Πρωτοβουλίες του Υ.ΝΑ.Ν.Π. για την αναβάθμιση της ασφάλειας και τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας

13.11.2024

Τις θέσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής σε σχέση με την αναβάθμιση και τη βελτίωση των των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους επιβάτες, παρουσίασε σήμερα στους διαπιστευμένους ναυτιλιακούς συντάκτες ο υπουργός κ Χρήστος Στυλιανίδης.

Ο υπουργός παρουσίασε τις πρωτοβουλίες  σχετικά με τη Ψηφιακή Πύλη «Δικαιώματα Επιβατών»,  Χρονοθυρίδες (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους),  ΣΔΙΤ για πράσινα πλοία σε άγονες γραμμές,  Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου,  Συνεργατικό Σχήμα (Cluster) για ενίσχυση ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας,  Αναδιάρθρωση Υ.ΝΑ.Ν.Π..

Ο κ. Στυλιανίδης επισήμανε, για ακόμη μία φορά, ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου αλλά και της κυβέρνησης. Όπως δε υπογράμμισε χαρακτηριστικά, τα θέματα ασφάλειας, ειδικά στην ακτοπλοΐα, είναι μη διαπραγματεύσιμα και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο ανοχής. Παράλληλα τόνισε πως πρωταρχικός στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός και η αναδιάρθρωση – αναβάθμιση των υπηρεσιών του Υπουργείου «έτσι ώστε οι ναυτικοί μας αλλά και οι πολίτες – επιβάτες να εξυπηρετούνται χωρίς αχρείαστες καθυστερήσεις και εξοντωτικές γραφειοκρατικές διαδικασίες».

Και πρόσθεσε: «Το τρίπτυχο ασφάλεια – εκσυγχρονισμός – αναδιάρθρωση αποτελεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο σχεδιάζονται και υλοποιούνται οι στρατηγικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου και δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε με τόλμη και ρηξικέλευθα να προωθούμε πρωτοβουλίες μέσα σε αυτό το πλαίσιο».

Ο Υπουργός επίσης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εξασφάλιση σημαντικών ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων μέσω ΕΣΠΑ και άλλων πηγών προκειμένου να υλοποιηθεί το σύνολο των έργων. Δήλωσε μάλιστα ότι «η αξιοπιστία μας ως χώρα και ως κυβέρνηση αλλά και η αναγνώριση του σημαντικού έργου που γίνεται σε αυτό το Υπουργείο, ήταν καταλυτικά στοιχεία για την εξασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων».

Και συνέχισε: «Στο τέλος της ημέρας, για να γίνουν οι στόχοι πραγματικότητα χρειάζεται συλλογικότητα. Χρειάζεται να δουλέψουν μαζί όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Με ειλικρίνεια, ανοιχτό μυαλό και διάθεση για ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που θα εκσυγχρονίσουν και θα αλλάξουν προς το καλύτερο το πρόσωπο της ελληνικής ακτοπλοΐας. Της ελληνικής ναυτιλίας».

Κλείνοντας, ο κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε και στη σημαντική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες στη Χίο για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης. Υπογράμμισε επίσης πως ήταν μια πολύ πρακτική επιχειρησιακή συνάντηση η οποία αποσκοπούσε στο να μετατρέψει σε πράξεις επί του πεδίου, τις πολιτικές συμφωνίες και την πολιτική συνεργασία. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε «Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε ένα εξαιρετικό κλίμα και καταλήξαμε σε συγκεκριμένα πρακτικά επιχειρησιακά αποτελέσματα για να βοηθήσουμε, έτσι ώστε να αποσβήσουμε και να περιορίσουμε τις μεταναστευτικές ροές και ταυτόχρονα να αντιμετωπίσουμε το απαράδεκτο σύστημα και την εξελιγμένη δράση των διακινητών».

