηκε σε αυτή την κατηγορία, με μόλις 21 εξαγωγές τον Απρίλιο ( -38,2%). Στο τετράμηνο, εξήχθησαν 63 πλοία, με πτώση 41,1% στην ποσότητα και 38,8% στην αξία. Χύδην φορτηγά (bulk carriers): Η εξαγωγή αυξήθηκε κατά 20% τον Απρίλιο με 60 πλοία, ενώ στο τετράμηνο ο αριθμός έφτασε τα 174 πλοία ( + 8,8% ), με την αξία όμως ελαφρώς μειωμένη ( -0,3%). Παρά την υψηλή δραστηριότητα στις παραδόσεις, οι νέες παραγγελίες φαίνεται να μειώνονται.
Η Yangzijiang Shipbuilding, ο μεγαλύτερος ιδιωτικός ναυπηγικός όμιλος της Κίνας, ανακοίνωσε ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2025 έκλεισε μόνο έξι νέες παραγγελίες, συνολικής αξίας 290 εκατ. δολαρίων – λιγότερο από το 5% του ετήσιου στόχου των 6 δισ. δολαρίων. Ένας από τους βασικούς λόγους ανησυχίας είναι τα νέα τέλη που θα επιβάλλουν οι Ηνωμένες Πολιτείες στα κινεζικής κατασκευής πλοία που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια. Από τις 14 Οκτωβρίου 2025, κάθε container σε πλοία κινεζικής κατασκευής θα επιβαρύνεται με τέλος 120 δολαρίων, το οποίο θα αυξάνεται ετησίως φτάνοντας τα 250 δολάρια το 2028. Επίσης, από φέτος τον Οκτώβριο, θα εφαρμοστεί τέλος 18 δολαρίων ανά καθαρό τόνο, φτάνοντας τα 35 δολάρια μέχρι το 2028. Οι Αμερικανοί χαρακτηρίζουν την κίνηση αυτή ως «στοχευμένη δράση για την ενίσχυση της δικής τους ναυπηγικής βιομηχανίας και την αντιμετώπιση των αθέμιτων πρακτικών της Κίνας στον ναυτιλιακό τομέα».
πηγή: ΑΞΙΑ