Προτίμηση στα μεγάλα τάνκερ δείχνουν οι Greeks
Τα στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν» από τον BRS φανερώνουν πως οι Έλληνες εφοπλιστές φέτος εστιάζουν κυρίως στα μεγάλα δεξαμενόπλοια. Συγκεκριμένα, έχουν τοποθετήσει παραγγελίες για 21 suezmaxes (χωρητικότητας περίπου 157.000 dwt) , ήτοι το 60% όσων πλοίων αυτού του τύπου έχουν τεθεί υπό ναυπήγηση στη διάρκεια του 2024. Παράλληλα, έχουν συμφωνήσει με τα ναυπηγεία για 10 νέα VLCCs (χωρητικότητας περίπου 300.000 dwt), καταλαμβάνοντας το 22,7% των συνολικών φετινών παραγγελιών διεθνώς. Οι εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επίσης παραγγείλει 12 MR2 tankers (μερίδιο 17% στις φετινές συμφωνίες), 10 panamaxes (μερίδιο 62,5 %), επτά aframaxes (μερίδιο 14,2%) και 4 MR1 tankers (μερίδιο 33,3%). Ανάμεσα στις τελευταίες μεγάλες συμφωνίες που ξεχωρίζουν n Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων δρος Νικόλα Τσάκου, που παρήγγειλε πέντε LR1 tankers, με προγραμματισμένες παραδόσεις έως το τρίτο τρίμηνο του 2028. Παράλληλα, η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» , πίσω από την παραγγελία για τέσσερα MR1 tankers στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard, η οποία ανακοινώθηκε τη Δευτέρα από τον όμιλο HD KSOE. Το ναυπηγείο γνωστοποίησε το συμβόλαιο χωρίς να κατονομάζει τον αγοραστή. Τα τέσσερα βαπόρια θα είναι έτοιμα έως τον Ιούνιο του 2026. Συμφωνίες με τα ναυπηγεία για νεότευκτα tankers έχουν υπογράψει το τελευταίο διάστημα, μεταξύ άλλων, η Chandris (Hellas), συμφερόντων της οικογένειας Χανδρή, η Cape Shipping της οικογένειας Ανδριανοπούλου και n Chios Navigation, συμφερόντων της οικογένειας Καρούση.
Η Unipec παραμένει ο μεγαλύτερος ναυλωτής
Οι αγορές δεξαμενόπλοιων πετρελαίου εξακολουθούν να επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τις σχετικές κυρώσεις, αλλά και από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που προκλήθηκε από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία που πλέουν στην περιοχή. Σύμφωνα με τους αναλυτές της Poten, οι συμφωνίες που σχετίζονται με τις ρωσικές συναλλαγές συνήθως δεν αναφέρονται στην αγορά, αλλά αντιπροσωπεύουν σημαντικούς όγκους. Όσον αφορά τους ναυλωτές δεξαμενόπλοιων, όπως υπογραμμίζει η Poten, η κινεζική Unipec παραμένει μακράν ο μεγαλύτερος ναυλωτής στα VLCC, παρ’ όλο που η αύξηση της κινεζικής οικονομίας και της ζήτησης πετρελαίου εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από την τάση των προηγούμενων ετών. Καταγράφεται 8,7% λιγότερο όγκος στα spot ναυλοσύμφωνα της Unipec, ενώ ο συνολικός αριθμός των αναφερόμενων ναυλοσυμφώνων αυξήθηκε κατά 3,5% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023. Η Unipec διατήρησε τη θέση της στην κορυφή της κατηγορίας VLCC, παρά τη μείωση του αριθμού των VLCC fixtures, από 369 το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε 344 το ίδιο διάστημα του 2024. Η Petrobras (52 ναυλώσεις) ανέβηκε από την έκτη θέση στη δεύτερη, αντανακλώντας την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου της. Η Shell και η IOC μοιράζονται την τρίτη θέση με 43 ναυλώσεις η καθεμία. Συνολικά, ο αριθμός των δηλωθεισών ναυλώσεων VLCC στη spot αγορά αυξήθηκε ελαφρώς από 1.561 το πρώτο τρίμηνο του 2023 σε 1.576 φέτος. Η Chevron καταλαμβάνει την πρώτη θέση στην κατηγορία των Suezmax με 51 fixtures, ανεβαίνοντας από την έκτη θέση πέρυσι, ακολουθούμενη στενά από τη Shell με 48 και την Exxon με 47. Η IOC επανεμφανίστηκε στην πρώτη 10άδα μετά την αποχώρησή της πέρυσι. Στο τμήμα των aframax, n Chevron καταλαμβάνει επίσης την πρώτη θέση με 74 δρομολόγια κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2024. Η Total (62 fixtures) ανέβηκε κατά μία θέση, στη δεύτερη θέση, ενώ η PTT (59) κέρδισε τρεις θέσεις για να ανέβει στην Τρίτη θέση. Η PKOrlen εισήλθε στην πρώτη 10άδα, καθώς αντικαθιστά τις εισαγωγές από ρωσικό αγωγό με ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων.
πηγή:Ναυτεμπορική