Στην ενημερωτική συνάντηση παρέστησαν επίσης ο Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, ο Διευθυντής του Γραφείου του Υπουργού Φίλιππος Σαββίδης, ο Διευθυντής Επικοινωνίας και Ενημέρωσης του Υ.ΝΑ.Ν. Π. Νίκος Στέφος, η Προϊσταμένη της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του Υ.ΝΑ.Ν.Π. Αθηνά Φωκά, ο Διευθυντής του Γραφείου του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Αθανάσιος Μακρής, ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Γραφείου του Υπουργού Ηλίας Πρέβεζας, ο Συντονιστής του Γραφείου του Αρχηγού Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. Υποναύαρχος Λ.Σ. Χρήστος Κοντορουχάς και ο Διευθυντής του Επιτελικού Γραφείου του Υπουργού Αρχιπλοίαρχος Λ.Σ. Γεώργιος Ρίγγας.

Αναλυτικότερα:

Σύστημα Χρονοθυρίδων (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους)

1. Τι είναι το Σύστημα Χρονοθυρίδων (slots);

Το Σύστημα Χρονοθυρίδων (slots) αποτελεί μια καινοτόμο πλατφόρμα ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος για την ακτοπλοΐα, με  την ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών απόπλου-κατάπλου των πλοίων, σχεδιασμού και παρακολούθησης των δρομολογίων. Σκοπός του συστήματος είναι η βελτίωση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επιβατών.

2. Ποια τα οφέλη από την εφαρμογή του συστήματος;

Αναβάθμιση της ασφάλειας: Με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, οι διαδικασίες απόπλου-κατάπλου και ελέγχου των δρομολογίων θα γίνονται σε πραγματικό χρόνο, ενισχύοντας την ασφάλεια των επιβατών και των πληρωμάτων.

Βελτίωση της εξυπηρέτησης των επιβατών: μείωση των καθυστερήσεων και διευκόλυνση της διαδικασίας επιβίβασης και αποβίβασης.

Καλύτερη κατανομή λιμενικών πόρων: Το σύστημα θα οδηγήσει στην καλύτερη κατανομή των διαθέσιμων πόρων, όπως οι θέσεις ελλιμενισμού, μειώνοντας τον συγχρωτισμό και τις καθυστερήσεις.

Προγραμματισμός δρομολογίων: Θα υπάρχει καλύτερος προγραμματισμός και διαχείριση των δρομολογίων, με δυνατότητα παρακολούθησης των χρόνων άφιξης και αναχώρησης των πλοίων, καθώς και των αναγκαίων χρόνων για τον ελλιμενισμό και αποβίβαση επιβατών.

Αναβάθμιση Υποδομών: Το σύστημα θα εξασφαλίσει την ορθολογική χρήση των λιμενικών υποδομών και την αποφυγή συμφόρησης στους λιμένες, κάνοντάς τους πιο λειτουργικούς και ανταγωνιστικούς.

3. Ποια είναι τα βασικά στοιχεία του έργου;

Ο στόχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι η υλοποίηση ενός σύγχρονου και λειτουργικού συστήματος χρονοθυρίδων (slots) για τα λιμάνια με μεγάλη επιβατική κίνηση. Το έργο θα περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση των διαδικασιών του Υπουργείου, την ανάπτυξη αυτοματισμών στον απόπλου και κατάπλου των πλοίων και την παρακολούθηση και ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.

4. Από πού χρηματοδοτείται το έργο;

Η συνολική χρηματοδότηση του έργου ανέρχεται σε 2,5 εκατομμύρια ευρώ και οι πόροι έχουν ήδη εξασφαλιστεί μέσω του Προγράμματος ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027». Η διαγωνιστική διαδικασία θα ξεκινήσει το 2024 μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης.

 ΣΔΙΤ για πράσινα πλοία σε άγονες γραμμές

1. Ποιος είναι ο στόχος του ΣΔΙΤ για πράσινα πλοία σε άγονες γραμμές;

Ο κύριος στόχος είναι η ανανέωση και το πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου που δραστηριοποιείται σε άγονες γραμμές. Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προωθεί καινοτόμες λύσεις για την ανάπτυξη πράσινων ακτοπλοϊκών πλοίων χαμηλών εκπομπών αερίων ρύπων και τη χρήση μη ορυκτών καυσίμων, χρησιμοποιώντας τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) με πολυετείς συμβάσεις. Το σχέδιο αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής του Υπουργείου να προωθήσει την πράσινη μετάβαση στον κλάδο της ναυτιλίας, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ακτοπλοΐας και ενισχύοντας την αειφορία στον τομέα των θαλάσσιων συγκοινωνιών.

