Πρόκληση για τις ΗΠΑ το μεγάλο κινεζικό λιμάνι στο Περού
Eνώ ο Ντόναλντ Τραμπ ετοιμάζεται να πάρει και πάλι το τιμόνι της υπερδύναμης τον Ιανουάριο και ο πλανήτης περιμένει τις πρώτες επιθετικές κινήσεις του προς την Κίνα, στη Νότια Αμερική η ατμόσφαιρα ήταν πανηγυρική χθες χάρη σε ένα νέο, μεγάλο και σημαντικό έργο υποδομής. Εγκαινιάστηκε λιμάνι μεγάλων διαστάσεων που κατασκεύασε στο Περού η κινεζική Cosco από κοινού με την περουβιανή Volcan. Το έργο αποτελεί στρατηγική πρόκληση για τις ΗΠΑ καθώς αναμένεται να φέρει ανατροπές στο εμπόριο της περιοχής και να μετατρέψει το Περού σε Σιγκαπούρη της Νότιας Αμερικής. Ο λόγος για το έργο Τσανκάι, το εντελώς «made in China», όπως υπογραμμίζει ο Μάριο ντε λας Κάσας, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του λιμανιού για λογαριασμό της Cosco Shipping, που ανέλαβε από χθες τη διαχείριση του λιμανιού. Πρόκειται για δαπανηρό έργο που έχει κοστίσει 3,6 δισ. δολ. και είναι το τελευταίο μιας σειράς επενδύσεων της Κίνας σε υποδομές της χώρας.
Μιλώντας στους Financial Times, o Ντε λας Κάσας χαρακτήρισε το νέο λιμάνι «τεράστια ευκαιρία όχι μόνον για το Περού αλλά για την ευρύτερη περιοχή», καθώς προσφέρεται για την κίνηση μεγάλων πλοίων εφόσον πρόκειται για λιμάνι βαθέων υδάτων. Η χωρητικότητά του φτάνει στις 22.000 TEUs, μια συνήθης μέτρηση για τα εμπορευματοκιβώτια. Είναι γεγονός ότι δεν χωρούν πλοία τέτοιων διαστάσεων σε κανένα άλλο λιμάνι κατά μήκος της ακτής του Ειρηνικού στη Νότια Αμερική.
Και η κυβέρνηση του Περού εκτιμά ότι το λιμάνι θα αλλάξει ριζικά το θαλάσσιο εμπόριο κατά μήκος της ακτής του Ειρηνικού. Ακόμη σημαντικότερο είναι ότι θα δώσει στα εμπορικά πλοία τη δυνατότητα να μειώσουν κατά τουλάχιστον 10 ημέρες το μακρύ ταξίδι των 35 ημερών έως τώρα για τη μεταφορά εμπορευμάτων από το Περού στην Κίνα. Αυτό σημαίνει πως δεν θα χρειάζεται πλέον να διακόπτουν τα πλοία το ταξίδι τους στο Μεξικό στο λιμάνι Μανζανίγια ή στο Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνιας.
Την ίδια στιγμή, βέβαια, αναλυτές και αξιωματούχοι εκφράζουν φόβους πως με την κατασκευή του λιμανιού και την ανάθεση της διαχείρισης στην κινεζική Cosco Shipping, το Περού έχει εκχωρήσει την εθνική του κυριαρχία στην Κίνα. Σε ό,τι αφορά την αντίδραση που έχει προκαλέσει στην υπερδύναμη, η Ουάσιγκτον έχει προειδοποιήσει την κυβέρνηση του Περού πως η Κίνα ενδέχεται να χρησιμοποιήσει το Τσανκάι για τη διέλευση πολεμικών πλοίων. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Εβαν Ελις, καθηγητής λατινοαμερικανικών σπουδών στη Σχολή Πολέμου του αμερικανικού στρατού, «για το Περού υπάρχουν κίνδυνοι σε πολλά επίπεδα και με κυριότερο να μην καρπούται εφεξής τους άφθονους φυσικούς πόρους του και τη γεωγραφική του θέση αλλά να επωφελούνται από αυτά οι Κινέζοι». Οι λόγοι αυτού του φόβου είναι προφανείς. Τον Μάιο μετά μια διένεξη με την Cosco, η κυβέρνηση του Περού ψήφισε νόμο με τον οποίο εκχωρούσε στην κινεζική εταιρεία τα αποκλειστικά δικαιώματα διαχείρισης του λιμανιού. Και όπως τονίζει ο Ελις, κάτι «αδιανόητο έως τότε και αντίθετο με την ίδια την ουσία της εθνικής κυριαρχίας του Περού στα λιμάνια του, που αποτελούν για τη χώρα παράθυρο στον κόσμο».
Ο υπουργός Μεταφορών Ραούλ Πέρεζ Ρέις χαρακτηρίζει αβάσιμους αυτούς τους φόβους και τονίζει πως οι λιμενικές αρχές και τα τελωνεία της χώρας θα έχουν την εποπτεία του Τσανκάι. Υπογραμμίζει μάλιστα ότι «σε αυτήν την περίπτωση πρόκειται για μια επένδυση του κινεζικού κεφαλαίου, αλλά θα ήταν ακριβώς το ίδιο αν είχε επενδύσει στη χώρα το βρετανικό ή το αμερικανικό κεφάλαιο», για να καταλήξει ότι «σε καμία περίπτωση δεν χάνουμε την εθνική μας κυριαρχία». Δηλώνει αισιόδοξος ότι το λιμάνι θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη του αγροτικού τομέα της χώρας που έχει σημαντική παραγωγή φρούτων και χαλκού. Οπως τονίζει, το λιμάνι απλώς θα αλλάξει την κατεύθυνση ενός τμήματος των φορτίων εξαγωγών και θα τα στρέψει στην Ασία.
πηγή:kathimerini.gr