Προς διάλυση το tanker “Sounion” που είχαν καταλάβει οι Χούθι
Η διάσωση της πιο μεγάλης επίθεσης σε σκάφος των Χούθι του περασμένου έτους ολοκληρώθηκε με πηγές του κλάδου να αναφέρουν ότι το tanker, που ανήκει στην Delta Tankers, συμφερόντων του Διαμαντή Διαμαντίδη, θα κατευθυνθεί τώρα για scrap – διάλυση.
Υπενθυμίζεται ότι το ελληνικής ιδιοκτησίας φορτωμένο oil tanker “Sounion” έγινε στόχος μαχητών Χούθι στη νότια Ερυθρά Θάλασσα με το πλήρωμα να εκκενώνεται την επόμενη μέρα και στη συνέχεια οι Χούθι να επιβιβάζονται σε αυτό, πυροδοτώντας περαιτέρω εκρηκτικά στα κύρια καταστρώματα και τη γέφυρα, τα οποία προκάλεσαν 19 πυρκαγιές και παραβίασαν το φορτίο του πλοίου.
Παράλληλα, σύμφωνα με την προειδοποίηση του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ την εποχή που το εν λόγω πλοίο κινδύνευσε με πετρελαιοκηλίδα στην Ερυθρά Θάλασσα, (τέσσερις φορές το μέγεθος της καταστροφής του Exxon Valdez), μια εμπορική επιχείρηση διάσωσης, στην οποία τελικά συμμετείχαν περισσότερα από 200 άτομα, ξεκίνησε από τις ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων, από την βρετανική εταιρεία Ambrey.
Εν τω μεταξύ η εκτεταμένη αποστολή πυρόσβεσης που απαιτούταν για να καταστεί το σκάφος ασφαλές δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί στην αρχική του θέση κοντά στην ελεγχόμενη από τους Χούθι ακτές της Υεμένης. Ωστόσο, η ρυμούλκηση ενός φορτωμένου δεξαμενόπλοιου ενώ φλεγόταν δεν ήταν κάτι που είχε γίνει ποτέ σε αυτή την κλίμακα στο παρελθόν. Οι επιχειρήσεις διάσωσης μπορούσαν να ξεκινήσουν μόνο όταν οι ειδικοί εξουδετέρωσης εκρηκτικών μηχανισμών είχαν επιθεωρήσει το σκάφος και το είχαν καθαρίσει από τυχόν μη εκραγείς πυρομαχικούς ή αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς, είχε ανυψωθεί η άγκυρά του και είχε τοποθετηθεί ένα κύριο ρυμουλκό. Εκτός των άλλων, η διαθεσιμότητα προηγμένου εξοπλισμού διάσωσης και πυρόσβεσης στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Η κλίμακα και η πολυπλοκότητα αυτού που είχε συμβεί σήμαινε ότι κινητοποιήθηκαν εξειδικευμένα ρυμουλκά από την Ελλάδα και πέταξαν πυροσβεστικά μέσα με ναυλωμένα αεροσκάφη, μαζί με ειδικούς από όλο τον κόσμο.
Στα μέσα Σεπτεμβρίου, ένας στόλος επτά πλοίων διάσωσης με υποστήριξη τριών ευρωπαϊκών ναυτικών μέσων και στενής αεροπορικής υποστήριξης έφτασε στο “Sounion” και το ρυμούλκησε σε μια ασφαλή και απομονωμένη τοποθεσία 150 μίλια βόρεια.
Η πυρόσβεση αντιμετώπισε τεράστιες προκλήσεις με τη ζέστη και την υγρασία της Ερυθράς Θάλασσας, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις διεξήχθησαν κυρίως τη νύχτα. Σε τρεις δύσκολες εβδομάδες, οι πυρκαγιές σβήστηκαν, οι δεξαμενές φορτίου μπαλώθηκαν και συμπιέστηκαν με αδρανές αέριο και το σκάφος κηρύχθηκε ασφαλές. Στις αρχές Οκτωβρίου, ρυμουλκήθηκε βόρεια στο Σουέζ για την απομάκρυνση του φορτίου του, η οποία έχει πλέον ολοκληρωθεί.
Σήμερα είναι η 417η ημέρα της ναυτιλιακής κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα που προκλήθηκε από τους Χούuι με στόχο την εμπορική ναυτιλία για την υποστήριξη του συνεχιζόμενου πολέμου της Χαμάς με το Ισραήλ. Δεν έχουν υπάρξει επιβεβαιωμένα χτυπήματα πλοίων από τους Χούτι το 2025 μέχρι στιγμής. Η μαχητική ομάδα είχε στόχο περισσότερα από 100 πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν πέρυσι.