2. Ποιά είναι η πηγή χρηματοδότησης του έργου;

Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», με εξασφαλισμένα 80 εκατομμύρια ευρώ και τη δυνατότητα υπερδέσμευσης που μπορεί να φτάσει έως και τα 360 εκατομμύρια ευρώ.

3. Ποια είναι η καινοτομία του έργου και πώς ενσωματώνει την πράσινη μετάβαση;

Η καινοτομία του έργου έγκειται στη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ναυπήγηση «πράσινων» πλοίων, δηλαδή πλοίων με χαμηλές εκπομπές αερίων ρύπων, τα οποία θα εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές και θα συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ακτοπλοΐας. Η μετάβαση στην πράσινη ακτοπλοΐα είναι προτεραιότητα για την Ελλάδα, δεδομένου ότι η χώρα μας έχει ηγετικό ρόλο στον τομέα της ναυτιλίας. Στόχος είναι  η προσαρμογή στις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις ευρωπαϊκές στρατηγικές για τη μείωση των εκπομπών CO2.

4. Πώς θα λειτουργήσει το μοντέλο ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη νέων πλοίων;

Η ναυπήγηση των πλοίων θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από πόρους του ΕΣΠΑ, ενώ το υπόλοιπο κόστος θα καλυφθεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Αυτές οι εταιρείες θα υποχρεούνται να δρομολογούν τα πλοία σε συγκεκριμένες άγονες γραμμές για τουλάχιστον 12 χρόνια και να τα συντηρούν. Ως ανταπόδοση, θα λαμβάνουν σταθερό μίσθωμα κάθε μήνα και απόδοση επένδυσης για την εκτέλεση των γραμμών.  Μέσω του ΣΔΙΤ, το Υπουργείο επιδιώκει να συνδυάσει τη βιωσιμότητα και την οικονομική αποδοτικότητα και ανταγωνιστικότητα, με την αναγκαία περιβαλλοντική ευθύνη, προωθώντας ταυτόχρονα την πράσινη ναυτιλία.

5. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την ολοκλήρωση του έργου και την πρώτη εφαρμογή των νέων πλοίων;

Ο στόχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι να κατατεθούν όλες οι σχετικές αιτήσεις και να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες μέχρι το τέλος του 2027.

Ψηφιακή Πύλη «Δικαιώματα Επιβατών»

Γιατί δημιουργήθηκε ειδική ψηφιακή πύλη για τα «Δικαιώματα Επιβατών»;

Η λειτουργία της ψηφιακής πύλης έρχεται να καλύψει ένα σημαντικό κενό και εντάσσεται στη συνολική πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής για αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη-ταξιδιώτη, τη σωστή και πληρέστερη ενημέρωσή του και την ενίσχυση της ασφάλειας στα λιμάνια και στα πλοία.

Η ενιαία ψηφιακή πύλη «Δικαιώματα Επιβατών» συγκεντρώνει σημαντικές πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες-επιβάτες για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες-μεταφορές και προσφέρει απαντήσεις σε ενδεχόμενες απορίες που μπορεί να προκύψουν. Στόχος είναι η ενημέρωση του πολίτη και του κάθε ενδιαφερομένου με άμεσο και εύκολο τρόπο.

Σημειώνεται ότι τα δικαιώματα των επιβατών, είναι απόρροια ευρωπαϊκής νομοθεσίας και ισχύουν σε όλη την Ε.Ε. Επίσης είναι δημοσιοποιημένα εδώ και πολλά χρόνια στο ευρύ κοινό, ενώ υπάρχουν υποχρεωτικά, σε έντυπη μορφή, μέσα σε κάθε ένα πλοίο. Αυτό που προσφέρει η νέα σελίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι ότι σε αυτή συγκεντρώνει σε ένα «χώρο», εύχρηστα και φιλικά προς τον χρήστη, όλα τα θέματα που αφορούν στα «δικαιώματα των επιβατών».

Τι περιλαμβάνει η ψηφιακή πύλη;

Η ψηφιακή πύλη αποτελείται από τέσσερις (4) ενότητες:

Α. Δικαιώματα Επιβατών

Στην ενότητα «Δικαιώματα Επιβατών» στις θαλάσσιες μεταφορές παρέχονται πληροφορίες που αφορούν στα δικαιώματα των επιβατών όπως προκύπτουν από τη σχετική Νομοθεσία (Ευρωπαϊκή και Ελληνική) δίνοντας, επίσης, τη δυνατότητα στο χρήστη να υποβάλει έντυπο υποβολής παραπόνων (ελληνικά και αγγλικά). Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχουν αναρτημένα τα αρχεία με:

1.    Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1177/10 για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2006/2004.

2.    Την Υπουργική Απόφαση “Καθορισμός των διαδικασιών υποβολής παραπόνων των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, του περιεχομένου του ειδικού εντύπου παραπόνων, καθώς και της διαχείρισης αυτών” (ΦΕΚ Β 1453 / 2013).

3.    Τον Νόμο 4948/2022 για την Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών (Α’125/2022).

4.    Την Έκθεση Δραστηριότητας του Ελληνικού Εθνικού Φορέα Εφαρμογής (ΕΦΕ).

Τέλος, για συγκεκριμένες πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με τα δικαιώματα επιβατών πλοίου και πώς να διεκδικήσετε αυτά τα δικαιώματα, υπάρχει άμεση σύνδεση με το σύνδεσμο «Η Ευρώπη σας» αλλά και εύκολη αναζήτηση για λύση πιθανού προβλήματος μέσω ερωτο-απαντήσεων.

Β. Παρατηρητήριο Τιμών

Η ψηφιακή εφαρμογή «Παρατηρητήριο Τιμών» δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των πραγματικών τιμών και συγκεκριμένα της μέσης τιμής του μεικτού ναύλου (τιμή τελικού εισιτηρίου) σε περίπου 1.000 συνδέσεις λιμένων. Δηλαδή, παρουσιάζονται οι τιμές των πραγματικών εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί από τα πρακτορεία ή ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους καταναλωτές.

Δεδομένου ότι οι πλοιοκτήτριες εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν στοιχεία αναφορικά με τα εκδοθέντα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων, η συλλογή δεδομένων των παραπάνω στοιχείων ναύλων  πραγματοποιείται μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.).

Για τις ανάγκες του Παρατηρητηρίου Τιμών από τα υποβληθέντα στοιχεία χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, δεδομένα που αφορούν στους λιμένες αναχώρησης/προορισμού, στην πλοιοκτήτρια εταιρεία, στον τύπο του πλοίου, στην ημερομηνία διενέργειας του δρομολογίου,  στην θέση επί του πλοίου και στην κατηγορία του οχήματος.

Αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα και με αντικειμενική επεξεργασία μπορούν εξαχθούν συμπεράσματα αναφορικά με την τιμολόγηση των υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών εταιρειών, τις μεταβολές των τιμών των ναύλων και τη διαχρονική τους εξέλιξη.

Στην ενότητα Παρατηρητήριο Τιμών θα δημοσιεύονται σε εβδομαδιαία, μηνιαία και σε ετήσια βάση Δελτία Τύπου στα οποία θα παρέχονται στοιχεία για σαράντα (40) ενδεικτικά συνδέσεις, οι οποίες δύναται να τροποποιούνται ανάλογα με το ενδιαφέρον αξιολόγησή τους.

Από τις 40 αυτές γραμμές οι 20 αφορούν συνδέσεις με μεγάλη ακτοπλοϊκή κίνηση, κυρίως από τον Πειραιά, οι 10 ενδονησιωτικές (συνδέσεις μεταξύ νησιών) και οι υπόλοιπες 10 αφορούν άγονες γραμμές.

Επαναλαμβάνεται ότι οι τιμές αφορούν εκδοθέντα εισιτήρια.

Γ. Προσβασιμότητα Λιμένων από ΑμεΑ

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τα Δικαιώματα Επιβατών, οι μεταφορείς και οι φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών, κατά περίπτωση, μέσω των οργανωτικών τους δομών, δημιουργούν ή διατηρούν συνθήκες πρόσβασης χωρίς διακρίσεις για τη μεταφορά ατόμων με αναπηρία και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα (ΑμεΑ), καθώς και των συνοδών τους.

Σε αυτό το πλαίσιο καθώς και στο πλαίσιο του «Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ)», τέθηκε ήδη από 9 Μαΐου 2023 σε λειτουργία ενότητα με Τίτλο «Προσβασιμότητα Λιμένων από Άτομα με Αναπηρία & Μειωμένη Κινητικότητα (ΑμεΑ)» στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) (https://www.ynanp.gr/el/gia-ton-polith/xrhsimes-plhrofories/) και του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής https://www.hcg.gr/el/gia-ton-polith/koinwniko-ergo-draseis/prosbasimothta-limenwn-apo-atoma-me-anaphria-meiwmenh-kinhtikothta-amea/.

Στην ενότητα Προσβασιμότητα Λιμένων από ΑμεΑ οι επιβάτες μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικές με την προσβασιμότητα στους ελληνικούς λιμένες, τη μετακίνησή τους με τα πλοία της ακτοπλοΐας, όπως αυτή έχει καταγραφεί-δηλωθεί από τον αρμόδιο Φορέα Διοίκησης του Λιμένα. Υπάρχουν πληροφορίες για την ύπαρξη ραμπών, σχετικών χώρων αναμονής και υγιεινής, χώρων στάθμευσης, δυνατότητα εξειδικευμένης βοήθειας από τον λιμένα κλπ. Παράλληλα, υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας για την προσωπική τους εξυπηρέτηση αλλά και για τη διατύπωση καταγγελιών και παραπόνων τόσο σε τοπικό επίπεδο λιμένα όσο και σε επίπεδο Υπουργείου.

Η σελίδα αυτή είναι δυναμική και ενημερώνεται συνεχώς προκειμένου να παρέχεται επικαιροποιημένη πληροφόρηση στους επιβάτες.

Δ. Προσβασιμότητα Πλοίων από ΑμεΑ

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εργάζεται για την εξασφάλιση προσβασιμότητας των ΑμεΑ στα επιβατηγά πλοία που εκτελούν δρομολογιακούς πλόες. Για την αξιολόγηση των πλοίων έχουν συσταθεί ειδικά κλιμάκια του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, τα οποία, με επιτόπιο έλεγχο καταγράφουν την συμμόρφωση ή μη από τις σχετικές απαιτήσεις για την κατηγορία κάθε πλοίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ενότητα με τίτλο «Προσβασιμότητα πλοίων από ΑμεΑ»  παρέχει πληροφόρηση σε επιβάτες ΑμεΑ και προς συνοδούς για τα μέσα πρόσβασης και υπηρεσίες εξυπηρέτησης ΑμεΑ σε Επιβατηγά Δρομολογιακά Πλοία. Εδώ οι επιβάτες μπορούν να βρουν πληροφορίες που αφορούν στη συμμόρφωση των πλοίων με τις διατάξεις για την ασφαλή μετακίνηση των ΑμεΑ. Δηλαδή, εάν διαθέτουν μέσα και εγκαταστάσεις κάλυψης υψομετρικών διαφορών, θέσεις στάθμευσης των οχημάτων ΑμεΑ, εάν οι χώροι παραμονής ΑμεΑ είναι προσβάσιμοι προς εστιατόριο, κοινόχρηστο χώρο υγιεινής, κυλικείο, εάν διατίθενται κοινόχρηστοι χώροι υγιεινής ΑμεΑ με μέσο κλήσης σε περίπτωση ανάγκης, κλπ.

Πώς λειτουργεί το Παρατηρητήριο τιμών;

Το παρατηρητήριο Τιμών επεξεργάζεται στοιχεία ναύλων (εισιτηρίων) που έχουν εκδοθεί- πληρωθεί από τον καταναλωτή και έχουν χρησιμοποιηθεί (δηλ. έχει ολοκληρωθεί το θαλάσσιο ταξίδι).

Το Παρατηρητήριο Τιμών ΔΕΝ είναι μηχανή αναζήτησης/εξεύρεσης του πιο οικονομικού εισιτηρίου ή της γρηγορότερης ακτοπλοϊκής γραμμής. Τέτοιες μηχανές αναζήτησης υπάρχουν και λειτουργούν στο διαδίκτυο.

Στο Παρατηρητήριο Τιμών ΔΕΝ εμφανίζονται οι προσφορές, οι εκπτώσεις, η ταχύτητα της κάθε μιας διαδρομής, από κάθε μια ακτοπλοϊκή εταιρία.

Το Παρατηρητήριο Τιμών Ακτοπλοϊκών εκδίδει ένα Δελτίο Τιμών, σε εβδομαδιαία και μηνιαία βάση, το οποίο παρουσιάζει την εξέλιξη (τον μέσο όρο) των τιμών των εισιτήριων που έχουν εκδοθεί σε 40 επιλεγμένες γραμμές, συγκρίνοντας τις τιμές αυτές των εισιτηρίων με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Επίσης, ξεχωρίζει τις τιμές των εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί σε συμβατικά πλοία και σε ταχύπλοα.

Οι τιμές των εισιτηρίων αφορούν την οικονομική θέση επιβατών και των Ι.Χ. οχημάτων.

Για παράδειγμα,  αν αναφερθεί ότι για την διαδρομή Πειραιάς – Μήλος τον Ιούνιο του 2024 ο μέσος όρος του μεικτού ναύλου με συμβατικά πλοία ήταν € 37,08 σημαίνει πως η τιμή αυτή αντιστοιχεί στον μέσο όρο όλων των εισιτηρίων που εκδόθηκαν π.χ. από τις 5 ακτοπλοϊκές γραμμές που εξυπηρετούν το νησί της Μήλου, στην οικονομική θέση, τον μήνα Ιούνιο. Μάλιστα, η τιμή αυτή συγκρίνεται με τον αντίστοιχο μέσο όρο του μήνα Ιουνίου του 2023. Στην προκειμένη περίπτωση της Μήλου έχουμε μείωση του μέσου όρου του ναύλου κατά 10,54%.

Υπογραμμίζεται ότι τα στοιχεία αυτά συγκεντρώνονται σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.). Αν και το σύστημα αυτό λειτουργεί εδώ και 27 χρόνια (ΠΔ 120/97), για πρώτη φορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έχει λειτουργήσει ηλεκτρονική πλατφόρμα επεξεργασίας των στοιχείων και δημοσιοποίησής τους στο ευρύ κοινό.

Το Παρατηρητήριο Τιμών είναι το πιο αντικειμενικό σύστημα παρακολούθησης της εξέλιξης των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Καταγράφει με τον πιο αντικειμενικό τρόπο τα πραγματικά εισιτήρια που έχουν εκδοθεί για κάθε μια γραμμή σε όλη τη θαλάσσια χώρα.

Έχει αλλάξει κάτι στα δικαιώματα των επιβατών

Στην νέα ψηφιακή πύλη, παρουσιάζονται αναλυτικά και συγκεντρωτικά τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές. Δεν αφορά κάποια νέα νομοθετική ρύθμιση, αλλά μία συνολική παρουσίαση της νομοθεσίας.

Η Ελλάδα ως χώρα με μεγάλη επιβατική ακτοπλοϊκή κίνηση, έχει θεσπίσει το νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές πριν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήδη από το 2008.

Το 2022, στο πλαίσιο κωδικοποίησης της εθνικής νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών οι διατάξεις του νόμου 3709/2008 (Α΄213), ως πλήρως εναρμονισμένες με τον Κανονισμό (ΕΕ) 1177/2010, ενσωματώθηκαν σε ενοποιημένο κείμενο με τις μεταγενέστερες τροποποιήσεις και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νόμος 4948/2022(Α΄125) «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών». Με την κωδικοποίηση, επιτυγχάνεται η συστηματοποίηση του συνόλου του ρυθμιστικού πλαισίου, που αφορά στις διατάξεις του ν. 3709/2008 (Α΄213), ο οποίος εισήγαγε ρυθμίσεις περί δικαιωμάτων και υποχρεώσεων επιβατών και μεταφορέων στις επιβατικές τακτικές θαλάσσιες μεταφορές.

Τι ισχύει με την προσβασιμότητα ΑμεΑ στις θαλάσσιες μεταφορές;

Οι στόχοι της «Εθνικής Στρατηγικής για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ)» ακολουθούν το πρότυπο που θέτει η Ευρωπαϊκή Στρατηγική με ενσωμάτωση, κατά το δυνατόν αυτούσιας, της διατύπωσης στοχοθεσίας που πηγάζει ευθέως από τις Τελικές Παρατηρήσεις/Συστάσεις της Επιτροπής της Γενεύης.

Στόχος της Εθνικής Στρατηγικής είναι να ενισχύσει τη συνοχή των πολιτικών για την προσβασιμότητα σε όλες τις μορφές – φυσική, ηλεκτρονική και ψηφιακή – και να εξασφαλίσει την ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού, οικονομικού, πολιτικού και πολιτιστικού βίου. Η πλήρης άρση όλων των ειδών εμποδίων αποτελεί τη βάση στην οποία τα άτομα με αναπηρία μπορούν να ασκήσουν και να απολαύσουν τα δικαιώματα τους. Συγκεκριμένα, για τις θαλάσσιες μεταφορές στόχος είναι η ανεξάρτητη μετακίνηση. Προς τον σκοπό αυτό η Εθνική Στρατηγική προβλέπει ότι έως το 2030 πρέπει να έχει υλοποιηθεί η εξασφάλιση προσβασιμότητας στο σύνολο των λιμένων και επιβατηγών πλοίων και λιμένων της χώρας.

Ποιος είναι ο ρόλος του Υπουργείου Ναυτιλίας σε σχέση με τα παράπονα των επιβατών;

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής λειτουργεί ως ο εθνικός φορέας αρμόδιος για την επιβολή του Κανονισμού σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών όταν ταξιδεύουν δια θαλάσσης και ενεργεί ως όργανο προσφυγών για καταγγελίες που δεν έχουν επιλυθεί πρώτα από τον μεταφορέα ή τον λιμένα.

Κατά συνέπεια, το Υπουργείο υποχρεούται να αποδεχτεί μόνο εκείνα τα παράπονα που έχουν υποβληθεί και εξεταστεί πρώτα από τον ενδιαφερόμενο μεταφορέα ή φορέα εκμετάλλευσης λιμένα και εξετάζει την εικαζόμενη παράβαση. Ακολούθως, επιβάλλονται, όπου χρειάζεται, οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν συμμετέχει στη διευθέτηση διαφορών, αλλά στη γενική επιβολή του Κανονισμού.

Η ψηφιακή πύλη για τα Δικαιώματα των Επιβατών ενημερώνει με εύχρηστο τρόπο τους επιβάτες για τα δικαιώματά τους και τους διευκολύνει να τα επιλύουν.

Masterplan Ανανέωσης Ακτοπλοϊκού Στόλου

1.     Τι είναι το Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και ποιος είναι ο στόχος του;

Το Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μια στρατηγική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που στοχεύει στην αντικατάσταση του παλαιού στόλου πλοίων με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης της ελληνικής οικονομίας. Η κεντρική επιδίωξη είναι η μείωση του αποτυπώματος CO2 της ακτοπλοΐας και η αναβάθμιση των πλοίων ώστε να ανταποκρίνονται στις διεθνείς και ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές απαιτήσεις, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

2. Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του έργου;

Η μελέτη του Masterplan έχει συνολικό προϋπολογισμό 1.233.180,00 € και υλοποιείται με τη συνεργασία κορυφαίων εταιρειών, μέσω της Μονάδας Στρατηγικών Συμβάσεων του Υπερταμείου. Στόχος είναι να καταρτιστεί ένας μηχανισμός χρηματοδότησης, αξιοποιώντας και ευρωπαϊκούς πόρους.

3. Ποια είναι τα σκέλη του έργου;

Η μελέτη του Masterplan αποτελείται από τρία κύρια σκέλη:

1. Εκτίμηση χρηματοδοτικών αναγκών: Ανάλυση για το κόστος ανανέωσης του στόλου και προσδιορισμός των χρηματοδοτικών αναγκών για την ανανέωση.

2. Ανάλυση κόστους-οφέλους: Εκτίμηση του οφέλους και του κόστους της ανανέωσης του στόλου, καθώς και προσδιορισμός του χρηματοδοτικού κενού που πρέπει να καλυφθεί.

3.Σχεδιασμός χρηματοδοτικού μηχανισμού: Δημιουργία ενός εργαλείου χρηματοδότησης που θα καλύψει το χρηματοδοτικό κενό και θα επιτρέπει την υλοποίηση του Masterplan στην ελληνική ακτοπλοΐα.

4. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η μελέτη;

Η μελέτη αναμένεται να παραδοθεί τον Ιούνιο του 2025 θέτοντας έναν μηχανισμό ώστε να αντληθούν ευρωπαϊκοί πόροι με στόχο τη ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με «retrofit» (ανακατασκευή-ενεργειακή αναβάθμιση) και καινούργια-σύγχρονα πλοία.

5. Ποιες είναι οι κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες του έργου για την Ελλάδα;

Η υλοποίηση του Masterplan θα έχει θετικές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες για την Ελλάδα. Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα προσφέρει καλύτερες και πιο σύγχρονες υπηρεσίες μεταφορών για τους νησιώτες, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και οδηγώντας στην αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών στους χώρους της ναυπηγοεπισκευής και του ναυτιλιακού εξοπλισμού.

Συνεργατικό Σχήμα (Cluster) για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας

1.Τι είναι οι “Συνεργατικοί Σχηματισμοί” και ποιος είναι ο σκοπός τους;

Οι Συνεργατικοί Σχηματισμοί (Clusters) είναι δίκτυα επιχειρήσεων και οργανισμών που συνεργάζονται για την υλοποίηση ενός κοινού στόχου. Στην περίπτωση του Υπουργείου  Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η πρωτοβουλία αυτή αφορά στη συγκέντρωση επιχειρήσεων και φορέων του ναυτιλιακού τομέα για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την προώθηση της πράσινης μετάβασης στον κλάδο. Ο σκοπός αυτής της δράσης είναι να ενδυναμώσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία, να υποστηρίξει τη ναυπηγοεπισκευή και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη βιώσιμων «πράσινων» τεχνολογιών στον τομέα.

2. Ποιες είναι οι κύριες δράσεις του έργου;

Το έργο περιλαμβάνει δύο κύριες δράσεις:

– Συνεργατικοί Σχηματισμοί Καινοτομίας Ναυτιλιακού Εξοπλισμού: στόχος είναι η οικονομική ενίσχυση των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού έτσι ώστε να αναπτυχθεί καινοτόμος ναυτιλιακός εξοπλισμός πράσινων λύσεων και τεχνολογίας.

– Συνεργατικοί Σχηματισμοί για τη Ναυπηγοεπισκευή: η δράση επικεντρώνεται στον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής με έμφαση στην ενεργειακή αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και την κατασκευή νέων πράσινων πλοίων για την ελληνική ακτοπλοΐα.

3. Ποια είναι τα αναμενόμενα οφέλη για τον κλάδο της ναυτιλίας και την ελληνική οικονομία;

Η δημιουργία ναυτιλιακών clusters αναμένεται να:

Ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του κλάδου μέσω της συνεργασίας και της καινοτομίας.

Δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να αναπτύξει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Συμβάλλει στην πράσινη μετάβαση του κλάδου με τη χρήση καθαρών τεχνολογιών και την κατασκευή πράσινων πλοίων.

Ενισχύσει την εθνική και περιφερειακή οικονομία μέσω της ανάπτυξης τοπικών συνεργασιών και της εξειδίκευσης.

4. Ποιος είναι ο προϋπολογισμός και η πηγή χρηματοδότησης του έργου;

Ο αρχικός προϋπολογισμός είναι 80 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα 2021-2027». Σκοπός του Υπουργείου είναι η μόχλευση επιπλέον πόρων ιδιωτικού κεφαλαίου στο οποίο έχει θετική ανταπόκριση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο!